F1-lähtöjärjestys: Max Verstappenia uhkaa katkera muistutus siitä, miksi hänellä saattaa olla pian uusi tallikaveri
xpbimages.com
Julkaistu 13.12.2020 06:00
Mikko Hyytiä
mikko.hyytia@mtv.fi
17. kerta sanoi Max Verstappenin kohdalla toden, kun hän onnistui nappaamaan kauden ensimmäisen paalupaikkansa kauden viimeisellä mahdollisella hetkellä. Sunnuntain kilpailussa Red Bull -kuljettaja on kuitenkin alakynnessä.
Mercedes oli aika-ajoihin lähdettäessä suuri suosikki, olihan talli vienyt ennen lauantaita nimiinsä kuudella edellisellä kerralla Abu Dhabin GP:n aika-ajoissa sijat yksi ja kaksi.
Verstappen onnistui yllättämään Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin, kun Mercedes ei ollut parhaimmillaan pehmeällä renkaalla ajettaessa. Erot olivat kuitenkin mitättömiä: kaikki kolme mahtuivat vain 0,086 sekunnin sisään.
Kauden toisen voittonsa saavuttaakseen Verstappenin olisi pystyttävä lyömään myös toisenlainen tilasto: Mercedes on vienyt nimiinsä kaikki hybridiaikakaudella (2014 alkaen) ajetut Abu Dhabin GP:t. Toisaalta viisi viimeistä Abu Dhabin GP:tä on voitettu paalupaikalta.
Tänään Mercedeksen pitäisi kuitenkin olla taas vahvoilla.
Syitä on kaksi.
W11-auton vauhti oli harjoitusten pitkissä vedoissa lupauksia herättävää – niin kuin niin monta kertaa aiemminkin.
Toinen Mercedeksen puolesta puhuva asia on autojen lukumäärä. Bottas ja Hamilton pystyvät tekemään strategiapuolella yhteistyötä, mutta Verstappen joutunee tulemaan toimeen yksin. Tallikaveri Alexander Albon jäi lauantaina viidenteen ruutuun, eikä mikään viittaa siihen, että thaimaalaiskuljettaja yltäisi tälläkään kertaa aivan terävimmän kärjen vauhtiin.
Tämä on juuri se syy, miksi Albonin asema tallissa on asetettu kyseenalaiseksi, ja ironista kyllä, Verstappen saattaa menettää Albonin mahdollisesti viimeisessä Red Bull -kisassa voiton sen takia. Ja Albonilla on omatkin haastajansa: nelosruudusta starttaava McLarenin Lando Norris ja kuudennesta ruudusta starttaava toinen McLaren-kuski Carlos Sainz.
Rengaspuolella Verstappenin ja Mercedesten välillä ei tällä kertaa ole eroa, sillä kaikki kolme starttaavat kilpailuun keskikovalla renkaalla. Mikäli Verstappen suinkin vain pystyy vastaamaan Mercedeksen kisavauhtiin, luvassa on herkullinen strateginen taisto.
Rengasvalmistaja Pirellin mukaan paras strategia on startata keskikovalla renkaalla, ajaa sillä ensimmäiset 18 kierrosta ja vaihtaa sitten viimeisille 37 kierrokselle kovaan renkaaseen.
Kahden pysähdyksen taktiikka on huomattavasti hitaampi, sillä Yas Marinan radalla on vaikea ohittaa, jolloin asema radalla on äärimmäisen tärkeä.
Pronssia tarjolla
Terävimmän kärjen takana kilpailun mielenkiintoisin taistelu käydään Racing Pointin ja McLarenin välillä valmistajien MM-sarjan kolmossijasta. Renault'llakin on vielä teoriassa mahdollisuudet MM-pronssille, mutta heidän nousunsa kolmossijalle vaatisi sekä Racing Pointin että McLarenin täydellistä epäonnistumista ja Renaul'lta nappionnistumista.
Racing Point johtaa McLarenia 10 pisteellä, ja tasapisteissä he ovat vahvoilla, kiitos Sergio Pérezin viikontakaisen ykkössijan. Sunnuntaina 135:nnen ja viimeisen kerran Racing Pointia edustava Pérez on nytkin paljon vartijana, sillä hän joutuu lähtöruuturangaistuksen vuoksi starttaamaan kilpailuun letkan hänniltä. Tallikaveri Lance Stroll on kahdeksannessa ruudussa.
Pérezin ja Strollin on kirittävä, sillä kilpailun lähtöruutujen mukaan pisteitä ynnäiltäessä McLaren nousisi kuuden pisteen erolla Racing Pointin edelle.