F1-lehdistökatsaus: Räikkösen kohtelu suututtaa Italiassa – Bottas ällistyttää Hamiltonin kotikulmilla

Formula ykkösten tapahtumarikkaan Kiinan GP:n jälkeen kansainvälisessä lehdistössä riitti keskustelua Daniel Ricciardon lahjakkuudesta, Ferrarin ristiriitaisesta kisaviikonlopusta sekä Max Verstappenin ajotaidoista.

Ricciardo ajoi yllättäen voittoon, kun Red Bull onnistui hyödyntämään kisan puolivälin jälkeen tulleen turva-autotilanteen salamannopealla reagoinnilla. Valtteri Bottas päätyi upean kisan kakkossijalle ja Kimi Räikkönen nousi jo kertaalleen tiiminsäkin unohtamana kolmanneksi.

Käydään aluksi läpi italialaislehdistön kommentit Ferrarin hukatusta kisasta. Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen lähtivät matkaan eturivistä, mutta lopulta käteen jäi vain Räikkösen kolmossija Vettelin pudottua Verstappenin törttöilyn ansiosta kahdeksanneksi. Lähdössä Vettelin jalkoihin jäänyt Räikkönen määrättiin kisan aikana avustamaan tallikaveriaan taistelussa Bottasta vastaan.

– Kiinan tappio johtuu hämmentyneestä tai säröytyneestä tiimihengestä. Startti, jossa Vettel löi väkivaltaisesti oven Räikkösen naamaan, oli epätavallinen ja haitallinen liike. Jos kaksi Ferraria olisi ollut kisan kärjessä, lopputulos olisi ollut hyvin erilainen, muistuttaa La Gazzetta dello Sportin Pino Allievi.

– Sen jälkeen Ferrari käytti Räikköstä hidastamaan Bottasta johdossa ja auttamaan Vettelin paluuta. Huono juttu!

– Olemme jo vuosia kritisoineet Räikköstä hänen tahdonpuutteestaan ja ailahtelevaisesta lahjakkuudestaan, mutta Kimi on esitellyt vuoden 2018 alussa itsensä erilaisessa hengessä. Ferrarin olisi ollut syytä pitää se mielessä. Sen sijaan Kimi kärsi Australiassa taktiikoista ja nyt hänet mielletään tiimissä latteaksi Vettelin apuriksi, joka on käytettävissä kokeilujen ja taktiikoiden palvelukseen, Allievi jatkaa.

Sky Sportsin asiantuntija Leo Turrini otti blogissaan kantaa Vettelin alun sulkemisliikkeeseen.

– Paalupaikalta lähtevällä on oikeus valinta ajolinjansa. En muuta mieltäni sen takia, että idolini Kimi putosi taakse. Se, jolla on viisautta, käyttäköön sitä. Räikkönen osaa tämän myös mahtavasti ja on sen takia maailman suosituin kuljettaja, ja lopussa palkintopallille päässyt Ferrari oli hänen, Turrini napauttaa.

Red Bullin täydellisen taktisen onnistumisen lisäksi myös Mercedes vei Ferrari strategiapuolella, kun Bottas tuli kierrosta aiemmin pysähtyneenä kaikkien yllätykseksi Vettelin eteen tämän palatessa radalle.

– Ferrari meni vikaan, jos ei kahdesti, niin ainakin kerran: ensin he ottivat Bottaksen undercutista osumaa ja sitten he eivät ajatelleet uusien renkaiden ottamista turva-auton aikana, listaa La Gazzetta dello SportinUmberto Zapelloni.

Bottaksella niskalenkki Hamiltonista

Valtteri Bottas olisi paremmalla turva-auton ajoituksella voinut itsekin sännätä varikolle hakemaan uudet renkaat ja ajaa sitä kautta voittoon. Viikonloppu oli kuitenkin Mercedes-kuskilta mainio, mistä Britannian Sky Sports antoi hänelle arvosanaksi 9,5.

– Suomalainen ajoi lähes täydellisen kisan ja häikäisevän ulostulokierroksen, joka antoi hänelle mahdollisuuden viedä kärkipaikan Vetteliltä. Turva-autosta tuli hänen vihollisensa eikä hänellä ollut mitään mahdollisuutta reagoida Red Bullien pysähdykseen.

– Hän on kuitenkin saamassa otteen tallin sisäisestä taistelustaan Lewis Hamiltonia vastaan. Bottas on nyt voittanut tallikaverinsa aika-ajoissa neljässä kisassa viidestä ja sijoittunut tämän edelle viisi kertaa kuudesta. Siinä missä Hamilton on ollut kaukana korkeasta tasostaan viimeiset kaksi viikkoa, Bottas on toipunut hyvin Melbournen katastrofistaan (aika-ajojen ulosajosta) ja saanut itseluottamuksen virtaamaan, Sky Sports arvioi.

Mercedeksen yhdessä talvessa menettämä valta-asema näyttää silti viimein todelliselta, kun se jäi sivusta seuraajaksi jopa vuosien ajan hallitsemassaan Kiinassa. Saksalaislehti Die Welt julisti maanantaina etusivullaan ytimekkäästi ”Mercedeksen hegemonia on särkynyt”. Niin ikään saksalainen Motorsport-Total puolestaan siteerasi tallipomo Toto Wolffia otsikollaan ”Tämä on uusi todellisuus”.

"Ferrari, ottakaa Ricciardo"

Daniel Ricciardon kyky venyä voittoihin kisoissa, joissa hänellä ei pitäisi olla mitään saumaa siihen, herättää kunnioitusta sirkuksen piirissä. Yksikään australialaisen kuudesta kisavoitosta ei ole tullut kolmesta ensimmäisestä lähtöruudusta starttaamalla, mikä on jo omanlaisensa ennätys.

– Daniel Ricciardo on taikurimestari, joka tulee tyhjästä voittamaan kisoja, Daily MailinJonathan McEvoy kommentoi.

– Hänen viikonloppunsa oli vain 45 sekunnin päässä merkityksettömästä, kun hänen mekaanikkonsa saivat yhden kaikkien aikojen nopeimman moottorivaihdon valmiiksi saadakseen hänet juuri ajoissa mukaan aika-ajoon. Muussa tapauksessa hän olisi startannut takarivistä, McEvoy kirjoittaa Ricciardon karmeasta lauantaista.

The GuardianinGiles Richards ennustaa Ricciardolle vientiä kuskimarkkinoilla ohituksillaan Hamiltonista, Vettelistä ja Bottaksesta.

– Ricciardo oli erinomainen ja hän esitti muistutuksen lahjakkuudestaan Ferrarille ja Mercedekselle, joilla molemmilla on mahdollisesti paikka auki ensi kaudelle, Richards toteaa viitaten Räikkösen ja Bottaksen niin ikään katkolla oleviin sopimuksiin.

Italialaiselle Sport Mediasetille kirjoittava Luca Budel vaati otsikossaan Ferraria toimimaan Ricciardon suhteen: ”Ferrari, ottakaa Ricciardo tulevaisuudelle”.

– Samaan aikaan, kun Max pysyy yhä potentiaalisena ilmiönä, Daniel Ricciardo on se, joka voittaa kisoja ja pitää Red Bullin pystyssä. Poika ansaitsee Ferrarin huomion laadukkuudellaan ja panoksellaan, jota hän on painanut asfalttiin jo monen vuoden ajan, Budel toteaa.

Verstappenin opeteltava mestarin elkeet

Hollannissa yritettiin löytää mahdollisia positiivisia lähestymiskulmia Max Verstappenin katastrofaaliseen kisaan. Pahoja ajovirheitä jo ennen Kiinan osakilpailua tehnyt Verstappen tyri jopa mahdollisen Red Bullin kaksoisvoiton, kun hän ajoi ensin ulos Lewis Hamiltonia ohittaessa ja törmäsi lopulta Sebastian Vetteliin myöhemmässä tilanteessa.

Tästä huolimatta De Telegraaf -lehti julisti etusivullaan, että Verstappen voi yhä haaveilla mestaruudesta.

– Viime kaudella MM-taisteluun osallistuminen vaati noin 12–15 pisteen keskiarvoa kisaa kohti. Senkin takia Verstappenilla oli niin paha maku suussa Kiinan GP:n jälkeen, koska hän on hukannut kolmessa kisassa jo noin 25 pistettä turhan takia. Nykyisten 18 pisteen sijaan hänellä voisi olla jo 43, mikä tarkoittaisi kolmatta sijaa Vettelin ja Hamiltonin jälkeen, laskeskelee Jaap De Groot.

Hollannin yleisradioyhtiö NOS:n analyytikko Jan Lammers kaipaa 20-vuotiaalle tuittupäälle voittamisen oppia. Vaikka otteet ovat viihdyttäviä, toistuvilla keskeytyksillä ei tulla mestariksi.

– Hän oli liian innokas niissä paikoissa, joissa ohittaminen ei ollut mahdollista. Hänen täytyy oppia, miten mestaruudet voitetaan, Lammers sanoo.

Motorsport.comin italiankielisellä sivustolla Roberto Chinchero pohdiskelee Verstappenin kasvun edellytyksiä.

– F1 on erittäin vaikeaa, ja teoria siitä, että nykypäivän autot olisivat helppoja ajettavia, on nostalgikkojen horinaa. Kun taistelet voitosta, tarvitset paljon lahjakkuutta, mutta myös analyyttista ja kylmäpäistä näkemystä, jota kaikilla ei ole. Verstappen pärjää ensimmäisessä kohdassa, mutta toisessa hän reputtaa, Chinchero arvioi.

– ”Do or die” -asenteeseen on nyt varaa, koska Red Bull voi vaivoin haastaa Mercedestä ja Ferraria MM-taistelussa. Vettel nosti kisan lopussa jalkaansa kaasulta Fernando Alonsoa vastaan, mikä alleviivasi eroa niiden välillä, joilla ei ole mitään hävittävää ja niiden, joiden täytyy miettiä jokaista pistettä.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Azerbaidzhanin Bakun katuradalla, jossa kisataan sunnuntaina 29. huhtikuuta.

Lue myös:

    Uusimmat