Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Britannian hallitus maksoi 640 000 euroa kampanjoidakseen salattua viestintää vastaan – vaaroista lapsille varoitellaan

Kampanjan on sanottu kohdistuvan Metaan, jonka tuote Whatsapp on salannut viestinsä päästä-päähän.
Kampanjan on sanottu kohdistuvan Metaan, jonka tuote Whatsapp on salannut viestinsä päästä-päähän.Shutterstock
Julkaistu 25.01.2022 07:35

MTV UUTISET - Kauppalehti

Britannian hallitus yrittää suostutella ihmisiä omalle kannalleen, että salauksen käyttäminen viestisovelluksissa on vaaraksi lapsille.

Rolling Stone -lehti paljasti, että hallinto maksoi mainostoimisto M&C Saatchille hulppeat liki 640 000 euroa kampanjan suunnittelemisesta. No Place To Hide eli ”ei piilopaikkaa” -niminen kampanja julkistettiin viime viikon tiistaina.

Televisio- ja verkkomainosten lisäksi kampanjaan kuuluu performanssi, jossa kaksi näyttelijää, aikuinen ja lapsi, istuvat julkiselle paikalle sijoitetussa läpinäkyvässä kopissa, joka hiljalleen muuttuu läpinäkymättömäksi.

Digitaalisista kansalaisoikeuksista huolehtiva järjestö EFF ihmettelee tempauksen ideaa: onko katsojan tarkoitus tuntea olonsa epämukavaksi, koska hän ei voi koko ajan kytätä kopissa olevia ihmisiä?

Stanfordin yksityisyystutkija Riana Pfefferkorn kommentoi kirjoituksessaan, että läpinäkymätön laatikko tunnetaan myös ”talona”. Hänen mielestään kampanja yrittää saada ihmiset kääntymään omaa yksityisyydensuojaansa vastaan, eikä pelkästään viestivälineissä vaan myös omassa kodissaan, jossa yksilön suoja on juridisesti ammoisista ajoista saakka ollut vahvimmillaan.

No Place To Hide -kampanjalla halutaan painostaa WhatsAppin omistava Meta miettimään linjauksiaan. WhatsApp käyttää päästä päähän -salausta, kun taas Facebook Messengerin kautta lähetettyjä viestejä ja kuvia verrataan Yhdysvaltojen hallinnon kadonneista lapsista pitämään tietokantaan näiden lasten auttamiseksi. Myös Britanniasta lähetetään ilmoituksia kadonneista lapsista kyseiseen tietokantaan.

Lisää aiheesta:

Onko TikTok vakoiluohjelma, vai onko kiellossa kyse Yhdysvaltain ja Kiinan kauppasodasta? Tietoturva-asiantuntija vastaaKosmetiikkafirmalta tiukka kannanotto: Vetäytyy somestaZoom pulittaa miljoonakorvaukset tietoturvarikkeistään – vuoti käyttäjien tietoja somejäteilleWhatsAppin uudet käyttöehdot ajavat viestittelijät kilpailijan palveluun: Miljardööri Elon Musk kehottaa ihmisiä käyttämään SignaliaFacebook loi lapsille oman viestisovelluksen – asiantuntijat kauhuissaanLapsiasiainvaltuutettu käänsi some-jargonin nuorille – palvelut nousivat puolustusrintamaan
TietoturvaWhatsAppFacebookUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Tietoturva
  • 14.11.13:29
    Black Friday

    Black Friday on riskialtis tarjousviidakko – erityisesti näitä asioita rikolliset hyödyntävät

  • 4.11.05:00
    Kyberturvallisuus

    MTV selvitti: Poliisi käyttää kiistellyn israelilaisyhtiön murtajalaitteita

  • 30.10.19:57
    Pankit

    Tämä arkinen asia altistaa digihuijauksille – "Pankit eivät tee tarpeeksi", sanoo IT-asiantuntija

  • 30.10.15:57
    Danske Bank

    Huijaukset liikaa – Danske Bank pohtii Turvatili-nimen vaihtamista

  • 28.10.11:54
    Aktia Pankki

    Aktialle liki miljoonan euron rapsut – laiminlöi tietoturvallisuuden