Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Asiantuntijan synkkä arvio: F1-sarjan historiallinen uudistus on Ferrarin painajainen – Kimi Räikkösen talli täysin toisessa tilanteessa

6:27F1:ssä alkaa uusi aikakausi – näitä muutoksia on odotettavissa kaudelle 2021F1:ssä alkaa uusi aikakausi: C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoi MTV Uutiset Livessä, mitä on odotettavissa.Copyright © 2020 BACKGRID UK
Julkaistu 28.05.2020 17:21
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-sarjassa otetaan ensi kaudella käyttöön kulukatto, jonka FIA siunasi keskiviikkona järjestetyssä äänestyksessä.

Kulukaton piti alun perin olla ensi kaudella 175 miljoonaa dollaria, mutta koronapandemian aiheuttamien talousvaikeuksien vuoksi tallit päättivät alentaa sitä 145 miljoonaan dollariin. Vuonna 2022 katto laskee vielä 140:een ja vuotta myöhemmin 135 miljoonaan dollariin.

Kulukaton ulkopuolelle on jätettty markkinointikulut sekä kuljettajien ja kolmen kovapalkkaisimman työntekijän palkat.

Tallien näkemykset kulukaton alentamiseen liittyen olivat alkuun hyvinkin toisistaan poikkeavia, mutta lopulta sopu syntyi.

– Ehkä tämä aika on ajanut siihen. Tallit ovat huomanneet, että budjetin kasaan saaminen on hyvin vaikeaa. Nyt on vihdoin ymmärretty, että F1:n jatkamisen kannalta elintärkeää on, että myös pienemmät tallit pysyvät mukana. Ihan varmasti koronavirus on aiheuttanut ongelmia pienemmille talleille; kun ei ajeta yhtään kilpailua, silloin ei ole tulojakaan, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.

– Toiminnan pyörittäminen on hyvin vaikeaa tänä päivänä, mutta pitää ajatella myös pidemmälle tulevaisuuteen. Miten F1-sarja kannattaa tulevaisuudessa, miten se saadaan toimimaan niin, että pienemmät tallit pysyvät mukana?

Kaikki tallit joutuvat sopeuttamaan toimintaansa jonkin verran. RaceFansin budjettivertailun perusteella Williams, Haas, Alfa Romeo, Racing Point ja Toro Rosso selviävät alkuun 5–10 miljoonan dollarin leikkauksilla. – Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren ja Renault – joutuvat leikkaamaan huomattavasti enemmän, kaksi suurinta lähes 300 miljoonaa dollaria.

Viisi suurinta tallia

– Henkilökohtaisesti luulen, että esimerkiksi Ferrari tulee kärsimään eniten. He ovat tottuneet siihen, että heillä on paljon budjettia ja resursseja käytössään. Jokaista asiaa ei tarvitse ajatella taloudellisesti loppuun saakka. Ei ole ollut väliä, jos rahaa on mennyt vähän enemmän, Oikarinen sanoo.

Oikarisen arvio on Ferrarin kannalta lohduton, sillä sarjan suurimpiin kuluttajiin luketuva talli ei ole onnistunut menestymään edes rajattomilla resursseilla. Ferrarin viimeisin MM-titteli on vuodelta 2008. 

Suurimmiksi kulukatosta hyötyjiksi Oikarinen nostaa Kimi Räikkösen edustaman Alfa Romeon ja Racing Pointin.

– Pienemmät, hyvin pienellä budjetilla toimineet tallit, jotka ovat siitä huolimatta saaneet hyviä tuloksia, tulevat nousemaan. Varsinkin Racing Point on ollut yksi niistä talleista, jotka ovat tehneet erittäin hyviä tuloksia ja autoja siitä huolimatta, että talli on ollut liikkeellä aika pienellä budjetilla.

Lisää aiheesta:

Lewis Hamiltonin ihmeellinen kysymys sai vastapuolen ja katsojat hämilleen – seurasi muutaman sekunnin kiusallinen hiljaisuus: "Ööö, mmm…"Mercedes-pomo Toto Wolff antoi kollegoilleen kylmää kyytiä: laukoi kovaa tekstiä kohua herättäneistä uudistuksista – "Kun lippu heilahtaa, paskanjauhanta päättyy"Tallipäällikkö esitti hätähuudon omiensa puolesta: F1 tuli yllätetyksi housut kintuissa – "Meidän täytyy toimia nyt" Ross Brawn laukoo tiukkaa tekstiä F1-piirejä repivään erimielisyyteen liittyen: "Nykypäivänä ei ole ainuttakaan sellaista tallia"F1-pomo heitti ilmoille ehdotuksen, joka ei taatusti miellytä kaikkia: tarkoituksena pelastaa pienet tallit – "Meidän täytyy ajatella uudella tavalla"F1-pomolta tiukkaa tekstiä tallien tilanteesta – talouslehden laskelma osoittaa, miksi kisoja halutaan ajaa mahdollisimman paljon: "Ei välttämättä kuitata edes kuluja"
F1FerrariAlfa RomeoUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"