Valtteri Bottaksen ajama paalupaikka Imolan radalla on suomalaisittain historian seitsemäs Italian maaperällä, mutta kertaakaan tähän asti Maamme-laulu ei ole soinut siellä ajetun F1-kisan päätteeksi.
Bottas kukisti tallikaverinsa Lewis Hamiltonin tiukasti alle kymmenyksen erolla parannettuaan huimasti aikaansa viimeisellä yrityksellään. Viikonlopun kisa on jo kolmas Italiassa tällä kaudella, joten se kantaa maakunnan mukaan poikkeuksellisesti nimeä Emilia-Romagnan GP.
Italia on isännöinyt historian aikana enemmän osakilpailuita kuin mikään muu maa. Siksi on varsin erikoista, että suomalaiskuskit eivät ole koskaan juhlineet kisavoittoa saapasmaassa. Paalupaikalle on ylletty Imolassa ja Monzassa kuudesti – ja molemmat kolme kertaa.
Mika Häkkinen
Kimi Räikkönen
Palkintopallipaikkojakin suomalaisille on kertynyt peräti 18. Niistä viimeisin oli Valtteri Bottaksen kakkossija syksyllä Mugellon radalla. Imolassa Häkkinen ajoi podiumille kahdesti sekä JJ Lehto ja Kimi Räikkönen kertaalleen. Monzassa Häkkisellä ja Räikkösellä on neljä palkintosijaa, Bottaksella kolme sekä Mika Salolla ja Heikki Kovalaisella yksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Nyt Valtteri Bottaksella on jälleen tilaisuus murtaa suomalaiskuskeja vaivannut tilastokummajainen, joka oli edellisen kerran katkolla kaksi vuotta sitten, kun Räikkönen saavutti viimeisen paalupaikkansa Ferrarilla. Tuolloin kisa kääntyi kuitenkin Lewis Hamiltonin voitoksi.
Lähtökiihdytys kohti Tamburelloa
Kisaan lähdetään jälleen tutusta asetelmasta. Mercedekset ovat eturivissä ja saavat vastata kolmosruutuun yltäneen Red Bullin Max Verstappenin tarjoamaan haasteeseen.
Imolan rata kuuluu kapeutensa ja tiukkojen mutkiensa takia niihin, joilla ohittaminen on erityisen vaikeaa. Siksi Bottaksella on voiton avaimet käsissään. Startissa kiihdytys huipentuu nykyään shikaanina pehmennettyyn Tamburello-mutkaan, jonka jälkeen ohituspaikkoja ei liiemmin ole.
Mutkayhdistelmää edeltävä pääsuora on myös radan ainoa kohta avattavan takasiiven käytölle. Kyseessä on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun DRS-järjestelmä on F1-kisassa käytössä Imolassa. Radalla ajettiin viimeksi vuonna 2006, jolloin ohitukset piti vielä hoitaa ilman takasiiven avaamista.
Tuleeko ratkaisu rengastaktiikasta?
Kärkikolmikon kuskit olivat myös ainoat, jotka saivat kisarenkaikseen keskikovat renkaat. Verstappen ei edes kokeillut niitä viikonlopun ainoissa harjoituksissa ennen kuin tykitti niillä loistoajan aika-ajojen toisessa osiossa.
Portugalista siirryttäessä tiimeille annettiin yksi ylimääräinen välipäivä, joten perjantaina ei harjoiteltu lainkaan. Lauantain puolentoista tunnin harjoituksissa renkaiden väliset erot eivät vielä tulleet aivan parhaalla tavalla ilmi, mikä lisää yllätyksen mahdollisuutta kisaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Rengasvalmistaja Pirelli laskee, että kumien välillä on noin puolen sekunnin ero kierrosta kohti. Todennäköisin voittotaktiikka on keskikovilla starttaaminen ja puolivälin jälkeen pehmeisiin vaihtaminen. Ajoitus varikkopysähdykselle olisi noin 33-35 kierroksen kohdalla.
Sama taktiikka toimii myös toisinpäin, joten muut kärkipään kuskit voivat vaihtaa mediumeihin 26. ja 35. kierroksen välillä. Jos taas Bottas, Hamilton ja Verstappen päätyvät koviin renkaisiin, myös niihin voi vaihtaa samoihin näillä main.
Pirelli arvioi keskikovien ja kovien renkaiden kisataktiikan hiukan pehmeämpiä vaihtoehtoja hitaammaksi, mutta sen etuna on isompi valinnanvara varikkostopin tekemiseksi.