Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Pirelliltä kokeiluja uusiin F1-renkaisiin – vain laastari todelliseen ongelmaan?

xpbimages.com
Julkaistu 08.03.2017 12:41
Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen, Barcelona

matti.nyrhinen@mtv.fi

MattiNyrhinen

F1-rengastoimittaja Pirelli on päättänyt testata tallien yhteistyöllä uusia rengaspaineita ja renkaiden kallistuskulmia toisella testiviikolla.

Ensimmäisen viikon aikana useat kuljettajat totesivat, että renkaat ovat huomattavasti pidempi-ikäiset kuin edelliset, eivätkä ne kulu kuten edeltäjänsä. F1-show’n kannalta se on huono asia, sillä jos renkailla voi ajaa ”loputtomiin”, ei yllättäviä suorituskykyongelmia nähdä, eikä strategiapeli ole yhtä mielenkiintoista kuin viime kaudella.

Pirellin uudeksi autourheilujohtajaksi ylennetty Mario Isola myöntää, ettei kulumista nähty, mutta hän painotti Autosportille, ettei autoilla menty vielä täyttä vauhtia. Odotusten mukaan aika-ajoissa puristetaan 2-3 sekuntia nopeampaa kuin tähän mennessä testeissä. Lisäksi rata on Barcelonassa huomattavasti viileämpi kuin kisoissa.

– Uskon, että tämän viikon testeissä keskitytään enemmän renkaiden suorituskykyyn. Tällä viikolla näyttäisi olevan hieman lämpimämpää, mikä on hyvä. Saamme ymmärrystä etenkin kulumistasosta. Kaikki tieto on hyödyllistä, sillä saamme tietoa myös tuleviin rengasvalintoihin, jotta saamme hyvän show’n ja erilaisia kisataktiikoita myös uusilla säännöillä, Isola sanoi toimittajille Barcelonassa.

Pirelli piti toisen testiviikon alla palaverin tallien kanssa. Sen seurauksena toisella testiviikolla kokeillaan erilaisten rengaspaineiden ja -kallistuskulmien vaikutusta kulumiseen.

– He kokeilevat eri paineita ja eri kallistuskulmia meidän ohjeidemme mukaisesti, että saamme uutta dataa. On tärkeää saada tästä testistä lisää tietoa, koska kaikki on uutta. On tärkeää, että ymmärrämme paremmin paineiden ja kulmien vaikutukset, Isola totesi.

– Me annamme aina maksimikallistuskulmat ja minimipaineet, mutta testaamme turvallisella alueella myös eri kulmia ja paineita.

MTV Sportin asiantuntija Ossi Oikarinen ymmärtää Pirellin toimet, mutta hänen mielestään paine- ja kallistuskulmamuutokset ovat laastaria isomman ongelman paikkaamiseen.

Kun renkaita kallistetaan sisäänpäin ja painetta lasketaan, rasitus renkaisiin kasvaa.

– Pirelli haluaa varmistua, ettei renkaan runko hajoa. Kun halutaan lisää suorituskykyä renkaalta, lisätään pystykallistuskulmaa ja pudotetaan painetta. Silloin renkaan rasitus kasvaa ja samalla pinnan lämpö renkaan sisäpuolella nousee. Ongelma on siinä, että nykyiset seokset ovat liian kovia ja vaikka renkaan pinta-ala on kasvanut yli 20 prosenttia, kumiseos on samankovuinen tai jopa kovempi kuin aiemmin, Oikarinen sanoo.

Oikarinen huomauttaa, että Barcelonassa ei ole käytetty kovinta rengasta ollenkaan ja keskikovankin lämmittäminen on ollut vaikeaa.

– Vaarana ovat yhden stopin kisat. Pirellillä ollaan nyt liian turvallisia. Heidän pitäisi laittaa ultrapehmeän ”alle” vielä yksi steppi pehmeämpi rengas ja viedä seoksia muutenkin pehmeämmiksi. Nyt ne ovat liian kovia.

Oikarinen painottaa, että Pirellin ongelmana on se, että testipäiviä on äärettömän vähän, eikä kisoihin voi tuoda suoraan täysin uudistettuja renkaita. Siksi italialaisvalmistaja pelaa varman päälle.

Lisää aiheesta:

F1-renkaisiin merkittäviä muutoksiaUusi F1-sääntö mietityttää avauskisan alla: "Tätä meidän on mahdoton simuloida"Britannian F1-kisassa kysymys johon kukaan ei tiedä vastausta – "Ferrari vahvoilla Mercedestä vastaan"F1:n rengassalaliitto voidaan haudata: Vettel myöntää rengasmuutoksen hyödyttäneen FerrariakinF1-kisoihin tulossa lisää taktista säpinää – rengasvalmistajan ohjelmisto laskee kisaan sopivat seoksetF1-kisoista valistunut ennustus: Varikkopysähdyksiä ehdottomasti vähemmän
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 11:00
    McLaren

    Ella Häkkinen: McLaren-sopimus!

  • 09:08
    Ferrari

    Valtteri Bottas muistuttaa: Lewis Hamiltonin päävastustajaa aliarvioitu

  • 14.11.11:00
    Sergio Perez

    Valtteri Bottaksen F1-tallikaveri radalla – outo näky

  • 12.11.17:28
    Ferrari

    Ferrari-pomo laukoi hämmentävää tekstiä tähtikuskeistaan – F1-mestari iski vastapalloon

  • 12.11.16:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottas osti "unelmiensa paikan" – tällä viinitilalla F1-tähti haluaa viettää eläkepäivänsä