F1-lähtöjärjestys: Valtteri Bottaksella on Mercedeksen kannalta kullanarvoinen rooli – Kimi Räikkösellä kiikarissa pistesijat

Sunnuntaina Itävallassa ajettava F1-kauden toinen osakilpailu, Steiermarkin GP, tarjoaa revanssin paikan niin Lewis Hamiltonille kuin Max Verstappenillekin. Viime viikolla voittoa juhlinut Valtteri Bottas ei kuitenkaan myy nahkaansa halvalla.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Steiermarkin GP Itävallassa suorana 10.-12.7.
Su: Steiermarkin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Hamilton osoitti taas lauantaina taitonsa sadesäässä ja murskasi muut ajamalla paalupaikalle 1,216 sekunnin erolla toiseksi tulleeseen Verstappeniin.

Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff kutsui Verstappenia jo aiemmin Mercedeksen "viholliseksi numero yksi", ja mikäli Red Bullin vehkeet tällä kertaa kestävät maaliin saakka, itävaltalaisen arvio on napakymppi.

Bottaksen viikon takainen ykkösruutu vaihtuu nyt nelosruutuun, kun McLarenin Carlos Sainz kiilasi suomalaisen edelle kolmanneksi. Ensi kaudeksi Ferrarille siirtyvän espanjalaisen vahva veto ei ollut mikään vahinko, sillä viikko sitten kolmosruudussa oli hänen tallikaverinsa Lando Norris.

McLarenin voi siis hyvällä syyllä sanoa kilpailevan tällä kaudella sarjan kolmanneksi nopeimman auton tittelistä yhdessä ainakin Racing Pointin kanssa, mutta Mercedes ja Red Bull ovat vielä sen verran kaukana, että Bottaksen kannalta olisi suotavaa päästä Sainzin ohi mahdollisimman nopeasti. Hamilton ja Verstappen voivat muuten karata turhan kauas.

Bottaksella on tallinsa silmissä tärkeä rooli, sillä jos tai kun hän pääsee heti Hamiltonin ja Verstappenin kantaan kiinni, Mercedes saa 2–1-yliotteensa ansiosta pakotettua Verstappenin juuri sellaiseen varikkostrategiaan kuin he haluavat. Toinen Red Bull -kuljettaja, Alexander Albon lähtee matkaan kuudennesta ruudusta, ja hänelle voi tulla kiire kärkimiesten matkaan.

Hamiltonin kisavauhti oli viime viikonloppuna sen verran vahvaa, että ellei Bottas onnistu yllättämään ja ohittamaan tallikaveriaan heti startissa, todennäköistä on, että Bottas ajaa siitä hetkestä lähtien kilpaa käytännössä vain Verstappenia vastaan. Jos Hamilton johtaa ensimmäisen kierroksen jälkeen, britti pääsee nauttimaan Mercedeksen parhaasta kisastrategiasta – toki sekään ei heidän kohdallaan ole ennenkuulumatonta, että molemmat autot otetaan sisään samalta kierrokselta. 

Vaikka kausi on normaalia lyhyempi, sitä on kuitenkin jäljellä vielä kilpailutolkulla, ja Bottaskin tietää, ettei mitään täysin päätöntä kannata tietenkään yrittää. 18 pistettä on paljon parempi kuin pyöreä nolla.

Kutkuttava keskikasti

Kovimman kärjen takana taistelu hyvistä pistesijoista käytäneen Albonin ja McLaren-kaksikon välillä. Viikko sitten kolmanneksi sijoittunut Norris lähtee matkaan kolmen lähtöruudun rangaistuksen takia yhdeksännestä ruudusta. Mutta McLarenin kilpailuvauhti on jo todettu hyväksi.

Sainzin mukaan MCL35 tuntui viime viikolla kisasäädöissä huomattavasti paremmalta kuin talvitesteissä Barcelonassa, ja hän uskoo vakaasti, että vauhtia löytyy tänäänkin.

Edellä mainitun kolmikon lisäksi mielenkiintoista seurattavaa ovat Racing Pointin Lance Stroll (12. ruutu) ja aika-ajossa pahasti epäonnistunut Sergio Pérez (17:s) sekä Ferrarin Sebastian Vettel (10:s) ja Charles Leclerc (14:s).

Racing Pointin "pinkki Mercedes" on suorastaan hämmästyttävän nopea, joten Strollin ja Pérezin sopii odottaa nousevan. Ferrarista ei valitettavasti voi sanoa samaa.

SF1000-autosta nähtiin jo viikko sitten, ettei vauhti riitä oikein edes keskikastin talleja vastaan. Toki Leclerc yllätti viikko sitten itsensä ja kaikki muut ajamalla kauden avauksessa toiseksi. Monacolainen ajoi virheettömästi, ja Ferrarin strategia toimi lukuisten turva-autojaksojen sotkemassa kilpailussa kuin se kuuluisa junan vessa.

Mutta iskeekö salama kahdesti samaan paikkaan?

Alfa taas takamatkalla

Kimi Räikkösen toinen Alfa Romeo -kausi on alkanut mollivoittoisesti, mutta 40-vuotias suomalainen oli perjantain harjoitusten jälkeen varovaisen toiveikas C39-auton iskukyvystä. Lausunnot olivat jopa harvinaisen positiivisia ja odottavia.

Lauantain aika-ajo meni pilalle osittain tallikaveri Antonio Giovinazzin takia, kun italialainen ajoi avausosion loppuhetkillä ulos ja Räikkönen joutui keskeyttämään nopean vetonsa.

Räikkönen starttaa 16. ruudusta, Giovinazzi 19:nnestä.

Heidän molempien toivo lepää siinä, että Alfa Romeon vauhti oli viime viikonlopuna huomattavasti parempaa itse kilpailussa kuin aika-ajossa. Giovinazzi oli ruutulipulla yhdeksäs, Räikkönen epäonnisen keskeytyksensä hetkellä 11:s.

Mikäli turva-autojaksot ovat tälläkin kertaa herkässä, toivoa sopii, että Räikkösellä on nyt hieman parempaa tuuria niiden kanssa. Viikko sitten hän teki ensimmäisen varikkopysähdyksensä juuri ennen turva-auton radalle tuloa ja menetti sen takia sijoituksia.

Viime viikonlopun perusteella Räikkösen voi hyvin odottaa nousevan kisassa pisteille.

Etua rengasvalinnalla?

Sateesta ei pitäisi olla sunnuntaina tietoakaan, joten tältä osin taisteluun lähdetään puhtaalta pöydältä.

Rengasstrategioista on kuitenkin poikkeuksellisen vaikea sanoa vielä tässä vaiheessa mitään, sillä kun aika-ajo ajettiin vesikelin renkailla, kaikki kuljettajat saavat valita ensimmäiset kilpailurenkaansa vapaasti.

Kunkin kuljettajan valinnat nähdään vasta lähtöruudukossa.

Itävallan GP:n lähtöjärjestys:

1. Lewis Hamilton, Mercedes

2. Max Verstappen, Red Bull

3. Carlos Sainz, McLaren

4. Valtteri Bottas, Mercedes

5. Esteban Ocon, Renault

6. Alexander Albon, Red Bull

7. Pierre Gasly, AlphaTauri

8. Daniel Ricciardo, Renault

9. Lando Norris, McLaren

10. Sebastian Vettel, Ferrari

11. George Russell, Williams

12. Lance Stroll, Racing Point

13. Daniil Kvjat, AlphaTauri

14. Charles Leclerc, Ferrari

15. Kevin Magnussen, Haas

16. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo

17. Sergio Pérez, Racing Point

18. Nicholas Latifi, Williams

19. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo

20. Romain Grosjean, Haas


Lue myös:

    Uusimmat