Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-kisoihin tulossa lisää taktista säpinää – rengasvalmistajan ohjelmisto laskee kisaan sopivat seokset

Pirellin uudet hyperpehmeät renkaat ovat italialaisyhtiön mukaan kolme kertaa pehmeämmät kuin aiempi nopein mahdollinen seos.
Pirellin uudet hyperpehmeät renkaat ovat italialaisyhtiön mukaan kolme kertaa pehmeämmät kuin aiempi nopein mahdollinen seos.xpbimages.com
Julkaistu 06.03.2018 14:47
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Formula ykkösten rengasvalmistaja Pirelli on satsannut kausien välissä uuteen ohjelmistoon, jonka on tarkoitus auttaa jännityksen lisäämisessä kuhunkin osakilpailuun.

Pirellin autourheilun kilpailujohtaja Mario Isola kertoi viime viikolla Barcelonan talvitestien yhteydessä, että alkukauden kisoihin ilmoitetut rengasseokset on valittu radan ominaisuuksia renkaisiin vertaavalla ohjelmalla.

– Ohjelma laskee mahdollisten strategioiden määrän tietylle aikavälille. Kisaan valittu rengasvalikoima tarjoaa aina suurimman mahdollisimman määrän strategioita, Isola taustoitti.

Pirelli valitsee jokaiseen kisaviikonloppuun kolme rengasseosta kaikkiaan seitsemän eri kovuuden joukosta. Käytännössä kaikista kovin seos eli superkova rengas on kuitenkin vain valmistajan hätävara, joka otetaan käyttöön, jos tämän vuoden renkaat osoittautuvat liian pehmeiksi.

Isolan mukaan Pirelli pyrkii jokaisen viikonlopun valinnoillaan tekemään kisoista keskimäärin kahden pysähdyksen kilpailuja.

– Tähtäin on kahdessa pysähdyksessä, mutta aina optimaalinen taktiikka ei ole kaksi stoppia. Pyrimme saamaan aina mahdollisimman paljon säpinää radalle. Jos seokset ovat tarpeeksi lähellä on toisiaan, se on mahdollista, Isola perusteli.

Tähän asti Pirelli on ilmoittanut seokset kauden neljään ensimmäiseen kilpailuun Australiaan, Bahrainiin, Kiinaan ja Azerbaidzhaniin. Torstaina on takaraja toukokuun Espanjan ja kesäkuun Kanadan kisojen valintojen julkistamiseksi. Kahden viimeisen kohdalla valmistaja halusi ottaa aikalisän nähdäkseen, miten renkaat toimivat testeissä.

Ensimmäisellä testiviikolla Barcelonan uudella, vielä hieman öljyisellä asfaltilla Pirelli ei saanut kovin järkevää kuvaa renkaiden käyttäytymisestä. Jotain kuitenkin.

– Rata ei ole datamme mukaan enää ollenkaan niin aggressiivinen kuin ennen. Se on tietysti tärkeää tietoa, Isola pohti kylmän testiviikon päätteeksi.

– Jos näissä olosuhteissa ajat ovat 1.19-alkuisia, niin sanoisin, että ne ovat (tällä) viikolla yli sekunnin parempia, ehkä jopa 1.17-alkavia. Pitää selvittää, paljonko siitä johtuu uusista autoista, asfaltista ja renkaista. 

Uuden asfaltin musta pinta imee aiempaa enemmän lämpöä, joten jo täksi viikoksi on odotettavissa noin 25-30 asteen ratalämpötiloja. Toukokuun Espanjan GP:n aikaan lukema saattaa hyvinkin olla 45-50 astetta.

Pirelli esittelee alkavalla kaudella myös uuden hypersoft-nimeä kantavan renkaansa, joka on tarkoitettu nimenomaan aika-ajokäyttöön hyvin lyhyille vedoille. Viime kauden pehmein kumi, ultrapehmeä, osoittautui liian kovaksi ja sillä pystyi joissain paikoissa ajamaan jopa puolet kisasta.

– Hypersoftissa järkeä, koska se on matalimmalla välillä toimiva rengas. Sen lämmittämisessä ei ole mitään ongelmia, Isola sanoi.

– Se on valmis kierroksesta yksi lähtien ja se on kolme kertaa pehmeämpi kuin entinen (pehmein rengas). Vanhalla Barcelonan asfaltilla voisin kuvitella, että hypersoftilla olisi pystynyt ajamaan vain yhden nopean kierroksen. 

Märän kelin renkaista välikelin ja täyden sadekelin renkaan toimivuusero on Isolan mukaan hieman suurempi kuin viime vuonna. Sen sijaan välikelin renkaista kuivan kelin slickseihin siirtymä on samaa luokkaa viime kauden kanssa.

Kaudella 2018 jokainen F1-talli saa testata Pirellin seuraavan vuoden seoksia yhtenä ajopäivänä kisaviikonloppujen yhteydessä.

Lisää aiheesta:

F1-renkaisiin merkittäviä muutoksiaUusi F1-sääntö mietityttää avauskisan alla: "Tätä meidän on mahdoton simuloida"Turkin GP:n ympärillä käsittämätöntä sekoilua: Pirellin rengaspomo joutui taas myöntämään kiusallisen tosiasianF1:n sprinttikisaan kohdistuu yksi iso kysymys – Kimi Räikkösellä sauma hakea uhkarohkeaa temppuaPirelli teki luistinradaksi muuttuneelle Turkin F1-radalle väärän rengasvalinnan: taustalla erikoinen syy Pirelliltä kokeiluja uusiin F1-renkaisiin – vain laastari todelliseen ongelmaan?
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen14:57
    Carlos Sainz

    F1-kisaan julistettiin poikkeussääntö

  • Eilen12:05
    Moottoriurheilu

    Tuukka Taponen siirtyy uuteen ympäristöön – Ferrarin toive löi pelin uusiksi

  • ke22:39
    Veneet ja laivat

    Ranska tutkii epäilyttävää Venäjän varjolaivaston tankkeria – miehistön jäseniä otettu kiinni

  • ma16:33
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonin suuri suru: "Minun piti tehdä elämäni vaikein päätös"

  • 27.9.09:11
    Ferrari

    Lewis Hamilton sivuun – sydäntäsärkevä päivitys