Formula 1:n pyrkimys kevyempiin ja pienempiin autoihin ensi vuonna on johtanut Pirellin siirtymiseen kapeampien renkaiden käyttöönottoon.
Suunnitelmana on, että eturenkaita kavennetaan 25 mm ja takarenkaita 30 mm nykyiseen renkaaseen verrattuna. Tämän odotetaan tekevän eturenkaasta 300 grammaa ja takarenkaasta 500 grammaa kevyemmän – mikä osaltaan vähentää kokonaispainoa 1,6 kg.
Mutta rakenteeseen tehtyjen fyysisten muutosten lisäksi F1-rengastoimittaja Pirelli on nyt paljastanut, että se pyrkii toteuttamaan kaksi muutakin uudistusta – toinen koskee sen pehmeintä, tälle kaudelle lanseerattua C6-seosta ja toinen märän kelin renkaita.
Parempi suorituskyky
C6-seos suunniteltiin käytettäväksi vain vähän energiaa kuluttavilla katuradoilla, kuten Monacossa.
C6:n haasteena on ollut se, että tallien on ollut vaikea saada renkaasta parasta vauhtia irti aika-ajoissa, ja jotkut kuljettajat ovat mieluummin käyttäneet kovempaa C5-seosta nopeilla vedoillaan.
Vaikka Pirelli sanoo olevansa tyytyväinen C6:n suoritukseen tänä vuonna, se haluaa tehdä seoksesta entistä aggressiivisemman vuonna 2026, jotta siitä tulisi varmempi valinta aika-ajoissa.
– Sanoisin, että seos tekee tehtävänsä. Meillä oli erityisesti Kanadassa erittäin hyvä aika-ajo, koska C6:n suorituskyky oli hyvin lähellä C5:tä, Pirellin moottoriurheilujohtaja Mario Isola avasi.

