F1-sarjan sääntöjä muutetaan ensi kaudesta alkaen historiallisen kovalla kädellä. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen myöntää, että tehdyt päätökset sotivat joiltain osin moottoriurheilun perusajatusta vastaan, mutta loppujen lopuksi sääntömuutokset ovat toisarvoisia siihen kaikkein tärkeimpään – kilpailemiseen – nähden.
LUE MYÖS: Ferrari-huhuille vahvistus: Daniel Ricciardo kertoo yhteydenpidon jatkuneen vuosia
Teknisten ja urheilullisten sääntöjen rinnalle tulee ensi kaudelle ensimmäistä kertaa historiassa taloudelliset säännöt – suomeksi sanottuna kulukatto.
Myös teknisellä puolella tehdään jotain, mitä ei ole koskaan aiemmin tehty: yritetään tasata kilpailua rajoittamalla kärkitallien kehitystyötä.
– Uudistus rajaa tuulitunnelin käyttöä sitä kautta, miten tallilla on mennyt edellinen kausi. Miten paremmin sijoittuu MM-sarjassa, sitä vähemmän saa tuulitunnelia käyttää. On keksitty, että jos testaamista rajoitetaan huipputallien osalta, pienillä talleilla on ehkä mahdollisuus ottaa heitä kiinni – ei välttämättä mennä ohi mutta ottaa kiinni. Aerodynamiikka on määräävä tekijä F1-autossa, ja tätä kautta pyritään tasapainottamaan kilpailua, Oikarinen sanoo.

