Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Euroopan parlamentilta kanta päästökaupan laajentamiseen – ei kosketa heti yksityisautoilua tai asuinrakennuksia

EU-komissio esitti, että päästökauppaa laajennettaisiin koskemaan meriliikennettä sekä rakennuksia ja tieliikennettä tietyiltä osin.
EU-komissio esitti, että päästökauppaa laajennettaisiin koskemaan meriliikennettä sekä rakennuksia ja tieliikennettä tietyiltä osin.MTV
Julkaistu 22.06.2022 17:23

MTV UUTISET – STT

Euroopan parlamentti on saanut muodostettua kantansa esitykseen päästökaupan laajentamisesta.

EU-komissio on esittänyt, että päästökauppaa laajennettaisiin koskemaan meriliikennettä sekä rakennuksia ja tieliikennettä tietyiltä osin.

Parlamentti haluaa, että kansalaiset jätetään laajennuksen ulkopuolelle ainakin vuoteen 2029 asti, joten päästökauppa ei heti laajenisi koskemaan esimerkiksi asuinrakennuksia tai yksityisliikennettä.

Parlamentti muodosti kantansa myös hiilitullimekanismia ja päästökauppatuloihin kytkeytyvää sosiaalisesta rahastosta koskevista esityksistä.

Kyseessä oli toinen kerta, kun parlamentti äänesti päästökauppakannastaan. Kaksi viikkoa sitten asia tyssäsi loppuäänestyksessä ja kompromissia jouduttiin hakemaan uudelleen valiokuntakäsittelyn kautta.

Kyse kaupankäynnistä päästöoikeuksilla

Päästökaupassa on yksinkertaistetusti kyse kaupankäynnistä päästöoikeuksilla. Tähän mennessä päästökaupan piirissä ovat olleet suuret teollisuusyritykset ja energian tuottajat sekä EU:n lentoliikenne.

EU:n päästökauppajärjestelmään sisältyy runsaspäästöisten toimialojen kokonaispäästöjen katto, eli enimmäismäärä, jota ei saa ylittää. Lisäksi päästöoikeuksien kokonaismäärä on rajallinen, mikä taas takaa päästöoikeuksille arvon. Kysyntä ja tarjonta määrittävät päästöoikeuksien hintaa.

Hiilitullimekanismi toisi maksuja tuontituotteille

Päästökaupan laajentaminen, hiilitullimekanismi ja sosiaalinen rahasto kuuluvat EU:n suureen ilmastopakettiin, jolla pyritään saavuttamaan EU:n ilmastolaissa asetetut tavoitteet.

Päämääränä on saattaa unioni hiilineutraaliksi vuoteen 2050 mennessä. Hiilineutraaliudella tarkoitetaan sitä, että päästöjä tuotetaan vain niin paljon kuin niitä pystytään sitomaan.

Hiilitullimekanismi toisi tietyille tuontituotteille maksuja päästöjen mukaan. Komissio esitti viime kesänä, että ensimmäisessä vaiheessa hiilitullien piirissä olisi teräksen, sementin, lannoitteiden, alumiinin ja sähkön tuonti.

Parlamentti haluaisi laajentaa mekanismin kattavuutta esimerkiksi muoviin.

Lisäksi parlamentti kannattaa, että hiilirajamekanismin tullessa käyttöön, sen kattamilla aloilla päästöoikeuksien ilmaisjaon alasajo alkaisi vuonna 2027 ja ilmaisjaosta luovuttaisiin vuoteen 2032 mennessä. Näin aikataulua myöhennettäisiin kahdella vuodella komission alkuperäisestä esityksestä.

Päästökaupasta, hiilitullimekanismista ja sosiaalisesta rahastosta ovat vielä edessä EU-instituutioiden väliset neuvottelut, joissa lait saavat lopullisen muotonsa.

Uutista päivitetty 22.6. kello 18.28.

Lue lisää: Vuonna 2035 ei enää polttomoottoriautoja?

Lisää aiheesta:

EU:ssa sopu päästökauppajärjestelmän uudistuksesta – ilmaisten päästöoikeuksien jakamista lopetellaan 2026 alkaenIlmastopaneeli ehdottaa tieliikenteen päästökauppaa – polttoaineen litrahinta voisi nousta jopa 88 senttiä, mutta päästöt saataisiin kuriinEU:n ympäristöministerit yhteisymmärrykseen päästökaupasta – diesel- ja bensiiniautojen valmistus loppuu vuonna 2035EU esittää Suomelle unionin korkeimpia päästötavoitteita useilla aloilla: "Hienoinen yllätys tämä oli"EU-komissio kertoi jättimäisestä ilmastopaketista, joka vaikuttaa suomalaistenkin elämäänEU-komissio julkistaa ehdotuksensa ilmastotoimiksi tänään – miten käy Suomen metsien ja meriliikenteen?
EUIlmastonmuutosPäästötUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

EU
  • Eilen14:06
    Verkkokauppa

    Yllättävä tulos: Kuluttajaliitto selvitti, keitä ovat "temuttajat"

  • Eilen07:13
    Ukrainan sota

    Kommentti: Onko läpimurto Berliinissä mahdollinen? Ukrainan tulevaisuudesta pelataan valtavilla panoksilla

  • 13.12.11:04
    Ukrainan sota

    Romanin, 11, julma kohtalo Ukrainan sodassa itketti päättäjiä

  • 12.12.20:41
    Venäjä

    EU päätti: Venäjän jäädytetyt varat pysyvät jäädytettyinä

  • 12.12.20:29
    Ukraina

    Ukraina EU:hun jo 2027? EU muuttuisi perustavanlaatuisella tavalla