Facebook kielsi "liian sokeeraavan" kuukautismainoksen, koska siinä näkyi naisten arkea: "Ei tätä tehty tahallaan sensaatiohakuiseksi tai provosoivaksi"

1:19
Onko sinulla runsaat kuukautiset? Nämä 14 asiaa jokainen runsaista kuukautisista kärsivä on kohdannut!

Se, että Modibodi-brändin kuukautismainoksessa näkyi kuukautisverta, oli liikaa somejätti Facebookille.

Facebook kerää kritiikkiä kiellettyään kuukautisaiheisen mainoksen. Australialaisbrändi Modibodi mainosti alushousuja, joissa on sisäänrakennettu kuukautisside. Facebook kuitenkin kielsi mainoksen näyttämisen, kertoo Yahoo.

Mainoksessa oli useita naisia, jotka ovat kuukautisten eri vaiheissa, ja siinä nähtiin myös punaista kuukautisverta. Somealusta piti minuutin klippiä säännöksiään rikkovana.

Katso kyseinen mainos:

Kuukautismainos tuomittiin "sensaatiohakuiseksi ja sokeeravaksi"

Modibodin perustaja Kristy Chong piti Facebookin näkemystä "vanhentuneena". Chongin mukaan mainoksessa sopimattomaksi määriteltiin esimerkiksi kohtaus, jossa nainen pesee alusvaatteitaan, sekä kohtaus, jossa näkyy kuukautissiteitä sisältävä roskis.

Molemmat lienevät jokaisen kuukautiset kokeneen mielestä arkisia asioita. Chongin mukaan Facebook kuitenkin ilmoitti, ettei mainos saa sisältää "sokeeraavaa, sensaatiohakuista, epäkunnioittavaa tai väkivaltaista" sisältöä.

– Tässä mainoksessa tavoitteemme oli avata ihmismielet ja poistaa stigma asiasta, joka on täysin normaali kehon toiminto. Ei tätä tehty tahallaan sensaatiohakuiseksi tai provosoivaksi, vaan sen vuoksi, että näyttäisimme kuukautisten hyvin aidon ja luonnollisen puolen, hän kommentoi.

"On 2020-luku"

Kuukautiskeskustelu on viime vuosina laajentunut; muissakin mainoksissa on jo nähty verta sinisen nesteen sijaan, brittifirman kuukautistuotteita ei olekaan suunnattu pelkästään naisille ja väreistään tunnettu Pantone lanseerasi syksyllä 2020 punaisen värin, joka kantaa nimeä "kuukautiset". Pantonen mukaan väri on "aktiivinen ja seikkailunhaluinen", ja sen tarkoitus on rohkaista menstruoivia ihmisiä olemaan ylpeitä itsestään. 

Myös Libresse julkaisee kampanjassaan mainoksia, joissa käsitellään esimerkiksi gynekologilla käymistä, kuukautiskipuja ja lapsettomuutta:

Chong onkin Facebookin reaktioon pettynyt. 

– On 2020-luku ja se, ettei Facebook halua normalisoida kuukautisten ympärillä käytävää keskustelua, on pettymys, Chong sanoo.

YouTubessakin mainos ilmiannettiin, mutta se palasi näkyviin myöhemmin. Kohu saattoi kääntää myös Facebookin pään, sillä toistaiseksi mainos on näkyvillä Modibodin Facebook-sivullakin.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja