Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-renkaisiin merkittäviä muutoksia

Pirelli uudistaa renkaitaan.
Pirelli uudistaa renkaitaan.Beata Zawrzel/NurPhoto
Julkaistu 23.06.2025 17:59
Toimittajan kuva

Joni Vainio

joni.vainio@mtv.fi

Formula 1:n pyrkimys kevyempiin ja pienempiin autoihin ensi vuonna on johtanut Pirellin siirtymiseen kapeampien renkaiden käyttöönottoon.

Suunnitelmana on, että eturenkaita kavennetaan 25 mm ja takarenkaita 30 mm nykyiseen renkaaseen verrattuna. Tämän odotetaan tekevän eturenkaasta 300 grammaa ja takarenkaasta 500 grammaa kevyemmän – mikä osaltaan vähentää kokonaispainoa 1,6 kg.

Mutta rakenteeseen tehtyjen fyysisten muutosten lisäksi F1-rengastoimittaja Pirelli on nyt paljastanut, että se pyrkii toteuttamaan kaksi muutakin uudistusta – toinen koskee sen pehmeintä, tälle kaudelle lanseerattua C6-seosta ja toinen märän kelin renkaita.

Parempi suorituskyky

C6-seos suunniteltiin käytettäväksi vain vähän energiaa kuluttavilla katuradoilla, kuten Monacossa. 

C6:n haasteena on ollut se, että tallien on ollut vaikea saada renkaasta parasta vauhtia irti aika-ajoissa, ja jotkut kuljettajat ovat mieluummin käyttäneet kovempaa C5-seosta nopeilla vedoillaan.

Vaikka Pirelli sanoo olevansa tyytyväinen C6:n suoritukseen tänä vuonna, se haluaa tehdä seoksesta entistä aggressiivisemman vuonna 2026, jotta siitä tulisi varmempi valinta aika-ajoissa.

– Sanoisin, että seos tekee tehtävänsä. Meillä oli erityisesti Kanadassa erittäin hyvä aika-ajo, koska C6:n suorituskyky oli hyvin lähellä C5:tä, Pirellin moottoriurheilujohtaja Mario Isola avasi.

Samalla Isola lisäsi, että tiimeillä on enemmän tietotaitoa C5-seoksen renkaasta.

– C5 antaa kuljettajalle enemmän itseluottamusta, mutta C6:n suorituskyky on hieman parempi.

– Haluaisin tulevaisuudessa C6:n, jolla on suurempi kierrosaikaero C5:een. Nyt se on noin 0,2 sekuntia ja meidän on saatava vähintään 0,5 sekuntia.

"Oikea kisarengas"

Pirellin suurimmista haasteista nykyisten sääntöjen kanssa on oikean suorituskykyikkunan löytäminen sadekelille tarkoitetuille renkailleen.

F1:n säännöt määräävät, että sateisiin olosuhteisiin on oltava kahdenlaisia ​​renkaita, niin sanottu välikelinrengas sekä täyden sadekelin rengas, joiden pitäisi teoriassa kattaa kaikki huonot sääolosuhteet.

Viimeaikainen historia on kuitenkin osoittanut, että tallit yleensä välttävät äärimmäisiä olosuhteita. Kun sadekelin renkaat otetaan käyttöön, autojen renkaista nostamat vesiroiskeet ovat niin voimakkaita, että ajot yleensä keskeytetään joka tapauksessa.

Pirelli haluaa puuttua tähän vuoden 2026 sääntöuudistuksessa. 

– Haluamme tehdä täyden sadekelin renkaasta käyttökelpoisemman, ei vain käytettäväksi turva-auton takana ajettaessa, vaan myös niin, että siitä tulee oikea kisarengas, Isola kertoi.

Lisää aiheesta:

Turkin GP:n ympärillä käsittämätöntä sekoilua: Pirellin rengaspomo joutui taas myöntämään kiusallisen tosiasianToto Wolffilta tyly vastaus turhautuneiden kuljettajien kritiikkiin: "Ainoa ratkaisu"Pirelli-pomo suhtautuu epäilevästi rengasrikkojen jälkeen esitettyyn ehdotukseen – "On hyvin vaikea sanoa, mitä voimme tehdä"F1-kisoihin tulossa lisää taktista säpinää – rengasvalmistajan ohjelmisto laskee kisaan sopivat seoksetF1-harjoitukset paljastivat ongelman Pirellin renkaissa – olosuhteisiin ei sopivaa seostaPirelliltä kokeiluja uusiin F1-renkaisiin – vain laastari todelliseen ongelmaan?
F1MoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 11:00
    McLaren

    Ella Häkkinen: McLaren-sopimus!

  • 09:08
    Ferrari

    Valtteri Bottas muistuttaa: Lewis Hamiltonin päävastustajaa aliarvioitu

  • 14.11.11:00
    Sergio Perez

    Valtteri Bottaksen F1-tallikaveri radalla – outo näky

  • 12.11.17:28
    Ferrari

    Ferrari-pomo laukoi hämmentävää tekstiä tähtikuskeistaan – F1-mestari iski vastapalloon

  • 12.11.16:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottas osti "unelmiensa paikan" – tällä viinitilalla F1-tähti haluaa viettää eläkepäivänsä