Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-lähtöjärjestys: Kuudes kerta toden sanoo, Valtteri? Mersujen takana vaanii suuri vaara – Räikkösestä povattu keskikastin mustaa hevosta

xpbimages.com
Julkaistu 13.09.2020 06:45
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kakkosruudusta Toscanan GP:hen starttaavalla Valtteri Bottaksella on sunnuntaina edessään tuttu tehtävä. Paalupaikan vallanneesta Lewis Hamiltonista pitäisi päästä jollain ilveellä ohi. Bottas ei ole onnistunut tässä vielä kertaakaan tällä kaudella.

LUE MYÖS: Valtteri Bottakselle katkera pettymys, keltaiset liput pilasivat viimeisen vedon – Lewis Hamilton valtasi paalupaikan

LUE MYÖS: Valtteri Bottas murjaisi Mugellon aika-ajon pannukakusta – "En saanut mahdollisuutta"

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Toscanan GP suorana 11.-13.9.
Su: Toscanan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

1. Hamilton

2. Bottas

Toscanan GP on jo kuudes kerta tällä kaudella, kun Mercedes-autot ovat eturivissä tässä järjestyksessä. Viisi aiempaa kertaa eivät ole tuottaneet Bottakselle toivottua lopputulosta.

Unkarissa, Espanjassa ja Italiassa Bottas suorastaan romahti startissa, Isossa-Britanniassa ja Belgiassa hän onnistui sentään pitämään paikkansa.

Toisaalta kaiken Hamilton–Bottas-maalailun yhteydessä on syytä muistaa, etteivät he todennäköisesti saa keskittyä sunnuntaina pelkästään toisiinsa.

Red Bullin ja etenkin Max Verstappenin kilpailuvauhti oli harjoitusten pitkissä vedoissa erittäin lähellä Mercedes-kaksikkoa, ja aika-ajoissakin Verstappen hävisi paalupaikan vieneelle kuljettajalle vähemmän kuin kertaakaan tällä kaudella: 0,365 sekuntia.

Pääseekö ohi vai eikö pääse?

Ennakkoon Bottaksen parhaalta mahdollisuudelta voittoon tuntuu siis lähtö, sillä kärkeen päästessään Hamilton omii itselleen Mercedeksen parhaan kisastrategian.

Lisäksi Toscanan GP:n alla on taas kerran ollut esillä tuttu ikuisuusaihe: ohittamisen vaikeus.

Alun perin kaikki olivat sitä mieltä, ettei huippunopealla ja jouhevalla mutta myös paikka paikoin kapealla Mugellon radalla voi ohittaa. Toisaalta pikkuluokkien kilpailuissa on nähty varsin runsaastikin ohituksia, ja osa F1-kuljettajistakin ehti jo todeta, ettei se ohittaminen ihan niin vaikeaa olekaan.

Paras, käytännössä jopa ainoa ohituspaikka on ykkösmutkan jarrutuksessa. 1,141 kilometriä pitkä pääsuora tarjoaa DRS:n myötä ainakin kohtuullisen ohitusmahdollisuuden, mutta toisaalta radan loppupään mutkia on vaikea ajaa kovin lähellä edellä menevää autoa.

Ohittamisen puolesta puhuu sentään se, että autoissa on tällä viikolla enemmän siipeä kuin viikko sitten Monzassa, missä ohi ei tunnuttu pääsevän edes DRS:n avulla. Mugellossa takasiiven avaaminen tarjoaa ohittajalle laskennallisesti noin 21 kilometriä tunnissa enemmän huippunopeutta kuin ohitettavalle.

Strategia ratkaisee

Mikäli ohittaminen osoittautuu vaikeaksi, rata-aseman merkitys korostuu. Tästä tullaankin kilpailustrategiaan.

Sunnuntaina odottaa lähes 30 asteen lämpötila. Vaikka käytössä on Pirellin kolme kovinta rengasseosta, strategian kannalta ratkaisevaa on, miten eri rengasseokset kuluvat ja miten nopeasti niiden suorituskyky heikkenee.

Jos Mugellon rata on vaativa kuljettajien fysiikalle, sitä se on myös renkaille. Tosin perjantain harjoitusten jälkeen useampikin kuljettaja sanoi renkaiden kestäneen paremmin kuin alun perin oli ajateltu. Toisaalta pieniä kysymysmerkkejäkin on ilmassa, sillä talleilla ei ole käytössään minkäänlaista dataa siitä, miten renkaat toimivat ihan oikeissa kisaolosuhteissa.

Paperilla kahden pysähdyksen strategia on jopa hieman nopeampi kuin yhden pysähdyksen strategia, mutta ohittamisen mahdollisesta vaikeudesta johtuen tallit ja kuljettajat joutuvat puntaroimaan sitä, kannattaako hyvää asemaa radalla luovuttaa muille.

Tällä valinnalla voi joko voittaa tai hävitä, paljonkin. Huomionarvoista on, että koko kärkikymmenikkö starttaa kilpailuun samalla renkaalla: pehmeällä.

Pirellin mukaan nopein tapa ajaa kilpailu läpi on tehdä kaksi 19 kierroksen stinttiä pehmeällä renkaalla ja 21 kierroksen stintti keskikovalla. Toiseksi nopein vaihtoehto on ajaa yksi 16 kierroksen stintti pehmeällä ja sitten 21:n ja 22 kierroksen stintit keskikovalla renkaalla.

Yhden pysähdyksen strategia on laskennallisesti nopein silloin, kun pehmeällä renkaalla ajetaan ensin 22 kierrosta ja sitten kovalla renkaalla viimeiset 37 kierrosta.

Ja jotta strategian valitseminen olisi mahdollisimman vaikeaa, on syytä muistaa myös se, että Mugello on vanhanaikainen, perinteinen kilparata, jossa turva-alueilla on asfaltin sijaan nurmikkoa ja hiekkaa.

Pienikin virhe voi siis kostautua raskaasti, ja sen seurauksena radalla saatetaan hyvin herkästi nähdä turva-auto.

Yllättääkö Kimi?

Alfa Romeon Kimi Räikkönen oli lauantain aika-ajoissa 13. nopein. Yhtä pykälää hänen edellään oli AlphaTaurin Daniil Kvjat tuhannesosalleen samalla ajalla. 14:nneksi jäänyt Ferrarin Sebastian Vettel hävisi Räikköselle vain neljä tuhannesosaa.

Keskikasti oli muutenkin erittäin tasainen, ja Räikköselle on povattu siellä jopa pienoista yllätysmahdollisuutta.

F1-uransa 20-vuotisjuhlaa Mugellossa viettävä veteraani oli perjantain harjoitusten kisavedoissa hyvässä vauhdissa sekä pehmeällä että kovalla renkaalla.

Odotuksia nostattaa myös kaksi muuta tosiasiaa: Räikkönen oli kauden parhaaseen aika-ajovetoonsa jopa hieman pettynyt, ja toisaalta Alfa Romeon C39-auto on toiminut Räikkösen käsissä kisatrimmissä huomattavasti paremmin kuin aika-ajoissa.

Pisteille? Miksei – muutaman kilpakumppanin pienoisen epäonnen siivittämänä ainakin.

Toscanan GP:n lähtöjärjestys:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Alexander Albon, Red Bull
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Lance Stroll, Racing Point
7. Sergio Pérez, Racing Point
8. Daniel Ricciardo, Renault
9. Carlos Sainz, McLaren
10. Esteban Ocon, Renault
11. Lando Norris, McLaren
12. Daniil Kvjat, AlphaTauri
13. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo
14. Sebastian Vettel, Ferrari
15. Romain Grosjean, Haas
16. Pierre Gasly, AlphaTauri
17. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo
18. George Russell, Williams
19. Nicholas Latifi, Williams
20. Kevin Magnussen, Haas

Lisää aiheesta:

F1-lähtöjärjestys: Red Bullin ja Ferrarin kutkuttavassa yhteenotossa on yksi merkittävä muuttuja – tuuri ja valppaus palkitaan?F1-lähtöjärjestys: Valtteri Bottas on samassa tilanteessa, jossa Kimi Räikkönen joutui kohtuuttomien syytösten kohteeksi – Mercedes menettää jättiyllätyksen mahdollistaneen etunsaF1-lähtöjärjestys: Red Bull pääsee syöttämään Lewis Hamiltonille ja Mercedekselle niiden omaa lääkettä – Valtteri Bottaksella tukala tehtävä F1-lähtöjärjestys: Joko nyt? Valtteri Bottaksella loistopaikka murtaa suomalaiskuskien uskomaton kirousF1-lähtöjärjestys: Bottas aikoo maksaa Hamiltonille potut pottuina, Verstappen vaanii jokaista virhettä – taaempana muhii timanttinen taisto, jossa Räikkösellä on sanansa sanottavanaF1-lähtöjärjestys: Ensimmäiset metrit ovat Valtteri Bottaksen ainoa mahdollisuus – taaempana tarjolla herkullinen asetelma
F1Valtteri BottasLewis HamiltonMercedesMax VerstappenRed BullKimi RäikkönenAlfa RomeoUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"