F1-lehdistökatsaus: Lewis Hamilton sinetöi asemansa legendana, italialaiset lääpällään "kissamaiseen" Kimi Räikköseen – "Nimetkää aukio Kimin mukaan!"

Lewis Hamiltonin nousu yksinään kaikkien aikojen voittotilaston kärkeen oli Portugalin GP:n puheenaihe numero yksi. Kansainvälinen lehdistö nosti esiin myös Kimi Räikkösen huiman nousun ensimmäisellä kierroksella.

Hamilton ajoi voittoon paalupaikalta, mutta vaikka ero toiseksi sijoittuneeseen tallikaveri Valtteri Bottakseen oli maalissa yli 25 sekuntia, Hamilton joutui tekemään töitä uransa 92. GP-voiton eteen.

Hän menetti kärkipaikkansa Bottakselle heti ensimmäisellä kierroksella ja otti sen takaisin 20. kierroksen alkaessa. Tämän jälkeen ei tarvinnut enää miettiä muuta kuin sitä, ketkä nousevat Hamiltonin seuraksi palkintokorokkeelle.

– Vain harva meistä on niin etuoikeutettu, että on saanut ajaa F1-autoja. On vaikea päästä F1-kuljettajaksi ja pysyä sellaisena. Pisteiden, palkintosijojen, voittojen ja mestaruuksien saavuttaminen on valtava haaste. Kuljettajan täytyy pitää itsensä jatkuvasti hyvässä kunnossa henkisesti ja fyysisesti, että selviää yhä monimutkaisemman teknologian kanssa. Täytyy kestää iskut, pettymykset ja lajin poliittinen puoli sekä selvitä kolareista ja todistaa tragedioita. Täytyy sietää sitä, että on jatkuvasti kaikkein kirkkaimpien valojen keskipisteessä. Se, mitä Lewis tekee, vaatii valtavasti, ja hänen saavutuksensa on upea millä tahansa mittarilla, ex-kuljettaja Martin Brundle kirjoittaa Sky Sportsin kolumnissaan. 

– Hamilton osoitti puolessatoista tunnissa sen, miksi hän on nyt sellaisessa asemassa, että ottaa nimiinsä F1:n vakuuttavimpia ennätyksiä, joiden rikkomisen ei koskaan pitänyt olla mahdollista, BBC:nAndrew Benson ylistää. 

Suitsutusta satoi muualtakin kuin Hamiltonin kotimaasta.

– Voittojen laskeminen on ohi. Oli kyse vain ajasta. Armoton marssi voitosta voittoon, ja eilen Portugalissa se teki Lewis Hamiltonista legendan, La Gazzetta dello Sportin Luigi Perna kirjoittaa.

– Hamiltonilla kesti 15 kierrosta opetella renkaita, rataa ja olosuhteita. Sitten hän piti voiton avaimet käsissään. Hän pystyi pitämään vauhdin näissä olosuhteissa sellaisena, että vain Bottas pystyi vastaamaan siihen ajoittain, kukaan muu ei koskaan, Michael Schmidt kirjoittaa Auto Motor und Sportissa.

Kimi muistutti Sennaa

Jos Hamilton oli koko kilpailun kunkku, kahden ensimmäisen kierroksen osalta tämä kunnia meni Räikköselle, joka nousi 16. lähtöruudusta kuudenneksi. Räikkönen hyötyi kilpailun alussa rengasvalinnastaan: hän oli kärkikymmenikön ulkopuolella ainoa, joka valitsi starttiin pehmeimmät renkaat.

Lopputuloksissa Räikkönen oli 11:s ja jäi näin niukasti pistesijojen ulkopuolelle. Kilpailun lopussa hän ajoi kilpaa Ferrarin Sebastian Vettelin kanssa, mutta ei pystynyt vastaamaan ex-tallikaverinsa vauhtiin kuluneilla renkaillaan.

– Kimin olisi pitänyt olla pisteillä. Hän ajoi hienon kisan ensimmäisen kierroksen jälkeenkin. Tulos oli paras mahdollinen, Vettelin pitäminen takana ei ollut mahdollista, Straw kirjoittaa.

– Räikkönen starttasi radan likaisemmalta puolelta ja nousi kymmenen sijaa yhdellä kaikkien aikojen upeimmista ensimmäisistä kierroksista. Oppikirjaesimerkki, joka kestää ikuisesti. 41-vuotiaan kissamaiset reaktiot olivat vakuuttavia, Brundle sanailee.

Erityisen suurella lämmöllä Räikkösen ensimmäisen kierroksen suoritus otettiin vastaan Italiassa, missä useampikin toimittaja vannoi taas rakkauttaan Ferrarin viimeisimmälle maailmanmestarille.

– Räikkönen ajoi melkein samanlaisen ensimmäisen kierroksen kuin Ayrton Senna Doningtonissa 1993, Alberto Sabbatini ylisti jo kisan aikana.

– Nimetkää aukio Portimãossa Kimin mukaan! Kimin ensimmäinen kierros täytyy tallentaa ja näyttää lapsille, jotka haaveilevat urasta kilpakuljettajana, Davide Russo ehdotti.

Ferrarin ex-lehdistöpäällikkö Alberto Antonini ylisti suomalaista FormulaPassion-sivuston kolumnissaan mutta tölväisi samalla tämän työnantajaa.

– Kimi pani pystyyn show’n autolla, joka on vain hieman nopeampi kuin se Alfa Romeo, jota hän ajaa tv-mainoksissa. 

– Elokuvamainen ensimmäinen kierros mutta myös paljon rytmiä ja päättäväisyyttä kaksintaisteluissa. Näimme taas sitä vanhaa Kimiä, Perna iloitsee.

– Kimin ensimmäinen kierros oli jo itsessään pääsylipun arvoinen, Ferrarin sisäpiiritoimittaja Leo Turrinihuomauttaa blogissaan.

Ferrarin uusi alku

Ilmassa tuntuu olevan ensimmäisen kerran pitkään aikaan positiivista väreilyä myös Ferrariin liittyen. Charles Leclerc (4:s) ja Vettel (10:s) ajoivat tallille kauden kolmanneksi parhaan kokonaistuloksen, ja Leclerc oli ensimmäistä kertaa yli kahteen kuukauteen mukana kärkikahinoissa.

– Nelossija ei ole menetetty palkintosija vaan uuden alku. Tämä oli Ferrarin paras viikonloppu tällä kaudella, ensimmäinen kerta, kun vauhti pysyi kilpailussa samana kuin aika-ajoissa, Roberto Chinchero kirjoittaa Motorsportissa

– Tammikuu on kaukana takana, ja sen jälkeen on tapahtunut paljon. Neljä kymmenystä paalupaikkaan ja nelossija kilpailussa tuntuvat mahtavilta tuloksilta, Mario Salvini kirjoittaa La Gazzetta dello Sportissa.

Ferrari on valmistajien MM-sarjassa kuudentena, 33 pisteen päässä Racing Pointin kolmossijasta. Väliin mahtuvat McLaren ja Renault. Mikäli Ferrari mielii nousta kolmossijalle, tuloksia on kuitenkin tultava loppukauden kisoissa myös Vetteliltä.

– Vettel on muuttunut kapteenista apupojaksi. Surullinen loppu rakkaustarinalle. Hän saapui Maranelloon 2015 toistamaan Michael Schumacherin tempun, ja nyt hän katsoo, miten Hamilton tuhoaa hänen idolinsa ennätykset, Daniele Spariscikirjoittaa Corriere della Serassa.

"Albonin huonoin kisa"

Red Bull -kuski Alexander Albon olisi toivonut ja tarvinnut Portugalista täysin toisenlaista tulosta kuin se, jonka hän sai. Albon oli kilpailussa 12: ja hävisi tallikaveri Max Verstappenille yli kierroksen. Albonin pitäisi tällä hetkellä antaa näyttöjä tallinsa johdolle, että saisi pitää työpaikkansa ensi kaudella.

– Albonilla on vauhtia, mutta ei vielä kykyä tuoda sitä esiin aika-ajoissa tai ajaa tasaisesti kisoissa. Tämä jättää hänet hyvin ohuelle jäälle, kun talli joutuu taistelemaan toinen käsi selkänsä taakse sidottuna, Brundle tiivistää tilanteen.

– Paras asia Albonin kilpailussa oli hänen varikkokäyntinsä: Red Bullin mekaanikot hoitivat homman 1,8 sekunnissa, Autobild irvailee.

– Hän oli Kimi Räikkösen takana käytännössä koko kisan. Aika-ajoissa 16:nneksi sijoittuneen Alfa Romeon takana. Sanoisin, että tämä oli hänen huonoin kisansa Red Bullilla, ja se tuli todella huonoon paikkaan, ex-kuski Jolyon Palmer sanoi Chequered Flag -podcastissa.

Lue myös:

    Uusimmat