Talvitestien kuumimmat kysymykset: Onko Mersulla yhä nopein auto – pysyykö Ferrari kehityksen kelkassa?

Ferrari saattaa olla jäämässä Mercedeksen lisäksi myös Red Bullin vauhdista formula ykkösten kaudella 2018, ounastelee C Moren F1-selostaja Niki Juusela.

MAINOS

F1-testit päivittäin
C Morella!

C More näyttää kaikkien kahdeksan testipäivän huippuhetket (26.2.-1.3. sekä 6.3.-9.3.) klo 22.45.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Juusela ennakoi MTV Sportille maanantaina 26. helmikuuta käynnistyvien talvitestien kuumimpia puheenaiheita.

Mercedes päätti viime kauden jopa hiukan pelottavan ylivoimaiseen tyyliin. Uskotko, että Mersulla on nopein auto myös kaudella 2018 vai muuttuvatko voimasuhteet viime vuodesta?

– Viikko sitten kun kävin jututtamassa Valtteri Bottasta, ja kysyin ohimennen, että miltä speksit ovat näyttäneet, niin hän sanoi, että aika hemmetin hyvältä. Tehonlisäystä autoon tulee paljon ja ainakin simulaatiomallinnukset näyttävät hyvältä. Jos Renault kehittyy ja Ferrari tekee samoin, niin mitä sitten Mersu tekee järkyttävällä tietotaidollaan? Viime talvena tiimiin liittynyt James Allison ei nyt käsittääkseni ihan täysin siihen moottoriteknologiaan pysty vaikuttamaan, että kuinka paljon he saavat tehoja irti autosta, mutta nyt kun Allison on ollut tämän koko ajan tiimissä mukana – pidempään kuin ennen viime kaudelle lähtöä – niin veikkaan, että Mersu tulee olemaan entistä kovempi. Kilpailuasetelman kannalta pahaa pelkään, että kauden alusta voidaan mennä jopa pari vuotta taaksepäin, että Mercedes onkin vielä enemmän muita edellä.

Entä mitä tekevät Mercedeksen lähimmät haastajat, Ferrari ja Red Bull?

– Red Bull on kyllä mielenkiintoinen. Max Verstappen meni viime vuonna vielä kuljettajana eteenpäin. Ounastelen, että Red Bull voi jotenkin olla näistä kahdesta, jotka Mersua haastavat, lähempänä kuin Ferrari. Mutta vaikea sanoa.

– Veikkaan, ettei Ferrari missään nimessä tule romahtamaan, mutta jotenkin ounastelisin, että Red Bull tulee olemaan Mercedeksen kovin haastaja. Ehkä Ferrari hukkasi sitä momentumia viime kaudella teknisiin kömmähdyksiin ja muutamiin ajovirheisiin. En tiedä voiko se korreloida jotenkin tulevan kauden auton kehitystyöhön. Jokin siitä tiimin tekniseltä puolelta vain uupuu. Mersulla näyttää siltä, että sillä ei ole heikkoa lenkkiä koko tuotekehityksessä. Lähtien moottorista alustaan ja koko auton runkoon, kuljettajia myöten. Se on vaan niin vahva jokaisella osa-alueella. Tuntuu, että siellä prosessoidaan hirveän tarkasti ihan kaikki ja sitten se näkyy koko kauden kestävänä dominanssina. Se näkyy tässä, että tiimi on ensimmäisenä ottanut hybridit haltuun. He pystyvät jotenkin niin helposti pureutumaan ongelmakohtiin. Ferrarilta sitten taas puuttuu jotain iskukyvystään. Sitten kun alkaa sakkaamaan, niin se kulttuurikin on erilainen, vaikka on varmasti paljon tullut muutosta siihen, mitä se on hurjimpina aikoina ollut. Kyllä sitä yhteishenkeä sieltä löytyy, en sitä lähde sanomaan. Toivon tietenkin Kimi Räikkösen kannalta, että olen väärässä. Saisivat olla vaikka edelläkin Mercedestä alkukaudella jos sikseen menee. Vähän pelkään, että Ferrari on hierarkiassa tipahtanut nokkimisjärjestyksessä kolmanneksi.

Lue myös:

    Uusimmat