Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Talvitestien kuumimmat kysymykset: Nouseeko McLaren takaisin huipulle?

Fernando Alonso ja Zak Brown.
Fernando Alonso ja Zak Brown.imago/Crash Media Group/ All Over Press
Julkaistu 25.02.2018 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Fernando Alonson päästäminen F1-kauden ohessa WEC-sarjan kestävyyskisoihin on merkki McLaren-tallin epäammattimaisesta johtamisesta, sanoo C Moren F1-selostaja Niki Juusela, joka ei usko tiimin nousevan vielä takaisin suurten tallien joukkoon.

MAINOS

F1-testit päivittäin
C Morella!

C More näyttää kaikkien kahdeksan testipäivän huippuhetket (26.2.-1.3. sekä 6.3.-9.3.) klo 22.45.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Juusela ennakoi MTV Sportille maanantaina 26. helmikuuta käynnistyvien talvitestien kuumimpia puheenaiheita.

Perinteikäs McLaren vaihtaa alkavalla kaudella moottorivalmistajansa Hondasta Renaultiin. Fernando Alonso puhui jo viime kaudella, että McLarenin autolla ajettaisiin palkintopallille paremmalla voimayksiköllä. Palaako siis McLaren takaisin huipulle?

– Se onkin hyvä kysymys. Yksi iso juttu on, että (toimitusjohtaja) Zak Brownilla on ollut kaksi vuotta aikaa hakea isoa yhteistyökumppania, ja hän ei ole siinä onnistunut. Mielestäni McLarenin aikakauden suurimpia epäonnistujia on Zak Brown kokonaisuudessaan, millä tavoin hän on huipputiimiä johtanut. Kaikki nyt huutaa tietenkin sen perään, että miten Renault lähtee viemään eteenpäin, ja ainakin alkusteppi tulee olemaan hyvä. Myös viime vuonna kaikki odottivat testien ensimmäisinä päivinä, miten Honda ja McLaren lähtevät viimeinen toimimaan. Veikkaan, että luotettavuus on paremmalla tasolla ja ainakin alkuun myös nopeus. Mutta se on aika mielenkiintoista nähdä sitten, että alkaako Toro Rosso vetää nopeampia kierroksia (Hondan moottoreilla) ja seisooko McLaren radan laidassa hyytyneenä. Veikkaan, että toimii ja suoritustaso tulee nousemaan jo testeissä, viime vuoteen verrattuna ainakin ja muutenkin.

McLarenin kyky rakentaa autonsa laitetaan ainakin testiin, kun tallia päästään suoraan vertaamaan samalla, toki TAG-Heueriksi brändätyllä Renault-moottorilla ajavaan Red Bulliin. Mikä on käsityksesi McLarenista tiiminä? Onko heille tällä hetkellä mahdollisuus rakentaa huippuluokan auto?

– Vähän ounastelen, että ei. En yhtään ihmettelisi, jos siellä omistajaportaassa jossain vaiheessa tapahtuu muutoksia, Zak Brownin asema alkaa jossain vaiheessa kautta horjua. Näytöt pitäisi tulla myös siellä johtajapuolella hieman paremmin, yksi on tämä sponsorin puuttuminen. Siellä on ollut aika paljon aikaa siihen touhuun. Voi olla, että siellä näkyy kaikenlaista muutakin McLarenin toiminnassa tämän kauden aikana. Se ei ole mielestäni terve signaali, että vaikka Alonsolla on hirveät ajohalut, niin hän ajaa silti Toyotalle, toiselle isolle autonvalmistajalle, kesken kautta kestävyysluokan koppiautoja. Mielestäni se on jo signaali siitä, että myöskään se sitoutuminen ei ole sadan prosentin luokkaa ykköskuljettajalla. Stoffel Vandoorne väläytteli jo viime kaudella ajoittain nopeuttaan, ja jos kehitystyö jatkuu…niin kuka sitten kantaa sen vastuun sekä tallin johdossa että kuljettajapuolella auton kehityksestä? Jonkunhan täytyisi aina olla se liideri. Mielestäni siitä koko touhusta puuttuu selkeä punainen lanka. Sen takia en esimerkiksi tykkää siitä, että Alonso lähtee ajamaan kisoja toisille autonvalmistajalle, se on vähän outoa.

Lisää aiheesta:

Kimi Räikkösen lausunto Alfa Romeosta antaa viitteitä huolestuttavasta tilanteesta: "Sitä ei paikata millään työmäärällä"Ossi Oikarinen näkee Ferrarin kaivaneen itselleen kuoppaa – "Siinä vaiheessa on aivan sama, mitä autolle tehdään"Formulasirkus: Carlos Sainzin ja Ferrarin liitossa kytee räjähdysvaara – "Se on ehkä jopa vain vuoden pesti"Ossi Oikarinen pani merkille selkeän muutoksen Ferrarin toiminnassa – Carlos Sainziin kohdistuu isoja kysymyksiä: "Nyt se paljastuu"F1-kauden marssijärjestys on Mika Salon mukaan jo selvä – nostaa esille asian, joka kasvattaa isojen ja pienten kuilua entisestäänTalvitestien kuumimmat kysymykset: Onko Mersulla yhä nopein auto – pysyykö Ferrari kehityksen kelkassa?
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"