Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1:n nerokas kikkailu kuriin – Ferrarin aloittama sääntösota päätökseen

xpbimages.com
Julkaistu 15.01.2018 06:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Rajoitus jousitusgeometriassa on yksi formula ykkösten kauden 2018 sääntömuutoksista, joka ei ole kovin näkyvä, mutta jolla on ollut merkittävä vaikutus autojen aerodynamiikkaa suunniteltaessa.

Asia pulpahti julkisuuteen viime talvena, kun Ferrari tiedusteli Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekniseltä osastolta sääntötarkennusta siitä, voiko auton jousitukseen kerätä mutkissa energiaa, joka vapautetaan suorilla aerodynamiikan parantamiseksi.

Jousituskikalla auton maavaraa pystyttiin säätelemään suorilla, mikä pienensi ilmanvastusta. FIA ilmoitti tuolloin, että kyseinen ratkaisu ei ollut sallittu ja tämän uskottiin olleen iso takaisku järjestelmää hyödyntäneille Mercedekselle ja Red Bullille.

Tiimit olivat kuitenkin koko ajan hioneet toista ratkaisua, jossa energiaa ei kerätty jousiin. Esimerkiksi Red Bull ja Ferrari käyttivät auton etupyörien ohjausvarsissaan niveltä, jolla pyrittiin niin ikään säätelemään auton ajokorkeutta ohjauskulmaa muuttamalla. Kun rattia käännettiin, auton maavara pieneni. Ja taas suorilla maavara suureni.

Nyt FIA ilmoitti tämänkin olevan kiellettyä. C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo asiasta tarkemmin:

– Siinä on pyritty vähentämään kikkailua niin, että auton ohjausvarret eivät muuttaisi asentoaan sillä tavalla, että se parantaisi aerodynamiikkaa.

– Tässä pyritään sulkemaan porsaanreikiä, joiden ansiosta isoilla talleilla on ollut etu siitä, että ne pystyvät resursseillaan tekemään tällaista kehitystyötä. Tällä pyritään pikkuisen tasaamaan pelikenttää, Oikarinen jatkaa.

Auton maavaran muuttumista ohjauspyörää käännettäessä on tehty jo pitkään formula ykkösten historiassa. FIA:n uusi määräys lähinnä tarkentaa esiin noussutta asiaa ja selkeyttää sääntöjä, joissa kärkitiimit ovat hakeneet epäselvässä tilanteessa kilpailuetua itselleen.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen F1-keksintö kielletään vuoden päästä: kopiointia pohtivat tiimit törmäävät heti useampaan ongelmaanFIA puuttui Mercedeksen rattikohuun: DAS-systeemi kielletään, mutta vielä tällä kaudella se voi antaa ison edunHelmut Marko linjaa: Mercedeksen salainen järjestelmä on sääntöjen vastainen – näitä asioita FIA joutuu puntaroimaanMercedeksen F1-autosta paljastui salaisuus, jolla saattaa olla valtava vaikutus vauhtiin – ovela ratkaisu tuli näkyviin ohjaamosta kuvatusta videostaHuijasiko Kimi Räikkösen talli tarkoituksella? Alfa Romeon rangaistuksessa iskettiin kohtaan, jota on F1:ssä suitsittu viime vuosinaTästä Ferrarin kirjeessä on kyse: kilpailijat pahaan liriin politikoinnilla
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen18:27
    Mercedes

    Mitä Mercedeksellä oikein tapahtuu? F1-piirit ihmeissään – "Toto Wolff ei pidä Valtteri Bottasta minään"

  • Eilen11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • ti20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • ti10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa