Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Ford Fiesta ST – näistä aineksista on hauskuus tehty

Julkaistu 20.05.2018 17:10
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Ford täydensi Fiestan mallistoa sporttisella ST-versiolla, joka vakuutti hauskuudellaan ensiesittelyn yhteydessä Etelä-Ranskassa.

Hinta alkaen 28 899 €

Hauskuus on taitolaji. Sporttisten autojen kohdalla keskustelun painopiste on monesti tehon ja numeroiden ympärillä, mutta näitä tärkeämpää on tasapainoinen ja hyvän tunnelman tarjoava kokonaisuus. Tähän tarvitaan toki riittävän suorituskyvyn tarjoava voimanlähde, mutta myös sen luonteella ja äänimaailmalla on merkitystä. Voimalinjan lisäksi tärkeä osa sporttisempia autoja on toki ajettavuus.

Parkkipaikalla seisovan uuden Ford Fiesta ST:n keulalta löytyy 1,5-litrainen kolmisylinterinen turbomoottori, joka on ensimmäisenä kolmisylinterisenä varustettu sylinterinlepuutuksella. Tehoa pikkuturbo tarjoaa 200 hevosvoimaa (147 kW) ja vääntöä 290 newtonmetriä. Näiden turvin valmistaja kertoo auton ampaisevan satasen vauhtiin 6,5 sekunnissa ja huippunopeutta luvataan 232 km/h.

Ulkoisesti Fiesta ST eroaa perusmallista lähinnä vain yksityiskohtien avulla. Helmat ovat hieman aggressiivisemmat ja takaa löytyy tuplapakoputken päät, edestä ja takaa löytyvät ST-merkinnät, ja kokonaisuuden viimeistelevät Suomessa aina vakiona olevat 18-tuumaiset vanteet. Sisälle siirryttäessä vastassa ovat muutamat ST-logot ja tukevat Recaron penkit.

Rehellisyyden nimissä moottorin kolmisylinterisyys herätti lieviä epäilyksiä etenkin äänimaailman suhteen, mutta jo ensimmäinen käynnistys saa pelot hälvenemään. Ääneen on saatu jo tyhjäkäynnillä itsevarmaa bassovoittoisuutta, ja auto kuulostaa hyvältä sekä sisälle että ulos. Myös ajomoodit (Normal, Sport, Track) vaikuttavat äänimaailmaan ja urheilullisemmilla asetuksilla putkistosta kuuluu hyvän maun rajoissa pysyvää pauketta. Ajomoodit vaikuttavat myös ohjaukseen ja kaasunvasteeseen.

Ensimmäisten rauhallisten kilometrien aikana huomio kiinnittyy merkittävästi parantuneeseen mukavuuteen. Alusta on edelleen jämäkkä, mutta ylimääräistä pintakovuutta ei ole havaittavissa, ja kokonaisuudessaan auto tuntuu huomattavasti tasapainoisemmalta ja miellyttävämmältä kumppanilta arkiajoon. Toinen huomiota herättävä piirre on hyvin nopea ohjaus. Etenkin kaarteiden aikana tehtävät ajolinjan muutokset ovat helposti varsin kulmikkaita ja ohjaus vaatii hieman normaalia enemmän totuttelua. Onneksi tunnokkuus ja tarkkuus ovat hyvällä tasolla.

Moottori ja vaihteisto vakuuttavat alusta lähtien. Moottori tuntuu huomattavasti kokoistaan isommalta, ja voimaa on tarjolla läpi koko kierrosalueen. Kunnolla turbokone intoutuu vetämään noin 3 000 minuuttikierroksen jälkeen ja huipputeho saavutetaan lukemalla 6 000 kiristyvän äänimaailman säestämänä. Myös kuusiportaista manuaalivaihteistoa on miellyttävä käyttää. Liikeradat ovat lyhyet ja täsmälliset, mutta valitettavasti itse vaihdekeppi sijaitsee harmittavan alhaalla ja kaukana ohjauspyörästä.

Jämäkkä pikkusportti pääsee kunnolla oikeuksiinsa mutkaisemmille teille siirryttäessä. Alusta ja ohjaus tekevät ajamisesta hauskaa ripeällä ja tarkalla toiminnallaan. Lisäksi mutkaisemmilla osuuksilla lisävarusteinen tasauspyörästön lukko vakuuttaa, eikä sutimista tapahdu missään ajotilanteissa rajuja liikkeellelähtöjä lukuun ottamatta. Auto on yksinkertaisuudessaan hauskaa viedä mutkasta toiseen, sillä käyttäytyminen on hyvin loogista ja ennakoitavaa. Lisäksi pienellä provosoimisella autosta on löydettävissä todella leikkisiä ominaisuuksia.

Fiesta ST lukeutuu ehdottomasti luokkansa hauskimpien autojen joukkoon. Se tarjoaa hyvin perinteistä ajonautintoa, jossa kuljettaja saa vastuun viedä autoa. Samalla se on hyvä muistutus siitä, ettei teho ole kaikki kaikessa, sillä monet isomman ja tehokkaamman luokan autot eivät tarjoa samaa hauskuutta. Vielä kun ottaa huomioon hinnan ja varustelun, voi Fiesta ST:n todeta olevan varsin soiva pakkaus.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 15. tuotantokauden jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Uusi, isompi ja edelleen hauska Ford FocusKoeajossa leikkisä Ford Focus RS – kun fiiliksellä on väliäEnsituntuma: Peugeot 508 – uusi ja onnistunut reseptiEnsituntuma: Uusi Ford Mustang 5,0 V8 – entistäkin vakuuttavampiEnsituntuma: Sporttinen Hyundai i30 N lunastaa korkeat odotuksetKoeajossa nelivetoista hauskuutta Fordin tapaan
FordAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ford
  • 7.5.15:31
    Yhdysvallat

    Näin paljon autojätin tulos heikkeni – kiitos Trumpin tullien

  • 26.12.202315:32
    Sähköautot

    Tesla avaa latausverkkonsa kahden autonvalmistajan käyttöön Yhdysvalloissa

  • 19.09.202316:20
    Autot

    Floridalaismiehen uima-altaaseen rysähti Ford Explorer

  • 22.08.202306:31
    Autot

    Tuliterän super-Mustangin hinnalla ostaisi peräti kymmenen tavallista: "Tämä auto on ollut päässäni vuosia"

  • 11.08.202306:02
    Vahingonteot

    Vuokralainen raivostui lumityöriidasta – heitteli huonekaluja klassikkoautojen päälle