Vuoden 2016 F1-autojen aikakautta on takana 36 tuntia. Ensimmäisistä testeistä, etenkään niiden kierrosajoista, ei voi vetää kovinkaan pitkällemenneitä johtopäätöksiä, mutta jotain neljästä päivästä voi tulkita.
Ensinnäkin, Mercedeksen juna puskee raiteillaan sairaalloisella varmuudella. Kaikki näyttää olevan niin tanakasti kohdallaan, että muilla saattoi tulla jo nyt epätoivon surua puseroon. Lewis Hamilton ja Nico Rosberg ajoivat hämmentävän määrän kilometrejä, eikä missään näyttänyt olevan mitään vikaa.
Mercedes on niin vahva, että heillä on ollut aikaa kehittää uusia, pitkälle kehitettyjä innovaatioita, kun muut ovat hioneet perusasioita kuntoon. Mercedes toi jokaisena testipäivänä autoon jotain uutta; W-lattian, uuden keularatkaisun S-putkineen sekä uudistetun etusiiven. Näillä pikkuasioilla hopeanuoli hiotaan niin kovaan kuntoon, että muiden tehtävä etumatkan kuromisessa vaikuttaa vielä haastavammalta kuin viime kauden lopussa tuntui. Kuskikaksikko sai vain nauttia ja kehua tallia siitä, mitä heidän käyttöönsä on annettu.
Toiseksi, tulokas ei ole mikään vitsi. Haas-tallin johtohenkilöillä on vankka kokemus moottoriurheilusta, hyvät kuljettajat ja etenkin perustaja Gene Haas tietää mistä on kyse. Muutkin tallit huomasivat, että jenkkitalli pystyy heti alusta asti samanlaisiin suorituksiin kokeneempien kanssa ja tunnelma tallin ympärillä oli todella lupauksiaherättävä. Lastentauteja, kuten Romain Grosjeanilta pudonnut etusiipi, ilmenee, mutta auto näyttää toimivan kuten pitääkin. Tulokas tulee yllättämään monet.
Kolmanneksi, joko taas? Näin saattoi moni Kimi Räikkösen kannattaja ajatella, kun epäonni tuhrasi suomalaisen molemmista ajopäivistä lähes puolet. Ongelmat ovat normaaleja testeissä, mutta jotenkin mystisesti se epäonni tuntui seuraavan viime kaudelta Räikköstä, kahtena ensimmäisenä päivän kun tallikaverilla ei ollut mitään hämminkiä. Räikkönen ei itse ainakaan julkisesti hätkähtänyt, mutta hän ei saanut testistä kaikkea hyötyä irti. Tärkein tuntuu kuitenkin olevan kunnossa: auto on parempi kuin viime vuonna. Näin sanoi sekä Räikkönen että tallikaveri . Ferrari pystyi tekemään nopeita kierroksia ja lähes olemattomalla säätämisellä SF16-H toimi radalla. Onko kehitys riittävä Mercedeksen haastamiseen, on eri kysymys.

