Epäonnisen Finnairin joululennon matkustajia voi odottaa muhkea korvaus – "Käsittelemme palautteet mahdollisimman pian"

Yhteensä noin 200 matkustajaa jäi Gran Canarialle lauantaina, kun vika Finnairin koneen polttoainejärjestelmässä esti lennon lähtemisen.

Lennon matkustajat majoitettiin alueen hotelleihin. Lomalaiset pääsivät palaamaan Suomeen viime yönä kahden jälkeen.

Epäonnisia lomalaisia voi kuitenkin odottaa vielä ilo, sillä Euroopan Unioni on säätänyt tarkoin lentomatkustajien oikeudet. EU-tuomioistuin on ennakkoratkaisullaan luonut matkustajille oikeuden samansuuruiseen vakiokorvaukseen sekä lennon peruuntumisen että myöhästymisen varalta.

Suomalaislomailijat saapuivat kotimaahan yli vuorokauden alkuperäistä matkasuunnitelmaa myöhemmin, joten EU:n määrittämä vakiokorvaus heidän tapauksessaan voi olla jopa 400 euroa per matkustaja.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan korvausta ei kuitenkaan makseta, mikäli viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu.

Finnairin koneeseen iski tekninen vika, mutta KKV:n kertoo, että EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan tekninen vika on harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvausta.

Esimerkiksi odottamattomiakaan teknisiä vikoja, jotka johtuvat esimerkiksi osien ennenaikaisesta toimimattomuudesta, ei voi pitää poikkeuksellisina, KKV kertoo.

MTV kysyi Finnarilta vakiokorvauskäytännöstä. Yhtiön viestinnästä kerrotaan, että Finnair on pyytänyt asiakkaitaan täyttämään yhtiön nettisivuilta löytyvän asiakaspalvelulomakkeen.

– Asiakaspalvelumme käsittelee palautteet mahdollisimman pian, Mari Rouvi Finnairin viestinnästä lupaa.

Lue myös:

    Uusimmat