Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Pirelli teki luistinradaksi muuttuneelle Turkin F1-radalle väärän rengasvalinnan: taustalla erikoinen syy

HOCH ZWEI/Pool/Associated Press/ All Over Press
Julkaistu 14.11.2020 08:13
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Rengasvalmistaja Pirelli on tarjonnut omalta osaltaan selityksen sille, miksi liukkaaksi osoittautuneella Istanbul Parkin radalla on käytössä kovimmat mahdolliset rengasseokset, jotka on kaikkein vaikein saada optimaaliseen toimintalämpötilaan, joka taas tarjoaisi maksimaalisen pidon.

LUE MYÖS: Turkin F1-radan jättiongelmaa ratkotaan yöllä hätäratkaisulla – valuuko kuminpolttajien kova työ hukkaan?

LUE MYÖS: "Paskaa isolla P:llä" – Lewis Hamilton sättii Turkin järjestäjiä radan pilaamisesta miljoonien tuhlauksella

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Turkin GP suorana 13.–15.11.
La: 3. harjoitukset klo 10.55, aika-ajot klo 13.55, ennakkotunnelmat klo 13.00
Su: Turkin GP klo 12.05, ennakkotunnelmat klo 11.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Perjantain harjoitussessiot olivat tallien kannalta vaikeat ja poikkeukselliset. Kaikilla kuljettajilla oli suuria ongelmia pidon kanssa. Syitä liukkauteen on monia.

Suurin on radan pinta, joka uusittiin vain kaksi viikkoa sitten. Tuore asfaltti on erittäin sileä, eikä se näin tuo lämpöä renkaisiin. Perjantain vastaisena yönä rata myös pestiin, ja sen pinta oli vielä ensimmäisten harjoitusten aikana kostea.

Ilman lämpötila Istanbulissa on vain 15 astetta, ja ratakin lämpeni harjoitussessioiden aikana juuri ja juuri 20 asteeseen.

– Uusi asfaltti osoittautui erittäin liukkaaksi. Itse asiassa odotimme sen olevan jotakuinkin samanlainen kuin Portugalissa, mutta se olikin hyvin erilainen ja pitoa oli erittäin vähän, Pirellin urheilujohtaja Mario Isola sanoo rengasjätin tiedotteessa.

– Rata parani päivän mittaan merkittävästi, vaikka täällä ei ajeta pienempien luokkien kilpailuja. Meidän täytyy kuitenkin pitää silmällä säätä. Sateet ovat mahdollisia, ja ne palauttavat meidät olosuhteiden puolesta takaisin lähtöpisteeseen. Tämä vain lisäisi tallien suurta haastetta.

Rataolosuhteiden kehitys tulee olemaan viikonlopun kannalta ratkaisevaa. Vielä toistaiseksi kierrosajat ovat kaukana viimeisimmän, vuoden 2011 Turkin GP:n paalupaikka-ajasta, vaikka nykyautojen pitäisi ennakkoarvioiden mukaan olla noin viisi sekuntia yhdeksän vuoden takaista nopeampia.

Rataa kiersi myöhään perjantai-iltana siviiliautoja, joiden tarkoituksena oli jättää asfaltin pintaan mahdollisimman paljon pitoa lisäävää kumia, mutta lauantaina saatetaan olla taas nollapisteessä: perjantaina illalla nimittäin satoi vettä. Kun tilanne on tämä, tallit joutuvat pelaamaan auton säätöjen puolesta ikään kuin liikkuvaan maaliin.

Mutta siinä missä radalle yritetään tehdä kaikki mahdollinen, renkaille ei voi tehdä mitään. Käytössä on Pirellin kolme kovinta rengasseosta, eikä niitä voi mitenkään muuttaa pehmeämmiksi kesken viikonlopun.

Syy Pirellin virheelliseksi osoittautuneeseen rengasvalintaan on sanalla sanoen erikoinen.

– Saimme tiedon radan pinnoittamisesta melko myöhään, emmekä tienneet, minkälainen uusi asfaltti olisi. Teimme melko konservatiivisen valinnan siihen nähden, minkälainen asfaltti tällä hetkellä on, Isola sanoi Autosportin mukaan.

Melko myöhään tarkoittaa tässä tapauksessa liian myöhään. Rengasvalintojen pitää olla selvillä jo useita viikkoja ennen GP-viikonloppua.

Ironista kyllä, Pirellillä on tiiviit suhteet Turkkiin, sillä heidän tehtaansa sijaitsee lähellä Istanbul Parkin rataa. Mikäli Pirelli olisi tiennyt radan uudesta pinnoitteesta riittävän aikaisin, käytössä olisi nyt Isolan mukaan pykälää pehmeämmät seokset.

– Odotin pinnoitteen olevan samanlainen kuin Portugalissa. Siellä oli sileä asfaltti, jonka pinnassa oli bitumia, ja renkaat tuottivat jonkinlaista pitoa. Täällä pitoa ei ole ollenkaan, ja se johtuu varmasti monesta tekijästä: lämpötilasta, asfalttityypistä, meidän rengasvalinnastamme ja siitä, että rata oli kostea.

Lisää aiheesta:

Turkin GP:n ympärillä käsittämätöntä sekoilua: Pirellin rengaspomo joutui taas myöntämään kiusallisen tosiasian"Paskaa isolla P:llä" – Lewis Hamilton sättii Turkin järjestäjiä radan pilaamisesta miljoonien tuhlauksellaSilverstonen toiseen kisaan tehtiin muutoksia viime viikon rengasrikkojen jälkeen – Valtteri Bottas kertoo: näin muutokset vaikuttavatMuistatko Kimi Räikkösen dramaattisen loppuratkaisun vuosi sitten? Rengassotku jälleen pinnalla SilverstonessaF1-harjoitukset paljastivat ongelman Pirellin renkaissa – olosuhteisiin ei sopivaa seostaRäikkösellä arvaus rengasvalinnasta – vähättelee radan muutoksia
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa