Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Tästä Ferrarin kirjeessä on kyse: kilpailijat pahaan liriin politikoinnilla

Mercedes voi joutua miettimään jousituksensa uusiksi, jos Ferrarin tekemä selvityspyyntö johtaa sääntömuutokseen.
Mercedes voi joutua miettimään jousituksensa uusiksi, jos Ferrarin tekemä selvityspyyntö johtaa sääntömuutokseen.2016 Getty Images
Julkaistu 04.01.2017 11:46
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Ferrarin tekemä selvityspyyntö kilpailijatallien jousitusjärjestelmistä saattaa läpi mennessään yksinkertaistaa F1-autojen jousitusta merkittävästi, uskoo MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen.

Ferrari lähestyi vuodenvaihteessa Kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailujohtajaa Charlie Whitingia kirjeellä, jossa Motorsport.comin mukaan kysyttiin tarkennusta sääntöjen harmaalla alueella liikkuvien kilpailijatallien tekemiin jousitusratkaisuihin.

Whiting tulkitsi vastauksessaan Ferrarin esittämät ratkaisut sääntöjenvastaiseksi, mikä oli italialaistiimille lottovoitto taistelussa Mercedestä ja Red Bullia vastaan.

Oikarinen tietää kokemuksesta, että vaikka Ferrari pyytää tietoa oman jousituksensa kehittämiseksi, viestin taustalla on selvä politikointi, jolla pyritään kieltämään kilpailijoiden edistykselliset löydöt.

– Silloin he tekevät selvityspyynnön Whitingille, mutta tekevät sen sellaiseen muotoon, että sääntöjen harmaasta alueesta tulee laiton. Näitä tapahtuu aika usein, mutta niitä tulee harvoin julkisuuteen, Oikarinen sanoo.

FIA:lle lähettämässään kirjeessä Ferrarin pääsuunnittelija Simone Resta kysyy Whitingin kantaa, mainitsematta Mercedestä tai Red Bullia nimeltä, voiko auton jousiin tulevaa liike-energiaa varastoida ja käyttää myöhemmin hyväksi auton ajokorkeuden nostamiseksi – esimerkiksi vapauttamalla sen suoralla.

Oikarinen kertoo ilmiöstä kansantajuisemmin:

– Jos puristat jousta kasaan, niin siihen varastoituu silloin energiaa. Sitten kun päästät jousen vapaaksi, energia vapautuu. Kun auton jousitus liikkuu alaspäin, liike voi avata esimerkiksi hydraulisen venttiilin, jonka kautta energiaa pääsee takaisin, jolloin se nostaa autoa ylöspäin.

Taustalla kielletty FRIC-järjestelmä

Mercedes ja Red Bull ovat hyödyntäneet ilmiötä menestyksekkäästi. Esimerkiksi Red Bullin autossa energiaa on pystytty vapauttamaan suoralle tultaessa niin, että auton keula nousee ylöspäin, jolloin se saa suuntautuvasta ilmavirrasta aerodynaamista suorituskykyä – eli lisää suoranopeutta.

Kaikki pohjautuu vuonna 2014 kiellettyyn FRIC-järjestelmään (Front and rear interconnected), jossa etu- ja takajousitus olivat hydraulisesti yhteyksissä toisiinsa. Tallit ovat kiellon jälkeen jatkaneet jousituksen kehittämistä tältä pohjalta, mutta joutuneet tekemään sen entistä monimutkaisemmalla tavalla.

– FRIC-systeemissä käytettiin hyväksi sitä ilmiötä, että auton takapäässä on paljon enemmän downforcea kuin etupäässä. Ja sitä hyödynnettiin suoralle tultaessa niin, että voimaa siirrettiin etuakselille.

– Kun takapää painui alaspäin, niin samalla sen voimalla nostettiin etupäätä ylöspäin. Sillä saatiin aikaiseksi aerodynaamista suorituskykyhyötyä niin, että auton etupään korkeus pysyi hitaissa mutkissa alempana eikä silti suorilla pohja ottanut kiinni, vaan sitä nostettiin sen verran, ettei jousitus pohjannut, Oikarinen taustoittaa.

Kyseessä on täysin mekaaninen ja passiivinen systeemi, erotuksena 1990-luvun alun Williamsin kohutusta aktiivijousituksesta, jossa auton ajokorkeutta säädeltiin elektronisesti.

Whitingin kirjeenvaihdossa tekemä linjaus lähti kaikille F1-tiimeille. Sääntötarkennuksen myötä tallit joutuvat mahdollisesti tekemään pikamuutoksia jousituksiinsa, kun F1-testien alkuun on enää alle kaksi kuukautta. Asia lähtee todennäköisesti valituskierrokselle ennen voimaantuloaan.

– Jos FIA kieltää sen, niin kaikki tällaiset FRIC-systeemit voidaan karsia autoista pois, jolloin jousitus yksinkertaistuu hurjasti, mutta suorituskyky heikentyy pikkaisen, Oikarinen näkee.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen suoravauhdin taustalta paljastui mielenkiintoinen yksityiskohta – ikivanha innovaatio yllätti Red Bullin housut kintuissa: "Kannattaisi käydä vähän perusasioita läpi"F1:n superinsinööri on Mercedeksen keksinnön jäljiltä sormi suussa: "On vaikea nähdä, miten se voisi olla laillinen"Helmut Marko linjaa: Mercedeksen salainen järjestelmä on sääntöjen vastainen – näitä asioita FIA joutuu puntaroimaanHuijasiko Kimi Räikkösen talli tarkoituksella? Alfa Romeon rangaistuksessa iskettiin kohtaan, jota on F1:ssä suitsittu viime vuosinaF1:n nerokas kikkailu kuriin – Ferrarin aloittama sääntösota päätökseenFerrari osoittautui FIA:n valituskirjeen tekijäksi – F1:ssä puhkesi iso kiista
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"