Ferrarin tekemä selvityspyyntö kilpailijatallien jousitusjärjestelmistä saattaa läpi mennessään yksinkertaistaa F1-autojen jousitusta merkittävästi, uskoo MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen.
Ferrari lähestyi vuodenvaihteessa Kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailujohtajaa Charlie Whitingia kirjeellä, jossa Motorsport.comin mukaan kysyttiin tarkennusta sääntöjen harmaalla alueella liikkuvien kilpailijatallien tekemiin jousitusratkaisuihin.
Whiting tulkitsi vastauksessaan Ferrarin esittämät ratkaisut sääntöjenvastaiseksi, mikä oli italialaistiimille lottovoitto taistelussa Mercedestä ja Red Bullia vastaan.
Oikarinen tietää kokemuksesta, että vaikka Ferrari pyytää tietoa oman jousituksensa kehittämiseksi, viestin taustalla on selvä politikointi, jolla pyritään kieltämään kilpailijoiden edistykselliset löydöt.
– Silloin he tekevät selvityspyynnön Whitingille, mutta tekevät sen sellaiseen muotoon, että sääntöjen harmaasta alueesta tulee laiton. Näitä tapahtuu aika usein, mutta niitä tulee harvoin julkisuuteen, Oikarinen sanoo.
FIA:lle lähettämässään kirjeessä Ferrarin pääsuunnittelija Simone Resta kysyy Whitingin kantaa, mainitsematta Mercedestä tai Red Bullia nimeltä, voiko auton jousiin tulevaa liike-energiaa varastoida ja käyttää myöhemmin hyväksi auton ajokorkeuden nostamiseksi – esimerkiksi vapauttamalla sen suoralla.
Oikarinen kertoo ilmiöstä kansantajuisemmin:
– Jos puristat jousta kasaan, niin siihen varastoituu silloin energiaa. Sitten kun päästät jousen vapaaksi, energia vapautuu. Kun auton jousitus liikkuu alaspäin, liike voi avata esimerkiksi hydraulisen venttiilin, jonka kautta energiaa pääsee takaisin, jolloin se nostaa autoa ylöspäin.

