Tässä on syy Kimi Räikkösen isoille murheille – selvitys paljastaa F1-sarjaa kuohuttavan käänteen

F1-kauden avausviikonlopun aikana isoksi puheenaiheeksi nousi se, miten syvällä Ferrari tarpoo tällä hetkellä. Charles Leclercin ilmiömäinen ajo nosti italialaistallin palkintopallille, mutta silti. Ytimessä kuohuu.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Steiermarkin GP Itävallassa suorana 10.-12.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Steiermarkin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Ferrarin vauhtipuute näkyi konkreettisesti lauantain aika-ajoissa, joissa niin Leclercillä kuin Sebastian Vettelillä riitti vaikeuksia päästä toisesta osiosta jatkoon. Vettelin kohdalla raja oli liian kova, sillä hän jäi nolosti kolmannen osion ulkopuolelle. Vettel lähti kisaan ruudusta 11 ja Leclerc ruudusta seitsemän.

Minne Ferrarin vauhti on sitten kadonnut?

C Moren F1-studiossa asiantuntijat Ossi Oikarinen ja Aaro Vainio kävivät tätä läpi konkretian kautta.

Vertailukohteena toimi Ferrarin monacolaiskuljettajan Leclercin vuoden 2019 Itävallan GP:n paalupaikkakierros.

– Nyt kun mennään täydellä kaasulla, niin taas tulee takkiin tällä uudella autolla. Tässä on todella iso ero, Vainio havainnoi kierroksen keskellä.

– Kyse on moottorivoimasta. Suorilla ero on niin iso, että se ei tule pelkästään aerodynamiikasta, vaan moottoritehoa uupuu ja paljon. Se kielii siitä, että viime vuonna Itävallassa Ferrarilla oli vielä joku kikkakolmonen tuolla moottoripuolella, joka on nyt otettu pois. Se näkyy selvästi suorituskyvyssä, Oikarinen jatkaa Vainion perään.

Viime vuonna Leclercin paalupaikkakierros oli 1.03,003. Lauantaina hän jäi tästä lähes sekunnin päähän (+0,920).

– Se on ihan järkyttävä ero, Oikarinen myöntää.

Katastrofi

Karuin osoitus Ferrarin ongelmista tulee aika-ajovertailusta, johon on otettu mukaan kaikki tallit (kuva alla).

Listan kärjessä ovat Racing Point ja Williams, jotka ovat menneet huomattavasti eteenpäin viime kauteen verrattuna. Racing Pointin Sergio Perezin aika-ajonoteeraus oli lähes sekunnilla parempi kuin viime vuonna. Myös Williams paransi suorituksiaan yli seitsemällä kymmenyksellä.

Listan toisessa päässä ovat kaikki Ferrarin moottoreita käyttävät tallit.

Kaikista rajuin takapakki nähtiin Kimi Räikkösen edustaman Alfa Romeon kohdalla. Italialaissveitsiläisen tallin suorituskyky heikkeni yli sekunnilla viime vuoteen nähden.

Ongelmat heijastuivat suoraan myös Ferrarin toiseen asiakastalliin Haasiin, joka jäi yli kuusi kymmenystä viime vuoden ajoistaan.

– Tämä ei ole vain Ferrarin, vaan kaikkien heidän voimalähteitään käyttävien tallien ongelma. Mercedes-tiimit ovat pystyneet parantamaan, niin myös Renault. Mutta mitä on tapahtunut Ferrarille? Vainio kyselee.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Oikarisen mukaan F1-autojen normaali vuotuinen kehitys on noin 0,3 sekuntia.

– Mutta tuollainen sekunnin pudotus – se on katastrofi, Oikarinen sanoo, siirtyessään listan häntäpäähän.

Alfa Romeon kuljettajista Räikkönen ja Antonio Giovinazzi jäivät lauantain aika-ajoissa ensimmäiseen osioon. Sunnuntain kisassa Giovinazzi nousi pisteille (9:s) lukuisten keskeytysten myötä. Räikkösen kisa päättyi puolestaan renkaan irtoamiseen.

Lue myös:

    Uusimmat