Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Ex-kuski ei säästele sanojaan puhuessaan Ferrarin tilanteesta: "Kaikki pitäisi erottaa"

FIA Pool Image for Editorial Use
Julkaistu 16.07.2020 11:31
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Monet asiantuntijat uskovat, että Ferrarin katastrofaalinen tilanne johtaa väistämättä myös henkilömuutoksiin italialaistallin sisällä. Yksi heistä on Jordanilla, Toyotalla, Virginillä ja Marussialla F1:ssä kilpaillut Timo Glock.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Unkarin GP suorana 17.-19.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: Kierrokset Sebastian Vettelin kohusiirron ympärillä yltyvät – syrjäytettävä kuski tähyilee jo Kimi Räikkösen istuinta

LUE MYÖS: F1-legenda Alain Prost lyttää Valtteri Bottaksen mahdollisuudet Lewis Hamiltonin rinnalla: "Se on lähes mahdotonta"

Viime vuosina Mercedeksen kanssa tiukimmin osakilpailuvoitoista ja maailmanmestaruuksista taistellut Ferrari on kokenut tällä kaudella nolon mahalaskun.

SF1000-auto on aika-ajovauhdissa sekunnin Mercedestä hitaampi, ja talli on kahden ajetun GP-viikonlopun jälkeen valmistaijen MM-sarjassa vasta viidennellä sijalla.

Tallin heikko tilanne tiivistyi osuvasti viime viikonloppuna Itävallassa ajetussa Steiermarkin GP:ssä tilanteeseen, joka nähtiin kilpailun ensimmäisellä kierroksella Red Bull Ringin kolmannessa mutkassa: 14. ruudusta startannut Charles Leclerc jyräsi 10. ruudusta startanneen Sebastian Vettelin päälle, ja molemmat joutuivat keskeyttämään.

Ferrarin kannalta on hyvä, että surkea Itävallan-viikonloppu voidaan jättää hyvin pikaisesti taakse, kun seuraava osakilpailu ajetaan jo tulevana viikonloppuna Unkarissa. Mikään ei kuitenkaan viittaa siihen, että Ferrarin vauhti olisi yhtään parempaa kuin kahtena ensimmäisenä viikonloppuna.

– Minuun sattuu nähdä, miten paljon Maranellossa tehdään töitä vain siksi, että he ovat sitten 0,9 sekuntia hitaampia kuin vuosi sitten, F1-urallaan 91 GP-starttia ajanut Timo Glock sanoo FormulaPassion-sivuston mukaan.

–  Periaatteessa kaikki pitäisi erottaa alkaen niistä insinööreistä, jotka ovat tehneet suunnitteluvaiheessa virheitä. Toisaalta Ferrarin suoranopeus on 12–15 kilometriä tunnissa muita hitaampi, eikä tämä johdu pelkästään epäonnistuneesta aerodynamiikkakonseptista.

Suurin huomio irtisanomispuheissa kohdistuu tietysti tallipäällikkö Mattia Binottoon.

– Binotto johtaa tallia, joten kaikki kritiikki kohdistuu häneen. En tiedä, kuka voisi korvata Binotton, mutta odotan seurauksia tulevan, koska en usko, että tätä tilannetta saadaan ratkaistuksi muutamissa viikoissa, Glock sanoo.

Glockin mukaan Ferrarilla olisi syytä käydä tarkasti läpi myös se, mitä on tapahtunut silloin, kun tallin autoissa käytettävän voimanlähteen kehitystyötä lähdettiin viemään väärään suuntaan.

Ferrari ei kykene enää hyödyntämään niitä vippaskonsteja, joilla se sai vielä viime vuonna voimanlähteistään muita enemmän tehoja irti, sillä FIAn suorittama tutkinta ja sitä seurannut salainen sopimus pakotti Ferrarin ruotuun. Jälki on nyt rumaa.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen tiivisti asian sanomalla, että Ferrari "kaivoi itselleen kuoppaa" tuudittautuessaan tehokkaan voimayksikkönsä tuomaan etuun.

– Nyt kun se ylimääräinen teho on otettu pois, huomataankin, että se moottori onkin itse asiassa aika heikko. Ja siihen päälle auto on keskinkertainen, Oikarinen arvioi.

Lisää aiheesta:

Kimi Räikkönen kertoo GPS:stä tekemästään havainnosta – "Muut tuntuvat yhtäkkiä saavan aikamoisen töytäisyn"Kimi Räikkösen lausunto Alfa Romeosta antaa viitteitä huolestuttavasta tilanteesta: "Sitä ei paikata millään työmäärällä"Arvostettu F1-asiantuntija lataa Red Bullille paineita – kova arvio Max Verstappenista: "Hän ajattelee, miten voisi päästä Mercedekselle"Ferrarin entiseltä kultasormelta synkkä arvio italialaisjätin tilanteesta – "Tiedän sen omasta kokemuksestani"F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottaksen voiton takana salainen resepti – Ferrari-tähdelle patsas, toiselle raju lyttäysTässä on syy Kimi Räikkösen isoille murheille – selvitys paljastaa F1-sarjaa kuohuttavan käänteen
F1FerrariUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"