Formula ykkösten rengasvalmistaja Pirelli on satsannut kausien välissä uuteen ohjelmistoon, jonka on tarkoitus auttaa jännityksen lisäämisessä kuhunkin osakilpailuun.
Pirellin autourheilun kilpailujohtaja Mario Isola kertoi viime viikolla Barcelonan talvitestien yhteydessä, että alkukauden kisoihin ilmoitetut rengasseokset on valittu radan ominaisuuksia renkaisiin vertaavalla ohjelmalla.
– Ohjelma laskee mahdollisten strategioiden määrän tietylle aikavälille. Kisaan valittu rengasvalikoima tarjoaa aina suurimman mahdollisimman määrän strategioita, Isola taustoitti.
Pirelli valitsee jokaiseen kisaviikonloppuun kolme rengasseosta kaikkiaan seitsemän eri kovuuden joukosta. Käytännössä kaikista kovin seos eli superkova rengas on kuitenkin vain valmistajan hätävara, joka otetaan käyttöön, jos tämän vuoden renkaat osoittautuvat liian pehmeiksi.
Isolan mukaan Pirelli pyrkii jokaisen viikonlopun valinnoillaan tekemään kisoista keskimäärin kahden pysähdyksen kilpailuja.
– Tähtäin on kahdessa pysähdyksessä, mutta aina optimaalinen taktiikka ei ole kaksi stoppia. Pyrimme saamaan aina mahdollisimman paljon säpinää radalle. Jos seokset ovat tarpeeksi lähellä on toisiaan, se on mahdollista, Isola perusteli.
Tähän asti Pirelli on ilmoittanut seokset kauden neljään ensimmäiseen kilpailuun Australiaan, Bahrainiin, Kiinaan ja Azerbaidzhaniin. Torstaina on takaraja toukokuun Espanjan ja kesäkuun Kanadan kisojen valintojen julkistamiseksi. Kahden viimeisen kohdalla valmistaja halusi ottaa aikalisän nähdäkseen, miten renkaat toimivat testeissä.
Ensimmäisellä testiviikolla Barcelonan uudella, vielä hieman öljyisellä asfaltilla Pirelli ei saanut kovin järkevää kuvaa renkaiden käyttäytymisestä. Jotain kuitenkin.