Valtteri Bottaksen jääminen kolmanneksi Venäjän F1-kisan aika-ajoissa antaa suomalaiskuskille edelleen mahdollisuuksia nousta voittotaisteluun sunnuntain kisassa. Lewis Hamiltonin aika-ajon ongelmasta on hänelle sekä hyötyä että haittaa.
Bottas jäi täysin tallikaverinsa Lewis Hamiltonin jalkoihin hävittyään aika-ajojen ratkaisuvaiheessa 0,6 sekuntia. Mercedesten väliin mahtui vielä sadasosien erolla Red Bullin Max Verstappen.
Sotshin radalla lähtökiihdytys on loivasti taittuvan ykkösmutkan takia varsin pitkä. Hyvän imuavun saadessaan Bottas pystyy yrittämään sisäpuolelta hyökkäystä ja ohitusta kakkos- ja kolmosmutkissa.
Tämä on onnistunut radalla kahdesti. Bottas teki vastaavan tempun kolmosruudusta vuonna 2017 ottaessaan ensimmäisen voittonsa. Samoin Ferrarin Sebastian Vettel onnistui niin ikään nousemaan kolmosruudusta kärkeen viime vuonna.
Verstappenin oikea puoli radasta on kuitenkin niin sanottu puhdas puoli, koska ajolinja menee siltä reunalta. Hyvällä lähdöllä hollantilaisella on mahdollisuus haastaa kärkipaikasta. Siltä paikalta ei ohitusta ole kuitenkaan kertaakaan tehty Sotshissa.
Startissa paalupaikkamies Lewis Hamiltonilla on kuitenkin vahva etu puolellaan. Aika-ajon toisen osion epäonnistuminen pakotti britin ajamaan aikansa muusta kärkikolmikosta poiketen pehmeillä renkailla, joten hän myös lähtee kisaan näillä.
Hamilton pääsee helposti maaliin yhdelläkin pysähdyksellä
Bottas ja Verstappen ovat kärkikymmeniköstä ainoat kuskit joilla on lähtöhetkellä käytössään keskikovat renkaat. Tämä tarkoittaa sitä, että he pystyvät venyttämään varikkokäyntinsä pitemmälle kuin Hamilton.
Rengasvalmistaja Pirelli ei kuitenkaan lupaa tästä sinänsä taktista hyötyä, vaikka kovempi rengas tarjoaa mahdollisuuden tarkkailla kisan tapahtumia pitempään. Sotshissa on usein nähty turva-autotilanteita, jotka voivat muuttaa kisan kulkua.
Hamilton voi nimittäin vaihtaa pehmeistä koviin jo kierroksella 12 tai keskikoviin 14 .kierroksella ja päästä siitä helposti maaliin yhdellä pysähdyksellä.
Yksi pysähdys on ehdoton tavoite kaikille Sotshin pitkän ja hitaan varikkosuoran takia. Se rankaisee pysähtyjää enemmän kuin monilla muilla radoilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Bottakselle ja Verstappenille Pirelli suosittelee keskikovista koviin vaihtamista 22 kierroksen kohdalla. Vaihtoehtoisesti he voivat venyttää pysähdystään kierrokselle 31 asti ja ottaa sitten kovat renkaat.
* = Albonille viiden lähtöruudun rangaistus vaihdelaatikon vaihdoksen myötä. ** = Latifille viiden lähtöruudun rangaistus vaihdelaatikon vaihdoksen myötä.