EU ei huoli Suomen lentokoneasentajia
Suomessa koulutetaan lentokoneasentajia suomalaisten lentoyhtiöiden tarpeisiin.
Vain suomalaisten, koska EASA:n eli Euroopan lentoturvallisuusviraston luvat puuttuvat. Tämä johtuu muun muassa siitä, että Ilmailuhallinto käsittelee lupahakemuksia liian hitaasti ja asiantuntemattomasti.
- Viranomaisella ei ole ollut riittävää asiantuntemusta ja pätevyyttä toteuttaa asetuksen mukaista tehtävää ja hyväksyä käsikirjoja. Viranomainen ei ole myöskään avustanut eikä tehnyt yhteistyötä koulujen kanssa, kertoo Lapin ammattiopiston koejohtaja Kari Siitonen.
Rovaniemellä sijaitseva Lapin ammattiopisto on käynyt lupataistoa jo useita vuosia.
Tällä hetkellä ilmailualan huoltohenkilöstön koulutusta antaa seitsemän ammattioppilaitosta, joista kuudella on lupaprosessi kesken. Vantaa ei ole vielä hakemustaan jättänyt, mutta jättänee sen kevään aikana.
Koulutusluvan puuttuminen vaikuttaa muun muassa oppilaitoksista valmistuneiden liikkumiseen EU:n alueella.
- Suomalaiset nuoret eivät tällä hetkellä pääse vapaasti liikkumaan EU:n alueella kuten muiden maiden opiskelijat. Suomalaiset joutuvat odottamaan huoltohenkilön lupakirjaa, jonka jälkeen vapaa liikkuminen työmarkkinoilla on mahdollista, kertoo Kari Siitonen.
Mekaanikon lupakirja on Ilmailuhallinnon myöntämä todiste siitä, että henkilö on saanut riittävän koulutuksen työskennelläkseen myös muissa kuin suomalaisissa lentoalan yrityksissä.
Koulut syyttävät Ilmailuhallintoa liian hitaasta hakemusten käsittelystä ja ammattitaidon puutteesta. Myös Euroopan lentoturvallisuusvirasto on huomauttanut Ilmailuhallintoa muun muassa henkilökunnan ammattitaidottomuudesta.
Kouluissa Ilmailuhallinnon toiminta on koettu pilkunviilaukseksi, jolla ei ole ollut mitään tekemistä opetussuunnitelman sisällön kanssa.
Ilmailuhallinto puuttuu käsikirjoissa, jotka ovat koulujen laatimia oppaita, pieniinkin sanavalintoihin. Esimerkiksi "kokeen valvoja" on pitänyt muuttaa muotoon "kokeen vastaanottaja". Ilmailuhallinto ei puolestaan pidä neuvontatehtävää viranomaiselle sopivana.
- Ei viranomainen saa olla konsultti, joka tekee hakemuksen ja käsikirjan ja sitten tarkastaa omaa työtään. Tämä menettely on meidän peruskoulutuksessamme. Me olemme pitäneet neuvonta- ja koulutustilaisuuksia, mutta se, että tulevatko kaikki paikalle ja meneekö oppi perille, on toinen kysymys, puolustautuu Ilmailuhallinnon lento- ja lupakirjaosaston johtaja Reijo Lamberg.
Ilmailuhallinto kärsii työvoimapulasta
Ilmailuhallinto ei kuitenkaan syytä yksin kouluja pitkittyneistä hakuprosesseista.
- Kouluilla on ollut pienet resurssit hakemuksien tekoon ja niin on ollut meillä ilmailuviranomaisillakin. Meillä on enää vain kaksi tarkastajaa, sanoo Reijo Lamberg.
Ilmailuhallinto myöntää kärsivänsä työvoimapulasta.
- Ilmailuhallintoa perustettaessa vuosina 2004-2005 lentoturvallisuushallinto esitti, että tarvitsemamme minimi on 147 miestyövuotta. Saimme 130, josta se ei ole noussut ollenkaan, sanoo Lamberg.
Liikenneministeriöstäkin myönnetään, että työvoimapula voi olla yhtenä osasyynä lupamenettelyn pitkittymiseen.
- Tietysti se vaikuttaa siihen, mutta ei varmaankaan ole ainoa syy, sanoo liikenneministeriön hallitusneuvos Mikael Nyberg.
Liikenneministeriö lupaa luvat kuntoon
Liikenneministeriössä uskotaan, että syynä hakuprosessin pitkittymiseen on myös säädösten muuttuminen kansallisesta kansainväliseksi, jolloin itse oppilaitoksilta odotetaan paljon.
Nyberg kuitenkin muistuttaa, että Ilmailuhallinnon pitäisi käydä oppilaitosten kanssa avointa keskustelua oppilaitosten hakemusten puutteista ja avustaa puutteiden korjaamisessa.
Liikenneministeriössä ollaan hyvin tietoisia oppilaitosten ja Ilmailuhallinnon välisestä kiistasta. Ministeriöstä sanotaan, että koulujen luvat saadaan kuntoon.
- Tässä asiassa on sovittu, että Ilmailuhallinto resursoi riittävästi tähän lupaprosessiin ja käytännössä se tarkoittaa sitä, että tämän kevään ja kesän aikana luvat myönnetään oppilaitoksille, vakuuttaa Mikael Nyberg.
Ilmailuhallinto uskoo saavansa ainakin kahden koulun luvat kuntoon.
- En usko ollenkaan. Vahvasti epäilen, että luvat saataisiin kuntoon, koska viranomaisesta ei ole kuulunut mitään, paukauttaa Lapin ammattiopiston Kari Siitonen.
Oppilaitokset näyttävät menettäneen uskonsa ilmailuviranomaisen toimintaan.
Uusimmat
-
13:39
Näin Pelicans reagoi Saku Salmisen valtavaan pelikieltoon
-
13:38
Suomi satsaa sotilaiden suojaamiseen kymmeniä miljoonia lisää – tästä on kyse
-
13:32
Suomen hiihdon yksityistalliin tukku huippuja – mukana superlupaus
-
13:17
Valtteri Bottaksen tallilta vahvistus – ensi kaudelle kuljettajavaihdos
-
13:13
Supon ex-työntekijän Matti Saarelaisen virkarikosepäily syyteharkintaan
-
13:05
Sote-ministeri Kaisa Juuso sai eduskunnan luottamuksen
-
12:46
Jopa vuosia piileskelleitä etsintäkuulutettuja kaivettiin esiin Turussa
-
12:42
Ensimmäinen Hornet-hävittäjä poistuu tänään käytöstä – Ilmavoimien komentajalla kunniatehtävä
-
12:31
Tupac Shakurin kuolinpesä uhkaa artisti Drakea oikeustoimilla tekoälykappaleen vuoksi
-
12:18
STT:n tiedot: Hallituksella kolme vaihtoehtoa kotitalousvähennyksen leikkaamiseen
-
12:17
"Veri-Pena" takaisin kaukaloon – Pelicansin rivistössä toinenkin merkittävä muutos
-
12:06
Olkiluoto 3:n huolto jatkuu yli viikon – myös kakkosyksikkö irrotetaan sähköverkosta
-
12:01
Rohkea vai röyhkeä? Työelämäprofessorin vinkit suorapuheisuuteen: "Pysähdytään miettimään sitä, mitä kannattaa sanoa"
-
11:56
MTV seuraa tulospäivää: Pudonneet markkinahinnat ja poliittiset lakot söivät Terrafamen tulosta
-
11:38
Oppositio jätti jälleen uuden välikysymyksen – aiheena "Suomen näivettävä talouspolitiikka"
-
11:36
Poikkeuksellisia tulvia odotettavissa joissa ja järvissä – kesämökkiläisten syytä olla varuillaan
-
11:35
Vappu on lämmin, mutta olosuhteet kosteat: "Parempaa housua ja hametta päälle"
-
11:33
Oppilashuollon tiedonkulku saatava kuntoon: "Palveluiden siirto takaisin kuntiin olisi täysin järjetöntä"
-
11:29
Jättikö kohutälli jäljen Tappara-tähti Heljankoon? Muutokset "psykologisessa asetelmassa" mahdollisia
-
11:17
Kuolleen äitinsä vatsasta pelastettu vauva on kuollut Gazassa
-
Lataa lisää