Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-kauden marssijärjestys on Mika Salon mukaan jo selvä – nostaa esille asian, joka kasvattaa isojen ja pienten kuilua entisestään

5:07Miksi Mercedeksen ratti-innovaatio kielletään vuoden 2021 säännöissä? F1-asiantuntijat kertovat formulamaailman viimeisimmät käänteetVideolla C Moren selostaja Niki Juusela ja asiantuntija Ossi Oikarinen niputtavat F1-testien annin yhteen.2020 Europa Press
Julkaistu 25.02.2020 07:00
Toimittajan kuva

Ville-Veikko Valta

ville-veikko.valta@mtv.fi

veksiveksi

Kun formula ykkösten suuret sääntömuutokset astuvat voimaan vasta vuonna 2021, vain vähän voi odottaa muuttuvan viime kaudesta rata-autoilun kuninkuusluokassa.

C Moren F1-asiantuntija Mika Salo uskookin, että Mercedes heiluttaa tahtipuikkoa myös tänä vuonna.

– Kyllä se samalla lailla menee, ikävä kyllä. Mersu on se, jota muut joutuvat seuraamaan. En mä näe tässä marssijärjestyksessä oikein mitään yllätyksiä tässä vaiheessa, Salo arvioi toisen testiviikon alla.

Uuden DAS-järjestelmänsä tuoman edun lisäksi Mercedeksen auto vaikuttaa muutenkin iskukykyiseltä.

– Mersu näytti ihan hemmetin nopealta saman tien. Ja yleensä se auto, joka on kova testeissä, tulee pärjäämään hyvin myös kisoissa.

Mercedeksen Valtteri Bottaksen kannalta asetelma on siten viime kausilta hyvin tuttu: tallikaveri Lewis Hamiltonin lyöminen riittää hyvin todennäköisesti maailmanmestaruuden voittamiseen. Se on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty.

– Kahtena viime vuonna on mennyt niin, että Valtterin kausi on lähtenyt hyvin käyntiin, mutta sitten se on notkahtanut pahasti. Nyt se notkahdus pitää vain saada pois. Hamilton niin vahva, että sitä ei saa tulla, jos aikoo hänet lyödä, Salo paaluttaa.

Riittävätkö resurssit kahden erilaisen auton kehitykseen?

Kimi Räikkösen ja Alfa Romeon viime vuoden loppupuolisko oli synkkä. Samalla, kun muut tiimit jatkoivat kehitystyötään, sveitsiläistalli tuntui vain taantuvan kauden edetessä.


Vaikka ensimmäisen testiviikon ratakierrokset Barcelonassa antoivat hentoa toivoa paremmasta, niistä ei pidä Salon mukaan tehdä pitkälle vietyjä johtopäätöksiä.

– Tuon tason tallit voivat alkuvuodesta pärjätä, kun isommat eivät ole vielä pystyneet kehittämään autoa niin paljoa. Alkuvuosi on taas tärkeä. Toivottavasti Alfa Romeon auto on hyvä. Testiajoista on vaikea sanoa yhtään mitään oikeastaan, Salo linjaa.

LUE MYÖS: Mercedeksen keksintö aiheutti välittömän reaktion Ferrarin tehtaalla – Mika Salo: "Siellä suunnitellaan jo vastaavaa"

Alkavassa kaudessa on Alfa Romeon ja muiden pienempien tallien kannalta yksi huolestuttava asia. Kun vuoden 2021 sääntömuutokset muuttavat autoja seuraavalle kaudelle radikaalisti, niiden aikaa ja rahaa vaativa kehitystyö on talleissa jo aloitettu.

– Tallit kehittävät läpi koko kauden sivussa jo ensi vuoden autoa ja rakentavat ne jo todella aikaisessa vaiheessa alkavaa kautta.

– Se syö tietenkin resursseja tämän vuoden auton kehitystyöstä. Isot tallit pystyvät sitä varmasti tekemään rinnan, mutta pienemmät tiimit eivät, Salo huomauttaa.

Siten rikkaammat tallit Mercedeksen, Ferrarin, Red Bullin johdolla pystyvät repäisemään vielä enemmän kaulaa pienempiin tiimeihin kauden edetessä.

Lisää aiheesta:

Lewis Hamilton saa jättihaasteen kilpailijatallista – ex-F1-pilotti näkee myös Valtteri Bottaksella mahdollisuudenKimi Räikkösen lausunto Alfa Romeosta antaa viitteitä huolestuttavasta tilanteesta: "Sitä ei paikata millään työmäärällä"Ossi Oikarinen näkee Ferrarin kaivaneen itselleen kuoppaa – "Siinä vaiheessa on aivan sama, mitä autolle tehdään"Talvitestien kuumimmat kysymykset: Onko Mersulla yhä nopein auto – pysyykö Ferrari kehityksen kelkassa?Talvitestien kuumimmat kysymykset: Nouseeko McLaren takaisin huipulle?Kommentti: F1-kauden 36 ensimmäistä tuntia, mitä opimme?
F1MercedesValtteri BottasMika SaloKimi RäikkönenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"