Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Huijasiko Kimi Räikkösen talli tarkoituksella? Alfa Romeon rangaistuksessa iskettiin kohtaan, jota on F1:ssä suitsittu viime vuosina

Kimi Räikkönen ohitti molemmat Red Bullit Saksan GP:n startissa.
Kimi Räikkönen ohitti molemmat Red Bullit Saksan GP:n startissa.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 29.07.2019 10:35
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Alfa Romeon Saksan F1-kisassa saamat rangaistukset ulottuvat alueella, jota formula ykkösissä on pyritty viime vuosina rajoittamaan. Teknisen tutkinnan mukaan Kimi Räikkösen ja Antonio Giovinazzin autoissa oli lähtöä avustava kytkinratkaisu, jonka toimintaa C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen nyt taustoittaa.

LUE MYÖS:
Kimi Räikkösen tiimi vetoaa mystiseen vikaan: Alfa Romeo tekee valituksen FIA:n päätöksestä

Kimi Räikkösen ja Alfa-kuskin rangaistuksilla historiallinen seuraus – uusi jättiyllätys varmistui

Minttu-vaimolta ytimekäs reaktio Kimi Räikkösen saamaan rangaistukseen – mielipide tuli harvinaisen selväksi

Seitsemänneksi ruutulipulle tullut Räikkönen ja kahdeksanneksi sijoittunut Giovinazzi putosivat pisteiltä, kun Saksan GP:n tuomaristo mätkäisi kummallekin kuskille 30 sekunnin aikarangaistukset Alfa Romeon autosta löytyneestä kytkinavustimesta.

Nykysäännöissä auton kytkimen on reagoitava kuljettajan käsillään liikuttaman rattivivun liikkeeseen korkeintaan 70 millisekunnin viiveellä. Lähtötilanteisiin on haluttu lisää epävarmuustekijöitä, joten kuskeja avustavat järjestelmät on pantu kuriin.

– Syy siihen, minkä takia viivettä ei saa olla enempää, on siinä, että jos sitä laitettaisiin paljon, sillä pystyttäisiin tavallaan estämään sutiminen lähtötilanteessa, Oikarinen taustoittaa.

– Eli kuljettaja voisi lähtötilanteessa päästää kytkimen läpän huoletta ylös ja viiveen avulla voitaisiin säätää, miten nopeasti takapyörät alkavat pyöriä ja miten nopeasti moottorin vääntö välittyy takarenkaille.

– Sitä kautta sutiminen pystyttäisiin lähtötilanteessa aika hyvin estämään. Ja tietenkin se olisi insseille hyvä työkalu säätää auton lähtöä, Oikarinen kertoo.

Räikkönen sai kisaan erinomaisen lähdön. Suomalaiskuski ohitti sutimaan jääneet Red Bullin Max Verstappenin ja Pierre Gaslyn nousten tuossa vaiheessa peräti kisan kolmanneksi.

Alfa Romeon tapauksessa ylitys oli varsin selvä: FIA:n mukaan viiveeksi mitattiin ajoittain jopa 200–300 millisekuntia. Oikarisen mukaan ei ole kuitenkaan selvää, onko tällaisillakaan lukemilla käytännön merkitystä, mutta joka tapauksessa sääntöjen raja on ylittynyt.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Huijasiko Alfa Romeo tarkoituksella?

Kymmenen MM-pistettä menettänyt Alfa Romeo ilmoitti pian tuomion jälkeen valittavansa FIA:n päätöksestä. Tiimin mukaan kytkimeen oli tullut toimintahäiriö sillä välin, kun turva-auto kierrätti letkaa radalla useamman kierroksen ajan ennen lähtöruudukosta tapahtunutta kisastarttia.

Yksi mahdollisuus sääntörikkomuksen tapahtumiseen on tiimien rakentamissa moottori- ja kytkinkartoissa, joita tiimit tekevät eri kisatilanteisiin. Moottorin parhaan toimintakyvyn takaamiseksi kuskilla on valittavinaan useita eri asetuksia, jotka voi kytkeä päälle esimerkiksi lähdössä, turva-auton takana, varikkokäynnin aikana tai hyökätessä kovaa vastustajan kimppuun.

On hankalaa osoittaa, oliko kyse huijausyrityksestä. Oikarisen mukaan asetuksilla huijaaminen on ainakin vaikeaa, sillä jokaisella tiimillä on käytössä samanlainen standardoitu elektroninen ohjausyksikkö, joka ohjaa niin moottoria, vaihteistoa ja kytkintä kuin myös kerää talteen autossa syntyvän datan.

– Oikeastaan kyse on siitä, että jos ollaan tehty lähtöhetkeen kytkimen karttoja, niin se virhe on varmaan tapahtunut siinä. Ei ole tavallaan muistettu kunnioittaa näitä rajoja, Oikarinen arvelee.

– Ylimääräisten lähtökarttojen tai huijausjuttujen tekeminen on nykyään hyvin vaikeaa F1:ssä, koska kaikilla on käytössä sama ECU eli kontrolliyksikkö. Sitä on mahdoton ohittaa ja tietysti FIA:n on helpompi löytää nämä asiat, hän jatkaa.

Oikarisen mukaan selitystä on mahdotonta selvittää heti kisan jälkeen, joten FIA ja Alfa Romeo käyvät auton keräämää dataa läpi vielä kisojen välisenä aikana.

Lisää aiheesta:

Miksi Lewis Hamilton ja Charles Leclerc hylättiin? F1-kohutapauksessa häkellyttäviä piirteitäKimi Räikkösen pomolta tulikivenkatkuinen palaute tuomaristolle: "Saa kaikki näyttämään tyhmiltä!"Yllättävän F1-sääntömuutoksen tausta paljastui – Toto Wolff tunnusti Mercedeksen ”esittäneen tiedustelun” FIA:lleF1:ssä muhii jättiluokan skandaali, jos huijausväite osoittautuu oikeaksi – asiantuntija vertaa suuruusluokassaan jopa McLarenin vakoilutapaukseenNäkökulma: Kimi Räikkösen rangaistus paljastaa FIA:n tuomaroinnin järjettömyyden – miten aika-ajossa menestymisestä voidaan sakottaa?Sebastian Vettelin punnitussotku herätti kysymyksen: miten F1-kuski saa käynnistettyä itse autonsa uudelleen?
F1Saksan GPKimi RäikkönenAlfa RomeoUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta

  • 10.9.09:01
    Alpine

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan