EU halajaa Siperian luonnonvaroja

Suomalainen Uikku-tankkeri lähtee lauantaina koealukseksi EU:n arktiselle tutkimuspurjehdukselle. EU lähettää tutkimusryhmän Koillisväylälle selvittämään, voidaanko Siperian luonnonvaroja kuljettaa meriteitse ympäri vuoden.

Moottoritankkeri Uikku matkaa Murmanskista Koillisväylää pitkin kohti Objoen suistoa. Uikun lisäksi saattueeseen kuuluu venäläinen arktinen jäänmurtaja sekä tutkimusjäänmurtaja, jolla työskentelee 70 tutkijaa eri maista. Uikku tuo Obinlahdelta tullessaan kaasukondensaattia.

Koepurjehdus on Euroopan unionin tukeman Arcdev-tutkimushankkeen kohokohta. Arcdeviin osallistuu 18 arktisen merenkulun yritystä ja tutkimuslaitosta eri puolilta EU:ta ja Venäjää. Arcdev-projektin kokonaiskustannukset ovat noin 40 miljoonaa markkaa. Suomalaisosaamista hankkeessa edustavat Teknillinen korkeakoulu, Remtec Systems sekä Uikun omistaja Nemarc, joka on Nesteen ja Kvaerner Masa-Yardsin yhteisyritys.

Paksu jää hidastaa

Tutkimussaattueen matkan Murmanskista Obinlahdelle arvioidaan kestävän 5-10 päivää. Matkan pituus on noin 1 800 kilometriä. Jääolot alueella ovat vaikeimmat 30 vuoteen, minkä vuoksi tutkimusryhmä saattaa joutua poikkeamaan Koillisväylältä ja kiertämään Novaja Zemljan pohjoispuolelta. Obinlahden tienoilla on useita eri maiden yrityksiä etsimässä öljyä ja kaasua. Alueen luonnonvaroja on tähän mennessä kuljetettu meriteitse vain kesäaikaan. Tutkimusmatkalla kartoitetaan mahdollisimman tarkkaan, mitä kaikkea vaaditaan, jotta Obinlahdella voisi liikkua myös talvella.

Matkalla käytetään ja kokeillaan arktisen merenkulun uusinta tekniikkaa. Erityistä huomiota kiinnitetään laivojen jääominaisuuksiin, navigointivälineisiin ja ympäristövaikutuksiin. Obinlahdella ei ole yhtään kunnollista lastausterminaalia. Tutkimuksessa pyritäänkin selvittämään, minne mahdolliset satamat voitaisiin rakentaa.
(STT)


Lue myös:

    Uusimmat