F1-kauden marssijärjestys on Mika Salon mukaan jo selvä – nostaa esille asian, joka kasvattaa isojen ja pienten kuilua entisestään

5:07
Videolla C Moren selostaja Niki Juusela ja asiantuntija Ossi Oikarinen niputtavat F1-testien annin yhteen.

Kun formula ykkösten suuret sääntömuutokset astuvat voimaan vasta vuonna 2021, vain vähän voi odottaa muuttuvan viime kaudesta rata-autoilun kuninkuusluokassa.

C Moren F1-asiantuntija Mika Salo uskookin, että Mercedes heiluttaa tahtipuikkoa myös tänä vuonna.

– Kyllä se samalla lailla menee, ikävä kyllä. Mersu on se, jota muut joutuvat seuraamaan. En mä näe tässä marssijärjestyksessä oikein mitään yllätyksiä tässä vaiheessa, Salo arvioi toisen testiviikon alla.

Uuden DAS-järjestelmänsä tuoman edun lisäksi Mercedeksen auto vaikuttaa muutenkin iskukykyiseltä.

– Mersu näytti ihan hemmetin nopealta saman tien. Ja yleensä se auto, joka on kova testeissä, tulee pärjäämään hyvin myös kisoissa.

Mercedeksen Valtteri Bottaksen kannalta asetelma on siten viime kausilta hyvin tuttu: tallikaveri Lewis Hamiltonin lyöminen riittää hyvin todennäköisesti maailmanmestaruuden voittamiseen. Se on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty.

– Kahtena viime vuonna on mennyt niin, että Valtterin kausi on lähtenyt hyvin käyntiin, mutta sitten se on notkahtanut pahasti. Nyt se notkahdus pitää vain saada pois. Hamilton niin vahva, että sitä ei saa tulla, jos aikoo hänet lyödä, Salo paaluttaa.

Riittävätkö resurssit kahden erilaisen auton kehitykseen?

Kimi Räikkösen ja Alfa Romeon viime vuoden loppupuolisko oli synkkä. Samalla, kun muut tiimit jatkoivat kehitystyötään, sveitsiläistalli tuntui vain taantuvan kauden edetessä.

Vaikka ensimmäisen testiviikon ratakierrokset Barcelonassa antoivat hentoa toivoa paremmasta, niistä ei pidä Salon mukaan tehdä pitkälle vietyjä johtopäätöksiä.

– Tuon tason tallit voivat alkuvuodesta pärjätä, kun isommat eivät ole vielä pystyneet kehittämään autoa niin paljoa. Alkuvuosi on taas tärkeä. Toivottavasti Alfa Romeon auto on hyvä. Testiajoista on vaikea sanoa yhtään mitään oikeastaan, Salo linjaa.

Alkavassa kaudessa on Alfa Romeon ja muiden pienempien tallien kannalta yksi huolestuttava asia. Kun vuoden 2021 sääntömuutokset muuttavat autoja seuraavalle kaudelle radikaalisti, niiden aikaa ja rahaa vaativa kehitystyö on talleissa jo aloitettu.

– Tallit kehittävät läpi koko kauden sivussa jo ensi vuoden autoa ja rakentavat ne jo todella aikaisessa vaiheessa alkavaa kautta.

– Se syö tietenkin resursseja tämän vuoden auton kehitystyöstä. Isot tallit pystyvät sitä varmasti tekemään rinnan, mutta pienemmät tiimit eivät, Salo huomauttaa.

Siten rikkaammat tallit Mercedeksen, Ferrarin, Red Bullin johdolla pystyvät repäisemään vielä enemmän kaulaa pienempiin tiimeihin kauden edetessä.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

    MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.