Kommentti: Sardinian MM-ralli alleviivasi sitä, miksi Tommi Mäkisen yllättävä lähtö voi tuoda Toyotalle myös jotain hyvää

4:50
Tommi Mäkinen kertoi kauden alla, miten hän aikoo johtaa uudistunutta kuljettajakolmikkoaan.

Toyotan MM-ralliprojekti on henkilöitynyt hyvin vahvasti tallipäällikkö Tommi Mäkiseen. Kun hän tämän kauden päätteeksi astuu syrjään tehtävästään, täytettävänä on iso aukko, mutta sen täyttäjäksi voi hyvin löytyä joku, joka on tässä hetkessä jopa Mäkistä parempi vaihtoehto, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Vuodet tallipäällikkönä ovat tehneet Mäkisestä rallipiireissä vielä entistäkin arvostetumman. Neljä maailmanmestaruutta kuljettajana oli jo sinällään häkellyttävän kova suoritus, mutta Mäkinen on pystynyt myös rakentamaan mestaruustason tiimin tallipäällikkönä.

Lisäksi hänen konkreettinen kädenjälkensä on nähtävissä Toyota Yaris WRC:ssä, autossa, jota voi hyvällä syyllä kutsua historian nopeimmaksi ralliautoksi: kun autoa valmisteltiin MM-sarjaa varten vuonna 2016, mittariin kertyi noin 20 000 testikilometriä, ja näistä noin 5 000 tuli Mäkisen itsensä ajamana.

Kenties suurin arvostus Mäkisellä on tallinsa sisällä, kuljettajiensa silmissä. Toyota-kuljettaja toisensa jälkeen on kehunut Mäkisen kykyä ajatella asioita vielä tallipäällikkönäkin kuljettajien näkökulmasta. Kun vyöllä on pitkälti yli 100 MM-rallistarttia, tämä ei varsinaisesti ole mikään ihme.

Tallipäällikön tehtävä on luoda raamit menestykselle, ympäristö ja ilmapiiri, jossa jokaisen yksilön on helppo tai ylipäätään mahdollista loistaa. Kun katsoo Toyotan tuloksia vuosilta 2017–2020, voi todeta, että tässä on onnistuttu.

Mäkisen mestaruusvuosien esimies, edesmennyt Mitsubishin tallipäällikkö Andrew Cowan kertoi muutama vuosi sitten Motor Sport -lehden haastattelussa saaneensa Mäkiseltä tekstiviestin pian sen jälkeen, kun Toyota oli tiedottanut alkavasta yhteistyöstä Tommi Mäkinen Racingin kanssa.

– Hän sanoi aikovansa tehdä andrewcowanit: tehdä Toyotalle sen, mitä minä tein Mitsubishille.

Mäkinen tarkoitti tällä varmasti paitsi menestystä myös sitä, minkälaisten arvojen pohjalle talli on rakennettu. Hän halusi alusta lähtien luoda Toyotasta tallin, jossa jokaisella on hyvä olla, tallin, joka tuntuu enemmän perhe- tai ystäväyhteisöltä kuin työpaikalta.

– Olemme yhä kuin joukko ystäviä, jotka työskentelevät yhdessä, ja se oli unelmani. Rallissa on kyse yhteistyöstä. Ilman vahvaa yhteistyötä ja hyviä ihmisten välisiä suhteita emme olisi saavuttaneet sitä, mitä olemme tehneet hyvin lyhyessä ajassa, Mäkinen itse sanoi vuosi sitten Motor Sportin haastattelussa.

Jokaisella yrityksellä on omanlaisensa toimintakulttuuri. Niin myös Toyotalla, ja se on Mäkisen näköinen.

Se, että hän jättää tallin päivittäisen toiminnan taakseen, oli järkytys niin Elfyn Evansille kuin Sébastien Ogierille. Mutta kuten Ogier viisaasti Dirtfishille sanoi, työilmapiiri tuskin muuttuu ainakaan kovin isosti: Mäkisen luoma kulttuuri elää vastedeskin niissä ihmisissä, jotka jatkavat tallissa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Vaikka Mäkisen lähtö on Toyotalle tuntuva isku, hänkään ei ole korvaamaton. Se, että asiat tehdään vuodesta toiseen samalla kaavalla, tuskin maistuu sen enempää Mäkiselle kuin Toyotallekaan. On aika ajoin uudistuttava, jotta voi mennä eteenpäin.

Viikonloppuna ajettu Sardinian MM-ralli alleviivasi Toyotan kohdalla yhtä sellaista osa-aluetta, johon liittyen uudistuminen tulee ottaa ainakin harkintaan.

Rallin voittoon ajoi Hyundain Dani Sordo, joka petasi ykkössijansa ensimmäisen päivän ihanteellisella lähtöpaikalla. Hän starttasi reitille vasta kymmenentenä autona, kun MM-sarjan kärkimiehet, Evans ja Ogier etunenässä, aurasivat tietä. Sordon lähtöpaikka oli tällainen, sillä hän on Hyundailla vain keikkakuskina, ja ennen Sardiniaa hänen MM-pistepottinsa näytti pyöreää nollaa.

Hyundain tapa kierrättää kuljettajia rallista toiseen puhuttaa, mutta kuten Sardiniassa nähtiin, parhaimmillaan se tuottaa äärimmäisen arvokkaita MM-pisteitä. Talli nousi Sordon voiton ja Thierry Neuvillen kakkossijan myötä valmistajien MM-sarjan kärkeen ohi Toyotan.

Viime vuonna Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo ajatti valmistajien maailmanmestaruuteen päättyneellä kaudella Neuvillen rinnalla neljää eri kuljettajaa. Tällä kaudella Neuvillen ja Ott Tänakin rinnalla on nähty Sordon lisäksi Sébastien Loeb ja Craig Breen. Heistä Breen oli syyskuussa Virossa toinen ja Loeb kolme viikkoa sitten Turkissa kolmas.

Toyota on ajattanut vuodesta 2017 lähtien samoja kuljettajia läpi kauden, ja tämä on ollut Mäkiseltä selkeä periaatteellinen valinta.

– En ole ihan varma, onko se urheilullisesti oikea sääntö, että voidaan vaihtaa kuljettajia vielä edellisen rallin jälkeisenä maanantaina. Se on vähän hullua. Siinä voidaan sitten pelata sitä peliä parhaaseen malliin, Mäkinen sanoi helmikuussa ajetun Ruotsin rallin alla Ylen mukaan, kun Hyundai oli vaihtanut viime metreillä kolmanteen autoonsa Loebin tilalle Breenin.

Adamo ei ollut järin iloinen Mäkisen kritiikistä. Sen sijaan M-Sportin Richard Millener on kehunut Hyundain kuljettajarulettia viisaaksi toimintatavaksi.

Mäkinen kritisoi Hyundain toimintaa myös kolme viikkoa sitten Turkissa, kun ralli 2 -säännön turvin reittiä kiertänyt Tänak körötteli toiseksi viimeiselle ek:lle yli 10 minuuttia kärkeä hitaamman ajan säästääkseen renkaitaan rallin päättäneelle power stagelle.

– Tuollaiselle ei ole sijaa. Tässä lajissa on kyse siitä, että mennään kaasu pohjassa, ei tällaisten strategioiden luomisesta, Mäkinen pauhasi Dirtfishin mukaan.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Edellä mainituissa esimerkeissä kohtaa kaksi erilaista toimintatapaa, jotka molemmat ovat tuoneet menestystä.

Yli 30 vuoden ajan rallissa tiiviisti mukana ollut Mäkinen puhuu hyvin arvostettavalla tavalla urheiluhengen puolesta, siitä, että lajissa pätee tietyt periaatteet ja tietty koodi, joita noudatetaan. Hän oppi jo omalla kuljettajaurallaan – kantapään kautta – inhoamaan esimerkiksi tallimääräyksiä.

Hyundain MM-rallitallin johtoon tammikuussa 2019 valittu Adamo on täysin toista puuta. Hän on valmis ravistelemaan vanhoja tapoja sekä toimimaan vain ja ainoastaan voittaminen edellä; kaikki, mikä ei ole kiellettyä, on sallittua.

– Välitän vain siitä, mitä voin tehdä. Se, mitä en voi tehdä, on ajanhukkaa, Adamo kuvaili filosofiaansa Sardinian rallin jälkeen Dirtfishille.

Kun vastassa on Adamon kaltainen mies, joka on tilanteessa kuin tilanteessa valmis koviin mutta voittaviin päätöksiin, jossain kohtaa on vastattava samalla mitalla.

Ralli on perinteisesti ollut mutkattomien miesten ja naisten mutkaton ja rehti laji, jossa F1:n kaltainen sirkus on loistanut poissaolollaan. Mutta vaikka tästä tavallisuuden tunteesta haluaisi miten pitää kiinni, se ei ole yhä muuttuvassa maailmassa välttämättä enää mahdollista.

Kilpailu on kovempaa ja resurssit tiukemmassa kuin koskaan ennen. Kilpailuetua haetaan sieltä, mistä sitä suinkin vain on haettavissa. Ja mitä halvemmalla sitä saa, sen parempi.

Mäkinen loi omalla osaamisellaan Toyotasta voittavan organisaation. Hän on työnsä tehnyt ja helpottunut siitä, että voi nyt jättää ohjakset toisten käsiin.

Se, että Toyotalla lähdettäisiin sokeasti vain matkimaan Hyundain toimintatapoja, ei tietenkään johda mihinkään, mutta ehkä jonkun on hyvä tuoda talliin uudenlaista särmää.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja