Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Likainen pytty, kuolleeksi väitetty matkustaja tai jäätynyt kone – näin lentoyhtiöt yrittävät luistaa korvauksista

0:15Lentokone tyhjennettiin savun takia Helsinki-Vantaan lentokentällä
Julkaistu 05.09.2018 13:41

MTV UUTISET

Lentoyhtiöt ovat keksineet mitä kummallisimpia selityksiä välttyäkseen maksamasta matkustajille korvauksia esimerkiksi viivästyneistä lennoista.

EU-asetuksen mukaisesti lentoyhtiö saattaa olla velvoitettu maksamaan matkustajalle enintään 600 euron vakiokorvauksen tapauksissa, joissa lento esimerkiksi perutaan tai se myöhästyy yli kolmella tunnilla.

Lentoyhtiön korvausvelvoitteen kuitenkin katsotaan raukeavan, jos häiriön syynä ovat poikkeusolosuhteet, joiksi luetaan esimerkiksi huonot sääolosuhteet tai terveyteen liittyvät hätätilanteet.

Minkälaiselta hätätilanteelta kuulostaa Kreikassa jäätynyt kone, haamuhenkilö korvausta hakemassa tai likainen vessa?

Lentokorvausasioissa matkustajia auttava AirHelp on koonnut yhteenvedon lentoyhtiöiden oudoimmista selityksistä. 

Pelikaaniko turbiinissa?

Eräs lentoyhtiö vetosi siihen, että lähdön merkittävä viivästyminen johtui lentokoneen jäätymisestä. Lentoyhtiön ilmoituksen mukaan heidän piti odottaa auringon esille tuloa, jotta kone sulaisi. Lento oli lähdössä yhdeltä Kreikan saarista.

AirHelpin tiedotteen mukaan Isossa-Britanniassa lentoyhtiö ilmoitti, että heidän lentonsa myöhästyi terveyteen liittyvän hätätilanteen takia. Tapaus vietiin oikeuskäsittelyyn, jossa selvisi, että tosiasiallinen syy oli yksi likainen vessanpönttö.

Toinen lentoyhtiö, joka ei innostunut myöhästyneestä lennosta koituneiden korvausten maksamisesta, väitti että korvaushakemuksen tekijä on kuollut. Uutinen yllätti hakijan täysin.

Tulostinongelma koitui kohtaloksi

Check-inin ajoissa tehnyt matkustaja sai houkuttelevan tarjouksen: lentoyhtiö lupautui antamaan hänelle aiempaa paremman paikan kertyneiden lentopisteiden ansiosta. Matkustaja suostui tarjoukseen.

Uutta lippua printattaessa kävi ilmi, että serverihäiriöiden takia parempaa lippua ei ollutkaan mahdollista tulostaa. Lentoyhtiön mukaan tämä oli matkustajan syy – jos hän ei olisi suostunut ottamaan vastaan tarjousta, hän olisi voinut nousta koneeseen aiemmalla lipullaan. 

Yllä kerrotut tapaukset päättyivät lentomatkustajan kannalta onnellisesti. Korvauksia tuli.

Korvausoikeus on voimassa vain, jos lähtökenttä on EU:n alueella tai kyseessä olevan lentoyhtiön täytyy olla perustettu EU-alueella. Yhtiön korvausvelvoite on voimassa kolme vuotta lennon jälkeen. 

Lentokoneissa sattuu toki oikeitakin viivästyksiä, kuten jutun videolta voi nähdä.

Lisää aiheesta:

Matkustaja vaati korvauksia myöhästymisestä – lentoyhtiö ei ollut samaa mieltä: "Lentokentällä vallitsi kaaos"Viiden suomalaisnaisen lento peruttiin vain hetki ennen lähtöä – seurauksena 3500 euron lisälasku ja valtaisa säätö: "Sanottiin vain, että ehkä korvataan, ehkä ei"Humalaiset matkustajat rikkoivat lentokoneen ikkunan Suomessa, vessapaperi puuttui ja kahvivesi oli unohtunut matkasta – näissä tapauksissa lentomatkustajat saivat satojen eurojen korvaukset Lentojen myöhästymisessä raju kasvu kesän aikana – toimi näin, jos lentosi myöhästyyEpäonnisen Finnairin joululennon matkustajia voi odottaa muhkea korvaus – "Käsittelemme palautteet mahdollisimman pian"Kalaporukka kypsyi Finnairin ”yllättäviin ja poikkeuksellisiin” vikoihin – haastoi yhtiön oikeuteen
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 13:58
    Tuomiot

    Pientä vauvaa törkeästi pahoinpidellyt äiti oli syyntakeeton – vauvalla vakavia päänalueen vammoja ja luunmurtumia

  • 12:43
    Kadonneet

    Lauttasaaren kadonnut löytyi

  • 12:37
    Liikenne

    MTV Uutisten tiedot: Länsiradasta kokoustetaan iltapäivällä – nämä asiat ovat pöydällä

  • 11:36
    Liikenneonnettomuudet

    Auto törmäsi kolmevuotiaaseen Espoossa – "Vakavat vammat"

  • 11:09
    Sää

    Suomea hellii nyt märkä lämpö