Ekodesign-ala kasvaa vauhdilla

Suomessa on jo toista sataa poistomateriaaleja hyödyntävää yritystä.

Ekodesign-yritykset ovat yleensä pieniä, yhden työntekijän firmoja. Poistomateriaaleja riittäisi raaka-aineeksi huomattavasti suuremmallekin määrälle yrityksiä, mutta alan kasvua hidastavat markkinointiosaamisen puute ja yllättävät hankaluudet materiaalien hankinnassa.

Poistomateriaaleja käyttää muun muassa helsinkiläisyritys, jossa tehdään uniikkivaatteita vaatejätteestä ja uudistetaan vanhoja vaatteita asiakkaiden toiveiden mukaan.

– Periaatteessa me tehdään, mitä asikkaat pyytää. Ainoa kriteeri on se, että materiaalien on oltava vanhoja tai kierrätettyjä, kertoo yrittäjä ja ekodesigner Mirjami Malleus-Lementtinen Remake EkoDesign Oy:stä.

Tänään julkistettu tutkimus kertoo, että poistomateriaaleja hyödyntävät yritykset ovat yleensä pieniä, yhden työntekijän nyrkkipajoja. Valtaosa yrittäjistä valmistaa vaatteita tai asusteita, vaikka kysyntää olisi muillekin tuotteille.

– Vaikka kodin tarve-esineitä tai huonekaluja voisi valmistaa tai sisustustekstiilejä, miettii ekodesign-yrityksiä koskeneen tutkimuksen tehnyt tutkija Jenni Räsänen.

Suomen arviolta yli sadasta poistomateriaaleja hyödyntävästä yrityksestä vajaa puolet toimii pääkaupunkiseudulla.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat