F1-lehdistökatsaus: Max Verstappen vapautui sunnuntaina raskaasta painolastista – Sebastian Vettelin Schumi-imitaatio meni täysin mönkään: "Se ei ole ihan sama asia"

Abu Dhabin GP:stä nostettiin kansainvälisessä lehdistössä esiin Red Bullin ja Max Verstappenin hieno suoritus, kauden päätösosakilpailun unettavan tylsä luonne ja se, miten Ferrarin kärsimykset päättyivät viimeinkin – varsinkin Sebastian Vettelin kannalta valitettavalla tavalla.

Verstappen oli lyönyt kauden 16 ensimmäistä GP-viikonloppua päätään seinään yrittäessään lyödä Mercedestä aika-ajoissa, mutta 17. kerta sanoi toden. Ero Valtteri Bottakseen ja Lewis Hamiltoniin oli Abu Dhabin GP:n aika-ajoissa niukka mutta riittävä. Itse kilpailussa hollantilainen ajoi suorastaan ylivoimaiseen voittoon, kauden toiseen ja uransa kymmenenteen.

BBC:n Andrew Bensonin mielestä Red Bullin voitto oli pieni läimäisy Mercedekselle, mutta voitto ei takaa Red Bullille ensi kautta silmällä pitäen vielä mitään.

– Viime vuodet ovat noudattaneet tuttua kaavaa: Red Bull aloittaa kauden huonosti, kehittää autoa kauden mittaan siihen pisteeseen, että pystyy haastamaan Mercedestä vuoden lopussa – mutta putoaa taas kyydistä talven aikana. Onko syytä odottaa, että vuosi 2021 olisi jotenkin erilainen? Ehkäpä. Tämä voitto oli täysin ansaittu, ja se tuli radalla, jolla Mercedes oli voittanut joka vuosi kaudesta 2014 lähtien. Red Bull sai tästä itseluottamusta talvikaudelle, Benson kirjoittaa.

Auto Motor und Sportin Michael Schmidtin mukaan Mercedes W11 -auton, historian nopeimman F1-auton, aikakausi kilparadoilla päättyi kiusallisella tavalla.

– Kaikista hybridiaikakauden Mercedes-autoista W11 oli ehkä kaikkein paras, ja silti se hävisi neljä kisaa. Kolme näistä tappioista tuli inhimillisten virheiden seurauksena, mutta ironista kyllä, viimeisessä kilpailussa mahtava Mercedes löysi voittajansa. Asiaa voi väännellä ja käännellä niin kuin haluaa, mutta Red Bull oli Abu Dhabissa nopeampi. Tätä tukee se, että Verstappen oli 15,9 sekuntia nopeampi kuin ensimmäinen Mercedes ja Alexander Albon kuroi Hamiltonin 8,7 sekunnin johdon vain 1,5 sekuntiin, Schmidt kirjoittaa.

Kun Hamilton voitti jo neljännen peräkkäisen maailmanmestaruutensa, monet toivovat sormet ristissä, että Red Bull pystyisi taikomaan talven aikana ihmeen ja hiomaan autonsa Mercedeksen tasolle.

– Jos Red Bull antaa Verstappenille auton, jolla voi taistella mestaruudesta, varmaa on, että Max on kova kilpakumppani Hamiltonille, La Gazzetta dello Sportin Luigi Perna kirjoittaa.

Ainakin Verstappenilla on ensi kaudella yksi raskas painolasti vähemmän.

– Mikäli 23-vuotias Verstappen jatkaa F1:ssä yhtä pitkään kuin ne kuljettajat, joilla on nimissään kaikkein eniten GP-startteja, hänen urastaan on nyt takana noin kolmannes. Ensimmäinen osa, kuusi kautta ja 119 kilpailua, pyöri sen tavoitteen ympärillä, että hänestä tulisi historian nuorin maailmanmestari. Tämä tehtävä epäonnistui, ja nyt Verstappen voi katsoa kohti toista kolmannesta, Vincent Sondermeijer kirjoittaa hollantilaisessa NRC:ssä.

Eikä Verstappen suinkaan ole ainoa, joka haluaisi suistaa 7-kertaisen maailmanmestarin valtaistuimeltaan.

– Lewis Hamiltonin dominointi jatkui, mutta Max Verstappen ja George Russell odottavat varastaakseen hänen kruununsa, brittilehti Daily Mail herkuttelee tulevaa.

Abu Dhabin GP ei jäänyt ihmisten mieleen klassikkona. Red Bullin Christian Horner kutsui sitä tylsimmäksi kisaksi, jonka voi voittaa. Mercedes-kollega Toto Wolff puolestaan kertoi saaneensa kilpailun aikana puhelimeensa enemmän nukkuvia emojeja kuin koskaan aiemmin.

Monet muutkin tylsistyivät.

– Ohittaminen on Abu Dhabissa täysin oma taiteenlajinsa. Mutkat on asetettu niin, että edellä menevää on vaikea surata. Säkenöivä rata näyttää kauniilta tv-kuvissa, mutta muuten se on mielialan tappaja. Historian saatossa Abu Dhabin GP:ssä on ollut jännitystä vain silloin, kun siinä on ratkaistu mestaruuksia. Vuonna 2010 Fernando Alonso menetti mahdollisuutensa Vitali Petrovin takana, vuonna 2016 Lewis Hamilton hidasti Nico Rosbergia tahallaan. Muuten kisat ovat olleet tylsiä, Auto Motor und Sportin Andreas Haupt kirjoittaa.

Kisa tuskin oli yhtä piinaavaa kenellekään muulle kuin Ferrarille. Kausi 2020 oli tallin huonoin 40 vuoteen, eikä Abu Dhabissakaan ollut aihetta juhlaan. Charles Leclerc ja viimeisen kilpailunsa tallissa ajanut Sebastian Vettel olivat ruutulipulla sijoilla 13 ja 14. Valmistajien MM-sarjassa Ferrari jäi kuudenneksi.

– MM-sarja oli Ferrarin osalta ohi jo ennen kuin se ehti edes alkaa. Tälle kaikelle on olemassa myös tarkka päivämäärä. Se oli 28. helmikuuta, talvitestien viimeisenä päivänä, kun koronavirus alkoi jo hiljentää maailmaa. FIAlta tuli tiedote, jossa oli seitsemän riviä. Siinä kerrottiin se, mikä Maranellossa jo tiedettiin. He eivät saaneet enää käyttää voimayksikössään sellaisia ratkaisuja, joita vielä viime vuonna käytettiin. Tiedote näytti naamioidulta rangaistukselta, ja sitä se oli. Tallin tuhannetta GP:tä varten rakennettu auto oli yksi kaikkien aikojen huonoimmista, Corriere della Seran Daniele Sparisci jyrähtää.

– Vettel tuli Italiaan matkiakseen Michael Schumacheria,ja hän lähtee matkimalla Adriano Celentanoa. Se ei ole ihan sama asia, Ferrarin sisäpiiritoimittaja Leo Turrini harmittelee blogissaan.

Turrini viittaa lausunnollaan siihen, miten Vettel lauloi kilpailun päätteeksi Celentanon tunnetuksi tekemää Azzurro-kappaletta – tosin hieman alkuperäisestä muutetuilla sanoilla.

– Vettel ja Leclerc hävisivät jopa vanhalle Kimi Räikköselle. Synkkä päätös kaudelle, jonka aikana punaiset autot eivät olleet kilpailun kärjessä metriäkään.  Kun tilanne on tämä, puheenjohtaja John Elkannin tuleva päätös on ratkaiseva. Toimitusjohtaja Louis Camillerin irtisanoutumisen jälkeen Ferrarin täytyy löytää yhtiölle uusi, edustava johtaja, Turrini kirjoittaa.

– Ferrarin arvo pörssissä on yli 30 miljardia euroa, ja yhtiö tarvitsee johtoonsa ihmisen, joka tuntee tuotteen ja ymmärtää taloudesta. Puhumme tunnetuimmasta italialaisesta brändistä koko maailmassa. Tehtävään valitulla ihmisellä täytyy olla sydämessään ja hengessään Ferraria.

Kun Vettel ei onnistunut matkimaan Schumacheria Ferrarilla, ainakin Saksassa odotetaan jo innolla uuden Schumacherin, ensi kaudella ykkösissä ajavan Mick Schumacherin edesottamuksia.

– Mickillä epäilemättä on osaamista F1:een. Uskon, ettei sitä nähdä ihan heti, vaan se voi vaatia vähän aikaa. Mutta hänen kurinalaisuutensa ja kykynsä oppia voivat olla valtavia voimavaroja pitkässä juoksussa. F1:ssä ei ole vuonna 2021 kyse siitä, kenellä on eniten pokkaa ja kuka uskaltaa painaa eniten kaasua. F1 oli sellaista ehkä 30 vuotta aiemmin, kun Michael Schumacher aloitti uransa Spassa. Nyt kuljettajilta vaaditaan toisenlaisia kykyjä, ja Mickillä selkeästi on ne hallussaan, Christian Nimmervoll kirjoittaa motorsport.comissa.

Lue myös:

    Uusimmat