Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-sarjan historiallinen uudistus pakottaa isot tallit kovaan paikkaan – tallipomon arvio kielii mittavista irtisanomisista: "Kaikki joutuvat nyt pohtimaan"

6:27F1:ssä alkaa uusi aikakausi – näitä muutoksia on odotettavissa kaudelle 2021F1:ssä alkaa uusi aikakausi – näitä muutoksia on odotettavissa kaudelle 2021.AAP IMAGE
Julkaistu 03.06.2020 10:06
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Ensi vuonna käyttöön otettava kulukatto asettaa etenkin suurimmat F1-tallit täysin uudenlaisen haasteen eteen. Tallien toiminta täytyy järjestää uudella tavalla, kun rahaa on käytössä aiempaa vähemmän. Todennäköistä on, että tämä johtaa myös irtisanomisiin.

LUE MYÖS: Asiantuntijan synkkä arvio: F1-sarjan historiallinen uudistus on Ferrarin painajainen – Kimi Räikkösen talli täysin toisessa tilanteessa

LUE MYÖS: F1:ssä tehdään ensi vuonna jotain, mitä ei ole koskaan tehty: pienille talleille tarjolla suuri mahdollisuus – "Se on valtava se ero"

Ensimmäistä kertaa F1-historiassa käyttöön otettava kulukatto on ensi vuonna 145 miljoonaa dollaria, mutta se laskee 140 miljoonaan seuraavalle kaudelle ja 135 miljoonaan kaudelle 2023.

Todellisuudessa tallit saavat kuluttaa huomattavasti tätä enemmän, sillä kulukatolla rajoitetaan vain sellaisia kuluja, jotka liittyvät suoraan auton suorituskykyyn. Siihen ei siis lasketa esimerkiksi markkinointikuluja eikä kuljettajien tai tallin kolmen muun kovapalkkaisimman työntekijän palkkoja.

Tästä johtuen esimerkiksi Mercedeksen ja Ferrarin, joiden uskotaan käyttävän tallinsa pyörittämiseen yli 400 miljoonaa dollaria vuodessa, ei tarvitse leikata kulujaan aivan 250–300 miljoonalla dollarilla.

Isoja muutoksia on silti edessä, ja yksi eniten pinnalla olleista kysymyksistä on se, miten tuleva kulukuuri vaikuttaa tallien työntekijöihin: miten paljon tallissa on varaa tai ennen kaikkea kannattavaa pitää työntekijöitä?

Kysymykseen ei ole yksinkertaista vastausta, sillä tallien toimintaa pyöritetään keskenään hyvin eri tavoin: jotkut tekevät kaiken itse, toiset valmistavat vain osan komponenteista ja ostavat loput muilta. Auto Motor und Sport -lehti (AMuS) tiivistää asian niin, että Mercedes ei voi yhtäkkiä puolittaa työntekijämääräänsä noin tuhannesta 500:aan, eikä Racing Point voi yhtäkkiä rekrytoida satoja uusia työntekijöitä.

Se on kuitenkin varmaa, että kaikkien toimintaa alkaa ohjata tehokkuuteen perustuva ajattelu.

– Kaikki joutuvat nyt pohtimaan, mihin rahat on kaikkein järkevintä sijoittaa, Racing Pointin tallipäällikkö Otmar Szafnauer sanoo saksalaislehden mukaan.

Pienet tallit pääsevät pohdinnoissaan suuria talleja helpommalla, sillä ne ovat jo valmiiksi oikean kokoisia. AMuSin mukaan alkuperäinen arvio oli, että 1 000 ihmistä työllistävät tallit joutuisivat pienentämään henkilöstöään noin 700:aan, mutta kun kulukatto pieneni alkuperäisestä 175 miljoonasta dollarista merkittävästi, 700:kin on todennäköisesti liikaa.

– Meidän laskelmiemme mukaan kaikki yli 600:n on tehotonta. Mitä enemmän on työntekijöjitä, sitä enemmän on ideoita, mutta siinä vaiheessa ei välttämättä ole enää rahaa toteuttaa näitä ideoita, Haas-pomo Günther Steiner sanoo.

Haasin kohdalla ei pitäisi olla pelkoa irtisanomisista. Talli työllistää selkeästi vähemmän ihmisiä kuin yksikään kilpailijansa, noin 250. Syy tähän on se, että Haas valmistaa itse vain aivan pakolliset komponentit ja hankkii loput Ferrarilta.

– Meille tämä on paras malli.

Se, minkälaisiksi suurimpien tallien mallit muodostuvat, on tässä vaiheessa täysi arvoitus.

– Uudelleenjärjestelyt ovat meille lisätaakka. Meillä on kuitenkin selkeä näkemys siitä, mitä meidän täytyy tehdä, Ferrarilta sanotaan.

Lisää aiheesta:

Asiantuntijan synkkä arvio: F1-sarjan historiallinen uudistus on Ferrarin painajainen – Kimi Räikkösen talli täysin toisessa tilanteessaTallipäällikkö esitti hätähuudon omiensa puolesta: F1 tuli yllätetyksi housut kintuissa – "Meidän täytyy toimia nyt" Ross Brawn laukoo tiukkaa tekstiä F1-piirejä repivään erimielisyyteen liittyen: "Nykypäivänä ei ole ainuttakaan sellaista tallia"F1-pomo heitti ilmoille ehdotuksen, joka ei taatusti miellytä kaikkia: tarkoituksena pelastaa pienet tallit – "Meidän täytyy ajatella uudella tavalla"F1-pomolta tiukkaa tekstiä tallien tilanteesta – talouslehden laskelma osoittaa, miksi kisoja halutaan ajaa mahdollisimman paljon: "Ei välttämättä kuitata edes kuluja"F1-tallit tekivät oman tulevaisuutensa kannalta todella merkittävän ratkaisun – asiantuntija kehuu kypsää päätöstä: "Tässä ei ole kyse siitä, kuka hyötyy tai voittaa"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • to17:20
    Max Verstappen

    Max Verstappen täräytti fanille: "Olet idiootti"

  • to10:38
    Toyota

    Toyotalta merkittävä F1-uutinen

  • ke18:25
    Cadillac

    Valtteri Bottaksen Cadillac tekee valtavan näyttävän tempauksen – "Tämä on vasta alkua"

  • ti18:43
    Urheilu

    Vahvistus: Max Verstappenin tallikaveri valittu

  • ma17:10
    Kimi Antonelli

    Raju seuraus F1-kiistasta: Nuorelle kuskille satoi tappouhkauksia