Tänä vuonna 10 vuotta täyttäville kolahtaa kuukauden ajan postiluukusta Aku Ankka -lehti. Taustalla on yllättävä taho, sillä kyseessä on Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n kampanja.
Työnantajakeskusjärjestölle poikkeuksellisella kampanjalla halutaan kannustaa lapsia lukemaan. Mukaan EK:n lukukampanjaan on lähtenyt nippu isoja yrityksiä ja yhteisöjä; Sanoma, ABC-ketju, Supercell, Elisa, OP, Nordea, Veikkaus, OAJ, Fortum, LähiTapiola, Posti, Tela ja Aktia.
Kampanjan taustasta huolimatta lapsille lähetettävien Aku Ankkojen kylkeen ei EK:n viestintäjohtajan Jenni Järvelän mukaan ole tulossa talous- tai työmarkkina-asiaa.
– Ensimmäisen 9.1. tulevan Aku Ankan mukana tulee lisäkansi, jossa kerrotaan ketkä lahjoituksen takana ovat. Viestinä siinä on, että lukeminen on hauskaa ja lukutaidon avulla uuden oppiminen on helpompaa, Järvelä sanoo.
Lue myös: Video: Jenni Haukio ryhtyi Aku Ankan tilaajaksi: Värikästä ja särmikästä kieltä
Suomenkieliset Aku Ankat kolahtelevat postilaatikosta tästä viikosta alkaen. Jos molemmat vanhemmat ovat ruotsinkielisiä, saavat perheet ruotsinkielisen Kalle Anka -lehden myöhemmin keväällä. Maahanmuuttajataustaisille perheille lähetetään suomenkielinen Aku Ankka -lehti.
Lukemisen vähentyminen näkyy Aku Ankan levikissä
Aku Ankka -lehden levikki on yli puolittunut 10 vuodessa. Kymmenen vuotta sitten lehden levikki oli reippaasti yli 300 000, kun se nyt on selvästi alle 150 000.