Esapekka Lapin uusi pomo toi heti palan F1:tä rallin MM-sarjaan – Hyundai saa kaivatun vahvistuksen: "Se tieto tällä hetkellä puuttuu"
IMAGO/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 09.02.2023 18:00
Mikko Hyytiä
mikko.hyytia@mtv.fi
Tammikuussa Hyundain MM-rallitallin päällikkönä aloittanut Cyril Abiteboul on jo tehnyt muutoksia tallin toimintatapoihin. Pitkään Renault'n palveluksessa työskennellyt ranskalainen kertoo Autosportin haastattelussa tuoneensa tavat suoraan F1-maailmasta.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella MTV Katsomossa!
Kausi 2026 käyntiin Monte Carlossa 22. tammikuuta.
Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2026.
Koska ralli ei ollut Abiteboulille ennestään kovinkaan tuttu laji, hän antoi itselleen kauden kolmen ensimmäisen osakilpailun verran aikaa perehtyä Hyundain toimintaan.
Nyt hän kuitenkin kertoo tehneensä jo viikonloppuna ajettavaan Ruotsin ralliin muutoksia tallin viestintätapoihin ja päätöksentekoprosessiin.
– Kyse ei ole mistään vallankumouksesta, koska tämä talli ei tarvitse sellaista enkä edes pystyisi sellaista toteuttamaan omalla kokemuksellani. Kyse on pienistä asioista siellä täällä.
Muutoksissa nojataan vahvasti Abiteboulin kokemuksiin F1-maailmasta, jossa yksityiskohtaista tietoa on käytössä vielä paljon enemmän kuin rallissa.
– Komentoketjut ja se, miten paljon tietoa lyhyessä ajassa pitää omaksua, ovat F1:ssä vakuuttavalla tasolla. On olemassa asioita, joita voimma tuoda F1:stä tänne, ja sen aion tehdä. Kyse on interaktiivisesta prosessista, jota lähdemme nyt viemään eteenpäin.
Abiteboulin mukaan esimerkiksi viestinvaihtoa kuljettajien ja insinöörien välillä tullaan lisäämään. Insinöörityölle halutaan tarjota mahdollisimman hedelmälliset lähtökohdat.
– Rallissa päivät ovat pitkiä, ja vuorovaikutus kuljettajien kanssa jää vähiin. Meillä on ollut vaikeuksia säätöjen kanssa, emmekä ole välttämättä vielä rallin päättyessäkään täysin vakuuttuneita siitä, mitä olemme tehneet.
– Meidän täytyy olla insinöörinäkökulmasta yhä vahvempia. Se on tämän koko homman juju. Haluan, että teemme asioita aiempaa systemaattisemmin.
Abiteboul kertoo myös, että Hyundain väliaikaisena tallipäällikkönä läpi viime kauden toiminut Julien Moncet palaa johtamaan Hyundain voimalinjasta vastaavaa yksikköä.
Moncet'lla on tästä päätyöstään vakuuttavat näytöt viime vuosilta.
– Moottori ja voimalinja ylipäätään oli tämän tallin vahvuus viime vuonna, ja nyt näyttää, että se ei ole enää sitä, Abiteboul sanoo.
– Haluaisin tietää asiasta vähän enemmän, koska meidän täytyy luoda kehitysstrategia ja käyttää jokerimme. Sen käyttämiseksi meidän täytyy kuitenkin ensin ymmärtää, missä olemme muita perässä, ja se tieto minulta tällä hetkellä puuttuu. Julien sanoi, että meillä oli tällä osastolla aikaisemmin kilpailuetua, ja hän oli avain siihen kaikkeen.