Erityisesti aloittelijat tuskailevat peräkärryn kanssa – näin peruutus onnistuu ilman ikäviä kolhuja

Näin toimii peräkärryavustin 3:16
Katso video: Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa peräkärryavustimen käyttöön.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Miten perävaunun saa peruutettaessa menemään haluttuun suuntaan?

Vastaus: Peruutettaessa havainnointi on hankalampaa kuin etuperin ajettaessa. Perävaunun kanssa peruutettaessa myös ohjausliikkeiden suunnan hahmottaminen sekä niiden oikea-aikaisuus ja suuruus ovat keskeisessä roolissa. 

Peruuttamista kannattaa välttää, jos vain on mahdollista. Usein yhdistelmä on järkevämpi kääntää kiertämällä kortteli tai etsimällä lähistöltä kenttä, pysäköintialue tai vastaava, jolla kääntäminen onnistuu etuperin ajamalla. 

Aina peruuttamiselle ei ole järkevää vaihtoehtoa, jolloin peruutustaitoa tarvitaan. Peruuttamisen oppii käytännössä vain sitkeästi harjoittelemalla.

Harkitse tarkoin, kenen ohjeita uskallat noudattaa

Kun peruuttamiseen soveltuva paikka on löytynyt, on jo etuperin paikkaa lähestyttäessä syytä varmistaa, ettei peruutuspaikalla ole kiinteitä esteitä, kuten esimerkiksi betoniporsaita tai tolppia. Lisäksi on huomattava, että kuka tahansa voi koska tahansa siirtyä yllättäen peruuttavan yhdistelmän taakse.

Mikäli kyydissäsi on luotettava henkilö, jonka tiedät olevan tilanteen tasalla, kannattaa hänet pyytää ulos näyttömieheksi tai -naiseksi. Tällöin näyttäjän on sijoituttava niin, että hän varmasti näkee perävaunun taakse – molemmin puolin. Lisäksi näyttäjän on seisottava sellaisessa paikassa, että yhdistelmällä peruuttavan kuljettajan on mahdollista havaita hänet ja hänen antamansa merkinannot. 

Annettavat merkit on syytä sopia etukäteen, jottei tilanteeseen jää tulkinnan varaa. Usein näyttäjäksi tarjoutuu jopa pyytämättä randomeja kadunmiehiä. Tällöin on olemassa iso vahingon vaara. Itse olen vuosien varrella kohdannut monta yli-innokasta näyttäjää, jotka huitovat auton etupuolella, että anna mennä vaan, vaikka näkevät vaan yhdistelmän toiselle sivulle. Tällaiseen näyttäjään ei todellakaan tule luottaa ja muutenkin on tärkeää muistaa, että vastuu on aina yhdistelmää peruuttavalla itsellään. 

Peruuttamalla hiljaa jää enemmän aikaa havainnointiin

Peruutettaessa on tärkeää huolellinen havainnointi peilien kautta ja päätä kääntämällä. Myös peruutuskamerasta saattaa olla jonkin verran apua, vaikka perävaunu peittääkin suurimman osan kameran näkymästä. 

Kuljettajan ei pidä myöskään unohtaa auton etukulmien havainnointia. Peruutettaessa ja käännettäessä auton nokka tekee huomattavia liikkeitä sivusuunnassa. Usein ulkona oleva näyttäjä ei osaa hahmottaa nokan liikkeitä, joten liian sokeasti hänen antamiaan ohjeita ei pidä noudattaa.

Aikaa havainnointiin, arviointiin ja ajatteluun saa parhaiten sillä, että muistaa peruuttaa mahdollisimman hitaasti. Näin toimien myös sivullisille jää paremmat mahdollisuudet ennakoida peruuttajan aikeita.

Mikäli peruuttaessaan alkaa epäröidä, että onkohan perävaunun takana jotain, kannattaa käydä katsomassa. Muista laittaa vaihde vapaalle (automaattivaihteisto P-asentoon) sekä kytkeä seisontajarru ennen kuin poistut autosta. On paljon pienempi häpeä nousta autosta ja katsoa kuin osua.

Suoraan peruuttaminen perävaunun kanssa

  • Anna katseen siirtyä sivupeilistä toiseen
  • Jos perävaunu tulee enemmän näkyviin oikeasta sivupeilistä, käännä ohjausta hieman oikealle
  • Jos perävaunu tulee enemmän näkyviin vasemmasta sivupeilistä, käännä ohjausta hieman vasemmalle
  • Jos perävaunu näyttäisi menevän suoraan taaksepäin, älä tee ohjauksella mitään

Suoraan peruuttaminen perävaunun kanssa

  • Anna katseen siirtyä sivupeilistä toiseen
  • Jos perävaunu tulee enemmän näkyviin oikeasta sivupeilistä, käännä ohjausta hieman oikealle
  • Jos perävaunu tulee enemmän näkyviin vasemmasta sivupeilistä, käännä ohjausta hieman vasemmalle
  • Jos perävaunu näyttäisi menevän suoraan taaksepäin, älä tee ohjauksella mitään.

Ajoneuvotekniikka auttaa tottumatonta peruuttajaa

Osaan nykyautoista on tarjolla myös peruuttamista helpottavia Trailer Assist -järjestelmiä, joissa tekniikka huolehtii ohjauspyörän käsittelystä kuljettajan puolesta.

Tyypillisimmin tällainen avustin toimii niin, että kuljettaja, aktivoituaan avustimen, ohjaa yhdistelmää sivupeilien säätönupin avulla. Nupilla säädetään haluttu kääntymiskulma, joka näytetään myös auton kojelaudan monitoiminäytöllä. Järjestelmä huolehtii ohjauspyörän kääntelystä niin, että perävaunu saavuttaa kuljettajan peilinsäätimellä asettaman kääntymiskulman. Kääntymiskulmaa voi luonnollisesti jyrkentää tai loiventaa myös peruutuksen aikana.

Kun perävaunu on saatu kääntymään haluttuun suuntaan, kertoo kuljettaja tämän järjestelmälle vetämällä peilin säätönupista taaksepäin. Avustin pyrkii tämän jälkeen pitämään yhdistelmän suorassa ja peruuttamaan suoraan taaksepäin. 

Avustin siis hoitaa ohjauspyörän liikkeitä - nopeus kuljettajan on säädeltävä itse. Kuljettaja kuitenkin vastaa myös avustimen tekemisistä eli liiaksi tekniikkaan ei pidä luottaa.

Perävaunun peruutusavustimien toiminnassa ja käytössä on automerkki ja -mallikohtaisia eroja. Onkin tärkeää, että kuljettaja perehtyy juuri käytössään olevan järjestelmän toimintaan auton ohjekirjan avulla, ennen ensimmäistä käyttökertaa.

Lue myös:

    Uusimmat