F1-lähtöjärjestys: Ensimmäiset metrit ovat Valtteri Bottaksen ainoa mahdollisuus – taaempana tarjolla herkullinen asetelma

Unkarissa ajetaan sunnuntaina F1-kauden kolmas osakilpailu, ja sen käsikirjoitus näyttää voittotaistelun osalta hyvin selkeältä. Kolmossijasta eteenpäin Hungaroringillä saatetaan kuitenkin nähdä erittäin mielenkiintoinen kamppailu – varsinkin jos Budapestin alueella pyörivistä tummista pilvistä riittää sateeksi asti.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Unkarin GP suorana 17.-19.7.
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Mercedeksen Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas olivat lauantain aika-ajoissa täysin omilla luvuillaan. Hamiltonin 0,9 sekunnin ero kolmanneksi sijoittuneeseen Racing Pointin Lance Strolliin oli suorastaan masentava, mutta onneksi edes Bottas osoitti pysyvänsä melko hyvin kuusinkertaisen maailmanmestarin vauhdissa.

Mikäli kisa päästään ajamaan läpi kuivassa säässä, Hamilton ja Bottas ratkaisevat voiton keskenään. Kun Mercedes on tällä hetkellä näin selkeästi muita nopeampi, Hamilton ja Bottas ohittanevat sunnuntaina kierroksella valtaosan muista kuljettajista.

Voittotaistelun kannalta valitettavaa on, että Hungaroringin rata on ohituksia ajatellen yksi F1-kalenterin heikoimmista – Monacon jälkeen ehkä jo toiseksi heikoin.

Tämä taas tarkoittaa sitä, että Bottaksen paras mahdollisuus Hamiltonin lyömiseen koittaa heti kilpailun alussa. Tätä vain alleviivaa se, että tallipäällikkö Toto Wolff sanoi lauantaina, että Mercedes ajattanee kuljettajiaan keskenään samanlaisella taktiikalla.

– Lähtö ja ensimmäinen kierros ovat todennäköisesti parhaat mahdollisuuteni. Ykkösmutkaan on kohtuullisen pitkä matka. Siitä tulee kiihdytyskisa minun ja Lewisin välillä, Bottas sanoi lauantaina.

Bottaksen kakkosruutu on radan sisäreunassa, 8 metriä taaempana kuin Hamiltonin ykkösruutu. 

– Sillä, kumpi saa paremman lähdön, on paremmat mahdollisuudet voittaa kisa. Odotan lähtöä innolla. Minulla on ollut hyviä startteja, ja olen käyttänyt aikaa ja vaivaa niihin. Toivottavasti tästä on iloa sunnuntaina.

Palkintopallilla tilaa vielä yhdelle

Yllä olevalla videolla aika-ajojen kärkikolmikon kommentit.

Lähtökiihdytyksen jälkeen huomion voikin siirtää suosiolla taisteluun kolmossijasta.

Mercedes-kopiollaan kilpaileva Racing Point paransi aika-ajoissa vauhtiaan häkellyttävästi yli 2,5 sekuntia viime vuoteen nähden ja valloitti toisen rivin lähtöruudut. Lance Stroll on kolmannessa ruudussa, viikko sitten Itävallassa 17. sijalta kuudenneksi noussut Sergio Pérez neljännessä.

Toistaiseksi nähdyn perusteella Stroll ja Pérez ovat erittäin vahvoilla kisan kolmossijalle, mutta jos jokin menee heidän kohdallaan pieleen, takaa löytyy todella nälkäinen viisikko.

Kolmosrivistä lähtevät Ferrarin Sebastian Vettel (5:s) ja Charles Leclerc (6:s) ennen nelosrivissä vaanivaa Red Bullin Max Verstappenia (7:s). Kun tähän ynnätään vielä McLarenin Lando Norris (8:s) ja Carlos Sainz (9:s), puhutaan viisikosta, joka mahtui aika-ajoissa alle kolmen kymmenyksen sisään toisistaan.

Racing Point -kaksikko starttaa Mercedesten tavoin kisaan keskikovalla renkaalla, joka mahdollistaa pidemmän ensimmäisen stintin. Vettelistä Sainziin kaikilla on alkuun allaan pehmeät kumit, jotka tarjoavat keskikovia enemmän pitoa startissa.

Vettel ja Leclerc uskovat, että kaikista ongelmista huolimatta Ferrarilla on sunnuntaina mahdollisuudet taistella Strollia ja Péreziä vastaan.

– Mielestäni voimme käyttää rengastilanteen hyväksemme. Olemme eri strategialla kuin neljä edessämme olevaa autoa. Kaksi ensimmäistä ovat täysin tavoittamattomissa, he eivät ole vain eri planteetalta vaan eri universumista. Taistelemme sillä, mitä meillä on, ja yritämme saada irti parhaan mahdollisen lopputuloksen, Vettel sanoi.

Räikkösellä vain voitettavaa

Yllä olevalla videolla C Moren -studion analyysi Kimi Räikköen aika-ajosuorituksesta ja -vauhdista.

Kimi Räikkönen kutsui Alfa Romeon aika-ajosuoritusta katastrofaaliseksi. Sitä se toden totta olikin, sillä Räikkönen itse jäi koko joukon viimeiseksi ja tallikaveri Antonio Giovinazzi oli yhden sijan ylempänä, 19:ntenä.

Kaksikon välinen ero oli reilu kymmenys Giovinazzin hyväksi. Haasin Romain Grosjeania lukuun ottamatta Räikkösen ero muihin peräpään kuljettajiin oli jo puolen sekunnin luokkaa.

Yksi hyvä puoli viimeisissä lähtöruuduissa kuitenkin on: Alfa Romeolla on sunnuntaina vain ja ainoastaan voitettavaa.

Itävallassa talli oli vauhdin puolesta vahvempi kilpailussa kuin aika-ajossa, ja tämä luo Räikköelle ja Giovinazzille edes jossain määrin positiivista odotusarvoa. Toisaalta on kuitenkin syytä muistaa, että Hungaroring on täysin toisenlainen rata kuin Red Bull Ring, joten mitään ihmenousua pisteille ei välttämättä kannata odottaa.

Unkarin GP:n lähtöjärjestys:

1. Lewis Hamilton, Mercedes (medium-rengas)

2. Valtteri Bottas, Mercedes (medium)

3. Lance Stroll, Racing Point (medium)

4. Sergio Pérez, Racing Point (medium)

5. Sebastian Vettel, Ferrari (soft)

6. Charles Leclerc, Ferrari (soft)

7. Max Verstappen, Red Bull (soft)

8. Lando Norris, McLaren (soft)

9. Carlos Sainz, McLaren (soft)

10. Pierre Gasly, AlphaTauri (soft)

11. Daniel Ricciardo, Renault

12. George Russell, Williams

13. Alexander Albon, Red Bull

14. Esteban Ocon, Renault

15. Nicholas Latifi, Williams

16. Kevin Magnussen, Haas

17. Daniil Kvjat, AlphaTauri

18. Romain Grosjean, Haas

19. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo

20. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo


Lue myös:

    Uusimmat