F1-kuskit elävät erikoisia aikoja – käynnissä poikkeuksellinen vääntö? "Sopimuspykälät voivat olla hyvin hatarat"

F1-kauden avauksen siirtyessä entisestään kuskit joutuvat erikoiseen tilanteeseen. C Moren asiantuntija Toni Vilander avaa, miten kuskit voivat tässä epävarmuudessa valmistautua tulevaan ja millaista sopimusvääntöä heillä voi olla edessään.

F1-kalenterista on peruttu ja siirretty kisoja. Kausi päästään avaamaan aikaisintaan kesäkuussa, mutta koronaviruspandemia voi vielä sekoittaa aikatauluja entisestään.

Kauden oli alun perin määrä käynnistyä viime viikonloppuna Australiassa, maaliskuun puolivälissä. Nyt sesongin alku siirtyy ainakin kolmella kuukaudella, mikä myllää kuskienkin kuviot aivan uusiksi.

– Kuljettajat varmaan ensimmäiseksi selvittävät, miten toimeentulo ja palkka-asiat järjestyvät. Sopimukset ovat hyvin ammattiurheilussa hyvin mielenkiintoinen asia; ei tällaisia tilanteita ole varmasti hirveästi ennakoitu. Sopimuspykälät näihin tilanteisiin liittyen voivat olla hyvin hatarat – mitä tapahtuu, kun ei oikeasti ajetakaan ja kisoja jää pois? Kuinka tähän suhtaudutaan? Vilander luonnehtii poikkeuksellista tilannetta.

Kisakuskin elämä on muuten pitkälti rytmitettyä kisakalenterin ja kausien välisen tauon aikana. Nyt vaaditaan urheilullisestikin luovimista.

– Kausi menee osin kunnon ylläpitämisenä ja tasapainoiluna, matkustamisen, aikaeron, matkustamisen ja treenaamisen välillä. Nyt palattiin tavallaan talven rytmiin, että yhtäkkiä ei olekaan kiire mihinkään.

Ajotuntuman ylläpitämistä, e-urheilua

Kuljettajat pyrkinevät Vilanderin mukaan perustreenaamisen ohella ylläpitämään ajotuntumaa erinäisin tavoin.

– Ensimmäisenä tulevat mieleen kierrokset kartingautoilla ja mahdollisesti joillain muilla moottorivehkeillä. 

Vilander lisää, että myös e-urheilu on muodissa.

– Minullekin on tullut joitain viestejä, että laita simulaattori pystyyn kisoja varten. Kotoa ajettaisiin kilpailuja, joissa on nimimiehiä vastassa. 

Kokenut kilpakuski Vilander ei ole itse innostunut, mutta F1-kuskeista e-urheilun saralla ovat olleet esillä etenkin Red Bullin Max Verstappen ja McLarenin Lando Norris.

– E-urheilusta on saatu jonkin verran otsikoitakin. On tehty osanottaja- ja katsojaennätyksiä ja aktivoiduttu aika nopeasti, kun formuloita ei ajeta.

Vilander niputtaa, ettei nykytilanteeseen ole olemassa mitään selkeää ja valmista mallia. 

– Tauko voi venyä yllättävänkin pitkäksi, millä on vaikutusta myös kuljettajan lataukseen. Kisoihin pitää löytää fiilis uudestaan, jos niitä mahdollisesti päästään ajamaan.

Lue myös:

    Uusimmat