Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1:ssä tehdään ensi vuonna jotain, mitä ei ole koskaan tehty: pienille talleille tarjolla suuri mahdollisuus – "Se on valtava se ero"

6:27F1:ssä alkaa uusi aikakausi – näitä muutoksia on odotettavissa kaudelle 2021F1:ssä alkaa uusi aikakausi – näitä muutoksia on odotettavissa kaudelle 2021.xpbimages.com
Julkaistu 29.05.2020 06:45
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-sarjan sääntöjä muutetaan ensi kaudesta alkaen historiallisen kovalla kädellä. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen myöntää, että tehdyt päätökset sotivat joiltain osin moottoriurheilun perusajatusta vastaan, mutta loppujen lopuksi sääntömuutokset ovat toisarvoisia siihen kaikkein tärkeimpään – kilpailemiseen – nähden.

LUE MYÖS: Ferrari-huhuille vahvistus: Daniel Ricciardo kertoo yhteydenpidon jatkuneen vuosia

Teknisten ja urheilullisten sääntöjen rinnalle tulee ensi kaudelle ensimmäistä kertaa historiassa taloudelliset säännöt – suomeksi sanottuna kulukatto.

Myös teknisellä puolella tehdään jotain, mitä ei ole koskaan aiemmin tehty: yritetään tasata kilpailua rajoittamalla kärkitallien kehitystyötä.

– Uudistus rajaa tuulitunnelin käyttöä sitä kautta, miten tallilla on mennyt edellinen kausi. Miten paremmin sijoittuu MM-sarjassa, sitä vähemmän saa tuulitunnelia käyttää. On keksitty, että jos testaamista rajoitetaan huipputallien osalta, pienillä talleilla on ehkä mahdollisuus ottaa heitä kiinni – ei välttämättä mennä ohi mutta ottaa kiinni. Aerodynamiikka on määräävä tekijä F1-autossa, ja tätä kautta pyritään tasapainottamaan kilpailua, Oikarinen sanoo.

Ensi kaudesta alkaen säännöissä esitetty oletusarvo on, että tallit saavat tehdä viikossa 40 ajoa tuulitunnelillaan. Tallien todellinen ajomäärä riippuu kuitenkin siitä, miten ne ovat pärjänneet. Tammikuusta kesäkuuhun tarkastellaan edellisen vuoden MM-pisteitä, heinäkuusta joulukuuhun sitä, mikä pistetilanne oli 30. kesäkuuta.

Vuonna 2021 paras talli saa tehdä viikossa 36 ajoa. Lukema kasvaa sija sijalta yhdellä ajolla per viikko niin, että viimeisenä oleva talli saa tehdä viikossa 45 ajoa.

Vuonna 2022 paras talli saa tehdä viikossa enää 28 ajoa. Lukema kasvaa sija sijalta kahdella ajolla per viikko niin, että viimeisenä oleva talli saa tehdä viikossa 46 ajoa.

– Se on valtava se ero. Tämä antaa esimerkiksi Williamsille mahdollisuuden tehdä sellaisia testejä ja kokeita, mitä Mercedeksen ei ole mahdollista tehdä; on mahdollisuus löytää uusia ratkaisuja, ehkä olla innovatiivisempi kuin Mercedes, Oikarinen sanoo.

– Luulen, että kilpailu tulee tätä kautta vähän tasoittumaan. Toki pitää muistaa, että Mercedeksellä on niin pitkä historia tämän auton ja tuulitunnelin kehittämisen kanssa, että he pystyvät ehkä tehostamaan omaa toimintaansa. Eli ihan yksi yhteen se kehitys ei mene, että mitä vähemmän tunteja, sen heikompi auto.

Vastoin dna:ta?

Tehtyjen sääntömuutosten kriitikot ovat usein toistelleet, että kilpailun ja kehitystyön rajoittaminen tällä tavalla sotii F1:n dna:ta vastaan. Oikarinen ymmärtää tämän näkökulman, on jopa jossain määrin samaa mieltä siitä, mutta painottaa, että nykyisessä maailmantilanteessa on pakko tehdä muutoksia.

– Puhtaimmillaan moottoriurheilu olisi sitä, ettei olisi mitään rajoituksia missään vaiheessa. Tämän päivän taloudelliset realiteetit ajaa tallit siihen, että on pakko ajatella ei vain oman tallin hyvinvointia vaan myös muiden tallien hyvinvointia. Tämä on erittäin tärkeä aspekti, että mietitään myös näitä asioita.

– Mitä tasaväkisempää kilpailusta tulee, sitä parempaa viihdettähän se on meille katsojille. En loppupeleissä mieti sunnuntaina, kun valot sammuvat, että kuka on päässyt kehittämään ja miten paljon. Se on toissijainen juttu. Tärkeintä on, mitä radalla tapahtuu: mitä kovempaa kilvanajo on, sen parempi.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen suoravauhdin taustalta paljastui mielenkiintoinen yksityiskohta – ikivanha innovaatio yllätti Red Bullin housut kintuissa: "Kannattaisi käydä vähän perusasioita läpi"Ossi Oikarinen näkee Ferrarin kaivaneen itselleen kuoppaa – "Siinä vaiheessa on aivan sama, mitä autolle tehdään"F1-sarja kokee historiallisen muodonmuutoksen, Mika Häkkiseltä voimakas puolustuspuhe – "Eihän jengiä muuten kiinnosta mennä sinne"Ross Brawn laukoo tiukkaa tekstiä F1-piirejä repivään erimielisyyteen liittyen: "Nykypäivänä ei ole ainuttakaan sellaista tallia"F1-tallit tekivät oman tulevaisuutensa kannalta todella merkittävän ratkaisun – asiantuntija kehuu kypsää päätöstä: "Tässä ei ole kyse siitä, kuka hyötyy tai voittaa""F1 tulisi toimeen ilman Ferraria" – Oikarinen taustoittaa moottorisääntöjen muutoksia ja miksi isot yhtiöt vastustavat niitä
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen12:35
    Moottoriurheilu

    Suomalaisyritys F1-tallin sponsoriksi – näytillä jo ensi viikonloppuna

  • 10.10.06:02
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä tunnustaa hurjan faktan – Kimi Räikkösen ura esimerkkinä

  • 9.10.17:10
    MM-ralli

    Kalle Rovanperältä F1-paljastus – tältä meno näytti Red Bull -autossa

  • 9.10.10:48
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä paljastaa MTV Urheilulle: F1-sarja tähtäimessä!

  • 8.10.17:23
    Mika Häkkinen

    Mika Häkkisen hämmästyttävä F1-väite nousi esiin – "Häntä pilkattiin noista väitteistä"