Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
1:19Onko sinulla runsaat kuukautiset? Nämä ongelmat tunnistat varmastiOnko sinulla runsaat kuukautiset? Nämä 14 asiaa jokainen runsaista kuukautisista kärsivä on kohdannut!
Julkaistu 02.10.2020 21:05

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Se, että Modibodi-brändin kuukautismainoksessa näkyi kuukautisverta, oli liikaa somejätti Facebookille.

Facebook kerää kritiikkiä kiellettyään kuukautisaiheisen mainoksen. Australialaisbrändi Modibodi mainosti alushousuja, joissa on sisäänrakennettu kuukautisside. Facebook kuitenkin kielsi mainoksen näyttämisen, kertoo Yahoo.

Mainoksessa oli useita naisia, jotka ovat kuukautisten eri vaiheissa, ja siinä nähtiin myös punaista kuukautisverta. Somealusta piti minuutin klippiä säännöksiään rikkovana.

Katso kyseinen mainos:

Kuukautismainos tuomittiin "sensaatiohakuiseksi ja sokeeravaksi"

Modibodin perustaja Kristy Chong piti Facebookin näkemystä "vanhentuneena". Chongin mukaan mainoksessa sopimattomaksi määriteltiin esimerkiksi kohtaus, jossa nainen pesee alusvaatteitaan, sekä kohtaus, jossa näkyy kuukautissiteitä sisältävä roskis.

Molemmat lienevät jokaisen kuukautiset kokeneen mielestä arkisia asioita. Chongin mukaan Facebook kuitenkin ilmoitti, ettei mainos saa sisältää "sokeeraavaa, sensaatiohakuista, epäkunnioittavaa tai väkivaltaista" sisältöä.

– Tässä mainoksessa tavoitteemme oli avata ihmismielet ja poistaa stigma asiasta, joka on täysin normaali kehon toiminto. Ei tätä tehty tahallaan sensaatiohakuiseksi tai provosoivaksi, vaan sen vuoksi, että näyttäisimme kuukautisten hyvin aidon ja luonnollisen puolen, hän kommentoi.

Facebook kielsi "liian sokeeraavan" kuukautismainoksen, koska siinä näkyi naisten arkea: "Ei tätä tehty tahallaan sensaatiohakuiseksi tai provosoivaksi"

"On 2020-luku"

Kuukautiskeskustelu on viime vuosina laajentunut; muissakin mainoksissa on jo nähty verta sinisen nesteen sijaan, brittifirman kuukautistuotteita ei olekaan suunnattu pelkästään naisille ja väreistään tunnettu Pantone lanseerasi syksyllä 2020 punaisen värin, joka kantaa nimeä "kuukautiset". Pantonen mukaan väri on "aktiivinen ja seikkailunhaluinen", ja sen tarkoitus on rohkaista menstruoivia ihmisiä olemaan ylpeitä itsestään. 

Myös Libresse julkaisee kampanjassaan mainoksia, joissa käsitellään esimerkiksi gynekologilla käymistä, kuukautiskipuja ja lapsettomuutta:

Chong onkin Facebookin reaktioon pettynyt. 

– On 2020-luku ja se, ettei Facebook halua normalisoida kuukautisten ympärillä käytävää keskustelua, on pettymys, Chong sanoo.

YouTubessakin mainos ilmiannettiin, mutta se palasi näkyviin myöhemmin. Kohu saattoi kääntää myös Facebookin pään, sillä toistaiseksi mainos on näkyvillä Modibodin Facebook-sivullakin.

LUE MYÖS: Mies avasi digitaalisen raskaustestin – tätä oli sisällä: "Mikä huijaus"

Lue lisää lifestyle-aiheista!

Lähteet: Lifestyle.yahoo.com, Youtube.com/Modibodi, News.com.au, Broadsheet.com.au

Lisää aiheesta:

Suomalaisyritys lanseeraa tamponin miehille"Tämä on seksuaalista ahdistelua" – Citroenin automainos egyptiläisen supertähden kanssa pahasti vihkoonTämä kuva oli monille lähes liikaa – mainoksessa näkyy tamponin naru: "Kohtasimme niin paljon esteitä..."Naisten orgasmista kertova mainos kiellettiin, mutta "penismainos" sai jatkaa – yhtiö syyttää seksismistäTämä suomalainen kondomimainos kiellettiin Youtubessa – makkaraputkeen sujahtava saunamakkara oli liikaa"Meillä on kaikilla yksi tiukka ystävä" – Sprite joutui keskeyttämään törkeän mainoskampanjansa
IlmiötSosiaalinen mediaGynekologiset sairaudetTerveys ja hyvinvointiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ilmiöt
  • pe10:29
    Halloween

    Milloin halloweenia kuuluisi oikeasti viettää Suomessa?

  • to14:05
    Nuoret

    Verkkosanakirja valitsi vuoden sanan – onko 67 jo tuttu?

  • 15.10.14:24
    Ruoka

    Käsittämätön joulukalenteri myynnissä: "Peppuun sattunut viikon"

  • 2.10.10:29
    Ruoka

    Lounasravintoloissa kiistaton ilmiö – oletko huomannut tätä maanantaisin?

  • 1.10.14:31
    Somehitit

    "Six seven!" Nuorison uusi trendi-ilmaisu ei tarkoita mitään