Ei, et ole voittanut ilmaista Dyson-hiustenkuivaajaa Instagramissa – älä lankea kalliiseen ansaan

Iäkästä naista yritettiin huijata Whatsappissa uudella tavalla – asiantuntija analysoi harvinaisen ovelaa huijausyritystä 5:17
KATSO MYÖS: Suomalaisnaista yritettiin huijata WhatsAppissa uudella tavalla. Asiantuntija analysoi MTV Uutiset Livessä harvinaisen ovelaa huijausyritystä.

Suomalaisten hyväuskoisuutta on taas koeteltu viime päivinä. Instagramissa leviävä huijaus on jälleen yksi esimerkki siitä, että kaikkea mihin netissä törmää, ei pidä mennä uskomaan.

Instagramiin on perustettu lukuisia valetilejä, joilla suomalaisia yritetään saada nyt uudenlaiseen ansaan. Valetilit "mainostavat" tällä hetkellä muun muassa Dyson-hiustenkuivaajia, mutta myös muita tuotteita on esiintynyt viime päivien huijausyrityksissä. 

Huijaus käynnistyy niin, että tavallinen suomalainen Instagram-merkitään täysin yllättäen kuvaan, joka antaa olettaa, että hän on voittanut esimerkiksi juuri Dyson-merkkisen hiustenkuivaajan. Tavoitteena on saada uhri sitoutumaan kuukausiveloitukselliseen palveluun luottokortillaan. Uhrilta pyydetään parin euron suuruista toimitusmaksua, jota vastaan hiustenkuivaaja luvataan lähettää.

Kun henkilö lähtee klikkailemaan hänelle tarjottuja linkkejä, päätyy hän lopulta sivustolle, joka on naamioitu näyttämään siltä kuin sillä olisi jotain tekemistä Dyson-brändin kanssa. Sivustolla pyydetään luovuttamaan henkilö- ja luottokorttitietoja, joita ei missään nimessä pidä mennä luovuttamaan, ellei ole varmistunut sivuston aitoudesta.

Rahallinen menetys voi olla jopa sata euroa

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen tietoturva-asiantuntija Ville Kontinen kertoo MTV Uutisille uskovansa valtaosan näihin julkaisuihin merkityistä ihmisistä ymmärtäneen, että toiminnassa on jotain hämärää.

– Jos et ole osallistunut arvontaan, tuskin mitään voitatkaan pyytämättä ja yllättäen, Kontinen kertoo.

– Eli "Jäätteenmäen faksit" tässä hengessä ovat lähtökohtaisesti epäilyttäviä, hän jatkaa viitaten entisen pääministerin Anneli Jäätteenmäen (kesk.) eroon johtaneeseen kohuun.

Kontisen mukaan tällaisesta huijauksesta seuraavat suorat rahalliset menetykset liikkuvat 50–100 euron välimaastossa.

– Tämän lisäksi uhreilta kysellään kattavasti yhteystietoja, kuten nimeä, puhelinnumeroa ja sähköpostiosoitetta, mitkä mahdollistavat jatkossa vastaavanlaisten huiputusten lähettämisen eri muodoissa, eli esimerkiksi tekstiviestein tai roskapostilla, Kontinen sanoo.

Tienaako joku oikeasti tällaisilla huijauksilla?

Netissä ja sosiaalisessa mediassa valveutuneesti toimivasta ihmisestä voi tuntua siltä, että eihän kukaan lankea näin köykäisesti tehtyihin huijauksiin. Todellisuus lienee kuitenkin toinen.

– Oletan, että toiminta kannattaa, koska ilmiö niin sanotusti elää ja voi hyvin.

Kontisen mukaan vastaavia kuukausiveloituksellisia palveluja on ollut olemassa jo useamman vuoden ajan, ja niitä levitetään vaihtelevasti väärennetyin tekstiviestein, roskapostilla, verkkosivujen mainoksissa, Facebookissa valeprofiilien tai -sivujen kautta ja nyt myös Instagramissa.

– Jos toiminta ei kannattaisi eli tekijät eivät saisi rahallista hyötyä tästä, uskoisin tämän kuihtuvan pois.

Aitojakin kilpailuja on

Tilannetta mutkistaa se, että erilaiset sosiaalisessa mediassa järjestettävät kilpailut ja arvonnat ovat nykypäivänä olennainen osa isojen ja oikeiden brändien somestrategiaa. Aitoja arvontoja on paljon, kuten myös aidosti näistä arvonnoista tuotteita voittaneita.

Aitojen arvontojen kova suosio kuitenkin ruokkii myös huijausarvontojen sikiämistä. Aidon arvonnan erottaminen epäaidosta ei myöskään ole aina helppoa.

– Suosittelen kilpailuun osallistuessa selvittämään, miten ja milloin voittajiin tullaan olemaan yhteydessä, ja miettimään, mitä kautta mahdollisen voittoilmoituksen aitouden voi tarkistaa. Kuluneen parin vuoden aikana etenkin Facebookissa on levitetty vastaaviin lopputuloksiin johtavia "arvontavoittoviestejä" profiileilta, jotka on tarkoituksella tehty muistuttamaan kilpailujen aitojen järjestäjien profiileja, Kontinen sanoo.

Jos kyseessä on jonkin ison ja tunnetun brändin kilpailu tai arvontaa, kannattaa tarkistaa, kuinka paljon seuraajia kyseisellä tilillä on sekä se, milloin tili on perustettu. Esimerkiksi isot kodinkoneketjut ovat olleet sosiaalisessa mediassa pitkään, ja niiden tileillä on kymmeniä tai jopa satoja tuhansia seuraajia. Niiden sosiaalisen median sisältö ei myöskään rajoitu pelkkiin arvontoihin.

Lue myös:

    Uusimmat