Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kommentti: F1-kauden 36 ensimmäistä tuntia, mitä opimme?

Kimi Räikkönen Barcelonassa
Kimi Räikkönen Barcelonassaxpbimages.com/All Over Press
Julkaistu 27.02.2016 06:45
Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen, Barcelona

matti.nyrhinen@mtv.fi

MattiNyrhinen

Vuoden 2016 F1-autojen aikakautta on takana 36 tuntia. Ensimmäisistä testeistä, etenkään niiden kierrosajoista, ei voi vetää kovinkaan pitkällemenneitä johtopäätöksiä, mutta jotain neljästä päivästä voi tulkita.

Ensinnäkin, Mercedeksen juna puskee raiteillaan sairaalloisella varmuudella. Kaikki näyttää olevan niin tanakasti kohdallaan, että muilla saattoi tulla jo nyt epätoivon surua puseroon. Lewis Hamilton ja Nico Rosberg ajoivat hämmentävän määrän kilometrejä, eikä missään näyttänyt olevan mitään vikaa.

Mercedes on niin vahva, että heillä on ollut aikaa kehittää uusia, pitkälle kehitettyjä innovaatioita, kun muut ovat hioneet perusasioita kuntoon. Mercedes toi jokaisena testipäivänä autoon jotain uutta; W-lattian, uuden keularatkaisun S-putkineen sekä uudistetun etusiiven. Näillä pikkuasioilla hopeanuoli hiotaan niin kovaan kuntoon, että muiden tehtävä etumatkan kuromisessa vaikuttaa vielä haastavammalta kuin viime kauden lopussa tuntui. Kuskikaksikko sai vain nauttia ja kehua tallia siitä, mitä heidän käyttöönsä on annettu.

Toiseksi, tulokas ei ole mikään vitsi. Haas-tallin johtohenkilöillä on vankka kokemus moottoriurheilusta, hyvät kuljettajat ja etenkin perustaja Gene Haas tietää mistä on kyse. Muutkin tallit huomasivat, että jenkkitalli pystyy heti alusta asti samanlaisiin suorituksiin kokeneempien kanssa ja tunnelma tallin ympärillä oli todella lupauksiaherättävä. Lastentauteja, kuten Romain Grosjeanilta pudonnut etusiipi, ilmenee, mutta auto näyttää toimivan kuten pitääkin. Tulokas tulee yllättämään monet.

Kolmanneksi, joko taas? Näin saattoi moni Kimi Räikkösen kannattaja ajatella, kun epäonni tuhrasi suomalaisen molemmista ajopäivistä lähes puolet. Ongelmat ovat normaaleja testeissä, mutta jotenkin mystisesti se epäonni tuntui seuraavan viime kaudelta Räikköstä, kahtena ensimmäisenä päivän kun tallikaverilla ei ollut mitään hämminkiä. Räikkönen ei itse ainakaan julkisesti hätkähtänyt, mutta hän ei saanut testistä kaikkea hyötyä irti. Tärkein tuntuu kuitenkin olevan kunnossa: auto on parempi kuin viime vuonna. Näin sanoi sekä Räikkönen että tallikaveri . Ferrari pystyi tekemään nopeita kierroksia ja lähes olemattomalla säätämisellä SF16-H toimi radalla. Onko kehitys riittävä Mercedeksen haastamiseen, on eri kysymys.

Sebastian Vettel

Neljänneksi, tuntuu toimivan myös Valtterilla. Bottaksen testipäivät olivat kutakuinkin ongelmattomia ja auto oli hänen mielestään parempi kuin viime vuonna. Bottas selvitti tyhjentävästi MTV Sportille, miten aiempien vuosien ongelmakohtia on saatu parannettua. Nyt auto pysyy tiessä myös hitaiden mutkien aikana. Niissä tappiota on tullut muille. Perusasiat ovat kunnossa, ensi viikolla on aika näyttää iskukyky.

Viidenneksi, kilpailu kovenee. Yleisesti katsottuna jokaisen tallin luotettavuus on hallussa. Oikeastaan kenenkään muun kuin Fernando Alonson toinen ajopäivä ei mennyt kokonaan ohi, ja 11 tallista yhdeksän sai ainakin yhden yli 100 kierroksen päivän. Säännöt ovat nyt kolmatta vuotta samansuuntaiset, joten talleilla on homma hallussa, eikä ylitsepääsemättömiä ongelmia enää ole.

Siitä on seurannut se, että moni talli on voinut keskittyä omien heikkouksiensa ratkomiseen. Vaikka viime kauden jälkeen mietittiin lähinnä sitä, pystyykö Ferrari haastamaan Mercedeksen nyt paremmin, todellisuudessa suuri muutos on se, että ennakkosuosikin takana on nyt entistä kovempi kilpailu. Ferrari ja Williams saavat ensi kaudella riesakseen varmuudella Red Bullin, kenties Force India ja Lotus-kauden jäljiltä uusilla kasvoilla esiintyvä Renault'kin härnäävät ainakin joissain kilpailuissa. Neljän päivän perusteella ennustaminen on hankalaa, mutta ensi viikolla ja etenkin Melbournen avauskisassa on jännittävää nähdä kuinka kireälle taistelu yltyy. Kun kaikki menevät eteenpäin, erot pienenevät ja eteen tulee kilpailuja, joissa voimasuhteet heilahtelevat. "Ohi-kisoja" ei voi enää tulla kärkitalleille, mahdollisuuksien hyväksikäyttäjiä on enemmän ja he ovat paremmin hereillä.

Kuudenneksi, mitä tekee Sauber? Viime kaudella nimenomaan alkupään kisoista tärkeitä pisteitä napsinu sveitsiläistalli oli ainut, joka testasi viime vuoden autolla. Marcus Ericsson ja Felipe Nasr keräsivät paljon kierroksia ja arvokasta dataa, mutta jääkö talli armotta muista jälkeen? Uusi auto saadaan onneksi radalle tiistaina, jolloin nähdään suuntaa siitä, onko edessä tuskien taival vuonna 2016.

Ja vielä lopuksi, Alonso pysyy Alonsona. Puheet pysyvät kovina, vaikka takana on uran kamalin kausi. Onko McLarenin runko todella toukokuussa koko paddockin paras, kuten Alonso väittää? Oli miten oli, matka on vielä pitkä. Mutta ai niin, McLarenhan peittoaakin Mercedeksen vasta vuonna 2017.

Lisää aiheesta:

Lewis Hamilton saa jättihaasteen kilpailijatallista – ex-F1-pilotti näkee myös Valtteri Bottaksella mahdollisuudenF1-kauden marssijärjestys on Mika Salon mukaan jo selvä – nostaa esille asian, joka kasvattaa isojen ja pienten kuilua entisestäänBahrainin GP:n topit ja flopit: Sebastian Vettelin laskuri on käynnistynyt – Ferrarin ratissa nähtiin F1:n tulevaisuusNäkökulma: Mercedeksen huolissa taas puolet bluffia – F1-testit nostivat esiin useita voittajia ja vain muutaman häviäjänAustralian GP:n topit ja flopit: Ferrarilta hirmuloikka eteenpäinKommentti: Meteli vaimeni, mutta se on Räikköselle hyvä
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"