F1-sarja astelee tänään uuteen aikakauteen, kun illalla ohjelmassa on sprinttikilpailu. 17 kierroksen rykäisy määrittää lähtöjärjestyksen sunnuntain normaalimittaiseen kilpailuun. Tämän lisäksi kolme parasta kuskia saavat MM-pisteitä. Ensimmäistä kertaa ajettavan sprintin alla iso kysymys liittyy renkaisiin ja potentiaaliseen uhkapeliin.
F1 kokeilee tänä viikonloppua uutta sprintti-ideaa, missä lauantain aika-ajon tilalla ajetaan 100 kilometrin mittainen minikisa. Sprintin aika-ajo ajettiin puolestaan jo perjantaina illalla.
Poikkeava systeemi on heijastunut muun muassa siihen, että esimerkiksi normaalit rengassäännöt on laitettu uuteen uskoon. Perjantain aika-ajoissa kaikki tallit saivat käyttää vapaasti renkaita ilman kisaan vaikuttavia seurauksia. Vapaa rengasvalinta koskee myös lauantain sprinttiä ja sunnuntain normaalia kisaan. Ainoa määrite on ollut se, että jokaisen tallin on varattava keskikovan ja kovan seoksen renkaat sunnuntain pitkään kisaan.
Sprintin alla iso kysymys on se, että lähteekö joku talli riskilinjalle? Tämä tarkoittaisi sitä, että joku kuski tai talli valitsisi sprinttikilpailuun pehmeän seoksen renkaat. Riski tulee siitä, että Silverstonen rata on äärimmäisen raastava renkaille.
Yleinen olettamus on se, että lähes kaikki kuskit lähtisivät sprinttiin keskikovan seoksen renkailla. Esimerkiksi Mercedeksen Lewis Hamiltonilla ja Valtteri Bottaksella sekä Red Bullin Max Verstappenilla ja Sergio Perezillä on vielä kolmet uudet keskikovan seoksen rengassetit käytössään.
Perjantain aika-ajon kymmenen kärjessä yhdelläkään kuljettajalla ei ole enää uusia pehmeän seoksen rengassettejä jäljellä. Sen sijaan kärkikymmenikön ulkopuolella jokaisella kuljettajalla on vielä uusia settejä käytössään.

