Britannian hallitus maksoi 640 000 euroa kampanjoidakseen salattua viestintää vastaan – vaaroista lapsille varoitellaan

Britannian hallitus yrittää suostutella ihmisiä omalle kannalleen, että salauksen käyttäminen viestisovelluksissa on vaaraksi lapsille.

Rolling Stone -lehti paljasti, että hallinto maksoi mainostoimisto M&C Saatchille hulppeat liki 640 000 euroa kampanjan suunnittelemisesta. No Place To Hide eli ”ei piilopaikkaa” -niminen kampanja julkistettiin viime viikon tiistaina.

Televisio- ja verkkomainosten lisäksi kampanjaan kuuluu performanssi, jossa kaksi näyttelijää, aikuinen ja lapsi, istuvat julkiselle paikalle sijoitetussa läpinäkyvässä kopissa, joka hiljalleen muuttuu läpinäkymättömäksi.

Digitaalisista kansalaisoikeuksista huolehtiva järjestö EFF ihmettelee tempauksen ideaa: onko katsojan tarkoitus tuntea olonsa epämukavaksi, koska hän ei voi koko ajan kytätä kopissa olevia ihmisiä?

Stanfordin yksityisyystutkija Riana Pfefferkorn kommentoi kirjoituksessaan, että läpinäkymätön laatikko tunnetaan myös ”talona”. Hänen mielestään kampanja yrittää saada ihmiset kääntymään omaa yksityisyydensuojaansa vastaan, eikä pelkästään viestivälineissä vaan myös omassa kodissaan, jossa yksilön suoja on juridisesti ammoisista ajoista saakka ollut vahvimmillaan.

No Place To Hide -kampanjalla halutaan painostaa WhatsAppin omistava Meta miettimään linjauksiaan. WhatsApp käyttää päästä päähän -salausta, kun taas Facebook Messengerin kautta lähetettyjä viestejä ja kuvia verrataan Yhdysvaltojen hallinnon kadonneista lapsista pitämään tietokantaan näiden lasten auttamiseksi. Myös Britanniasta lähetetään ilmoituksia kadonneista lapsista kyseiseen tietokantaan.

Lue myös:

    Uusimmat