Ferrarin taivas synkkenee entisestään: Charles Leclercille rangaistus – Kimi Räikkönen pääsi pälkähästä

Charles Leclercin on saanut kolmen lähtöruudun rangaistuksen sunnuntaina ajettavaan F1-kauden toiseen osakilpailuun, Steiermarkin GP:hen. Lisäksi Leclercin superlisenssille kirjataan yksi rangaistuspiste.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Steiermarkin GP Itävallassa suorana 10.-12.7.
Su: Steiermarkin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Leclercin lähtöasemat olivat jo ennestään kehnot, sillä hän putosi ensimmäisenä kuljettajana aika-ajojen viimeisestä osiosta ja sijoittui näin 11:nneksi. Leclerc starttaa kilpailuun kuitenkin vasta 14. lähtöruudusta, kun kilpailun tuomaristo rankaisi häntä aika-ajoissa nähdystä tilanteesta, jossa Leclerc hidasti AlphaTauri-kuljettaja Daniil Kvjatin menoa toisessa osiossa.

Ferrarin näkymät synkkenevät Leclercin rangaistuksen johdosta entisestään. Tallin suorituskyky on ollut kauden kahtena ensimmäisenä viikonloppuna täysin kateissa – siitäkin huolimatta, että Leclerc nousi viikko sitten upean ajonsa ansiosta toiseksi.

Sebastian Vettel oli viikko sitten kymmenes, ja nelinkertainen maailmanmestari oli samalla sijalla myös tämän päivän aika-ajossa.

Ferrarin ongelmien uskotaan johtuvan ennen muuta siitä, että talli on joutunut tekemään merkittäviä muutoksia voimayksikköönsä, joka herätti viime vuosina pelonsekaista kauhua kilpakumppaneissa.

FIA tiedotti talvitestien päätteeksi suorittaneensa perusteellisen tutkimuksen ja analyysin Ferrarin voimayksikön toiminnasta sekä solmineensa yksityiskohdiltaan salaiseksi julistetun sopimuksen tallin kanssa.

Tiedotteen sävy ja sisältö olivat vähintäänkin mielenkiintoisia, sillä FIA ei sanonut, että Ferrari olisi rikkonut sääntöjä, mutta ei toisaalta myöskään sitä, että voimayksikkö olisi ollut sääntöjen mukainen. Asiassa on kuitenkin ollut jotain sovittavaa.

Muut F1-tallit epäilivät viime kaudella, että Ferrari onnistui kierrättämään polttoainetta ohi sensorin, jolla FIA mittaa polttoaineen virtausta voimayksikössä. Ferrarin kilpailijat pyysivät selvennystä asiaan, mutta toisaalta kukaan ei tehnyt protestia. Epäilykset olivat esillä erityisesti kauden loppupuolella, kun Ferrari-kuljettajat saavuttivat kuusi paalupaikkaa putkeen.

Kaudella 2020 autoissa on käytössä kaksi sensoria, jotka mittaavat polttoaineen virtausta.

Räikköselle ei rangaistusta

Alfa Romeon Kimi Räikkönen oli tuomariston tutkittavana, koska hän jatkoi ensimmäisessä aika-ajo-osiossa ajamista, kun radalla alkoi liehua punaiset liput Antonio Giovinazzin ulosajon jälkeen.

Tuomaristo katsoi Räikkösen tehneen riittävästi yrittääkseen palata punaisten lippujen tullessa varikolle. Räikkönen oli kuitenkin jo niin pitkällä ohi varikon sisääntuloväylän, ettei hän päässyt enää turvallisesti kääntymään sisään.

Leclerc oli tutkittavana samasta rikkeestä, ja hänet armahdettiin samalla perusteella kuin Räikkönen.

Lue myös:

    Uusimmat