Käytetyn auton ostamisessa kannattaa olla tarkkana, näin varmistat, ettei auto ole ihan pommi – koeajon aikana tätä radioon liittyvää virhettä ei kannata tehdä

3:16
Katso myös video: Uusi tieliikennelaki sallii auton pysäköimisen taajamassa myös kaksisuuntaisen tien vasempaan reunaan. Mikäli tarjolla on ainoastaan juuri ja juuri auton mentävä kolo, on hyödyllistä osata tehdä taskupysäköinti myös vasempaan laitaan.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mihin asioihin tulee kiinnittää huomiota käytettyä autoa ostaessa? Miten varmistua, ettei auto ole ihan pommi?

Vastaus: Autoa ostaessa on paljon sudenkuoppia, joihin voi langeta. Tärkeää on tutustua autoon tarkasti ja tehdä paperityöt huolellisesti.Käytettävissä oleva budjetti ja auton käyttötarkoitus luovat raamit hankinnalle: Omaan käyttöön sopimatonta autoa ei kannata ostaa. 

Mahdollisimman uusi ja vähän ajettu auto, joka omalla budjetilla on saatavissa, on hyvä lähtökohta: Uudempi auto on pääsääntöisesti vanhaa, vastaavankokoista, turvallisempi ja vähän ajettu auto taas paljon ajettua toimintavarmempi.

Kuluttaja on valinnan edessä: Ostaako käytettävissä olevalla budjetilla uuden pienemmän auton vai käytetyn isomman auton. Uuden vahvuutena on takuu sekä usein myös vanhempaa pienemmät kulutus ja päästöt – heikkoutena taas vanhempaa suurempi arvonalenema. Takuuaikana autoilun kustannukset ovat paremmin ennakoitavissa. Moneen uuteen autoon saakin varsin pitkiä takuita perinteisen kahden vuoden sijaan. Toki käytettyynkin on usein mahdollista saada vaihtoautotakuu, mutta se on yleensä varsinaista tehdastakuuta suppeampi ja lyhytaikaisempi.

Millä käyttövoimalla?

Käyttövoiman valinta on tehtävä käyttötarpeen ja -ympäristön mukaan: Jos ajelee vain lyhyttä matkaa ja auton lataaminen on mahdollista, ovat täyssähköauto tai lataushybridi hyviä vaihtoehtoja. Lataushybridi toimii hyvin myös silloin, jos pääasiassa ajellaan lyhyitä matkoja, mutta satunnaisesti on käytävä jossain pidemmällä. Jos taas ajaa enemmän pitkiä matkoja, on perinteinen polttomoottoriauto, usein diesel, ainakin toistaiseksi hyvä valinta – poliittisten päätösten myötä, tilanne voi kuitenkin muuttua.

Autonvalmistajat ovat EU:n asettamien päästötavoitteiden vuoksi jo laskeneet sähköautojen ja lataushybridien hintoja – todennäköistä on, että suuntaus tulee jatkumaan. On myös väläytelty, että sähköautojen tai lataushybridien hankintaan voitaisiin kannustaa jonkinlaisella tuella. Kuluttajan kannalta tilanne onkin hankala: Joku on saattanut ehtiä ostaa sähköauton ja yhtäkkiä vastaavan saisikin useita tuhansia euroja edullisemmin.  Uusien autojen hinnanalennukset heijastuvat väistämättä myös vastaavien vaihtoautojen hintoihin. Jos itse olisin nyt hankkimassa sähköautoa, päätyisin todennäköisesti leasing-ratkaisuun välttääkseni yllättävät arvonalenemat.

Mitä varusteita?

Varustelussa kannattaa priorisoida turvallisuutta: Uusissa autoissa on paljon turvavarusteita jo vakiona. Käytettyä autoa hankkiessa pitää varmistaa, että autosta löytyy ainakin ajonvakautusjärjestelmä.  Sen lisäksi varmistaisin ehdottomasti, että autossa on hyvät valot, ajovalojen pesurit, vakionopeudensäädin, ilmastointi, sähkösäätöiset sivupeilit sekä esilämmitysjärjestelmä, jolla saadaan lämmitettyä sekä moottori että sisätilat. Budjetin salliessa priorisoisin varustelistalle myös automaattisen hätäjarrutuksen ja kaista-avustimen.

Käytettyä autoa hankittaessa kannattaa tarkastaa molempien rengassarjojen, kaikkien renkaiden, kunto. Jos heti auton ostettuaan joutuu uusimaan toisen tai pahimmassa tapauksessa molemmat rengassarjat, on tämä huomioitava hinnassa. Kiinnitä huomiota myös kyseisen autoyksilön rengaskokoon ja selvitä uuden rengassarjan hinta kyseisessä koossa, ennen ostopäätöksen tekoa. Esimerkiksi 195/55 R16 -rengaskoko on pääsääntöisesti huomattavasti hintavampi kuin yleisempi 205/55 R16 -koko. 

Tutki huolellisesti

Jos auton huoltohistoriassa on aukkoja, ei kannata uhrata aikaa kyseisen yksilön perusteellisempaan tutkimiseen vaan siirtyä seuraavaan.

Pöly, kura tai hämärä vaikeuttaa autossa olevien kolhujen, naarmujen tai kiveniskemien havaitsemista. Pyydä myyjää pesemään auto ja tutki maalipinnan kunto valoisassa.

Öljyvuotoihin tulisi kiinnittää huomiota. Niiden havaitseminen on kuitenkin kotikonstein varsin haasteellista nykyautoissa, joissa moottorit on paketoitu muovin sisälle sekä päältä että alta. Mikäli auton moottori on juuri pesty, on mahdollisten vuotojen havaitseminen entistä vaikeampaa. Jos autolla on tarkoitus vetää perävaunua, on selvitettävä sen suurimmat sallitut perävaunumassat. Autokaupoille kannattaakin ottaa mukaan joku, joka oikeasti tietää autoista.

Mikäli tuttavapiirissä ei ole sopivaa asiantuntijaa, kannattaa käytetty auto viedä katsastukseen tai puolueettomaan kuntotarkastukseen, esimerkiksi katsastuskonttorille tai autopalvelukeskukseen. 

Koeajoksi ei riitä pelkkä korttelin kiertäminen

Säädä ajoasento huolellisesti ennen koeajolle lähtöä. Näin varmistat, että penkin ja ratin säätövarat riittävät. Sama varmistus on syytä tehdä myös muiden autoa käyttävien perheenjäsenten osalta.

Koeajoon olisi hyvä sisällyttää ajamista vaihtelevilla taajama- ja maantienopeuksilla. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota auton ominaisuuksiin ja käyttömukavuuteen siinä ympäristössä, jossa eniten ajaa. 

Sulje radio koeajon ajaksi, etteivät mahdolliset kolinat tai muut asiaankuulumattomat äänet jää huomaamatta. Parhaiten alustan kolinoita saa esiin ajamalla koeajon aikana pienten kuoppien tai kaivonkansien yli. 

Myös uuden auton kohdalla kannattaa kiinnittää huomiota matkustamoon kantautuviin ääniin. Näitä ovat paitsi moottori- ja rengasäänet – myös erilaiset tuulen suhinat jne. Uusienkin autojen äänieristyksissä on yllättävän paljon eroja ja valitettavan monessa myös parannettavaa.

Jos ajaa paljon pimeällä, on auton valojen tehokkuus päästävä toteamaan. Tämä onnistuu parhaiten koeajamalla autoa myös pimeällä. Tällöin on fiilisteltävä erikseen sekä lähi- että kaukovalojen kantamia.

Testaa myös kaikkien valojen ja sähkölaitteiden yms. toiminta (lämmittimet, puhallin ja pyyhkijät kaikilla nopeuksilla).

Tutustu historiaan

Traficomin nettisivuilta on nykyään helposti selvitettävissä käytetyn auton historiatietoja. Osa tiedoista tarjotaan veloituksetta – osasta joutuu maksamaan muutamia euroja. Tarkista ainakin nämä:

  • Onko auto ollut poistettuna rekisteristä? (mahdollisesti lunastettu kolariauto)
  • Onko ajoneuvo liikennekäytössä?
  • Onko sen ajoneuvovero maksettu?
  • Onko ajoneuvo katsastettu? 
  • Onko ajoneuvon myyjä sen rekisteriin merkitty omistaja? Osta vain rekisteriin merkityltä omistajalta (tarkasta myyjän henkilöllisyys).
  • Onko ajoneuvolla autoveroon liittyviä käyttöaikarajoituksia?

Väliraha ja rahoituksen todellinen vuosikorko

Älä paljasta heti, että sinulla on vaihtoauto. Tinkaa ensin uuden auton ostohinnasta löysät pois ja pyydä vaihtohyvitys vasta sen jälkeen. Älä tuijota vanhan auton hyvityshintaa vaan maksettavaksi jäävää välirahaa. 

Rahoitustarjoukset johtavat kuluttajaa helposti harhaan: Selvitä aina, mikä on todellinen vuosikorko kaikkien kulujen jälkeen. Yhden prosentin korkotarjouksena mainostetun rahoituksen todellinen vuosikorko voi hyvinkin olla 3,5 prosenttia. 

Nyt korona-aikana autokauppaa pyritään vauhdittamaan tarjoamalla asiakkaalle mahdollisuus aloittaa auton maksaminen esimerkiksi vasta puolen vuoden päästä. Näihin diileihin on syytä suhtautua varauksella, sillä auton arvo alenee myös tuona aikana. Tämä johtaa kuluttajan helposti epäkiitolliseen tilanteeseen, jossa jäljellä oleva velka on auton käypää arvoa suurempi.

Paperit kuntoon

Huolehdi, että saat myyjältä voimassa olevan rekisteröintitodistuksen ilmoitusosan tai varmenteen. Täytä myyjän kanssa lisäksi luovutus- ja kauppakirja kahtena kappaleena. Tämän jälkeen ajoneuvo on vakuutettava ja omistajanvaihdos tehtävä seitsemän vuorokauden sisällä ajoneuvon luovuttamishetkestä.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja