Mainos

Bonnier ei saanut Dagbladetia

Ruotsalaisen Svenska Dagbladet -lehden myynti Bonnierin suvulle peruuntuu. Bonnierin suvun omistaman Tidnings AB Mariebergin konsernijohtaja Bengt Braun sanoi tänään, ettei konserni enää käy neuvotteluja lehden omistajan, Wallenbergin suvulle kuuluvan Investorin kanssa. Syyksi hän ilmoitti Ruotsin hallituksen vastustuksen kauppaa kohtaan.

Ruotsin hallitus on vastustanut Svenska Dagbladetin myyntiä Mariebergille, koska se merkitsisi lisää keskittymistä media-alalla. Marieberg omistaa mm. Dagens Nyheter ja GT/Expressen -lehdet ja useita muitakin lehtiä.

Braun muistutti, ettei Bonnierin suku tehnyt aloitetta asiassa, vaan se tuli Svenska Dagbladetin omistajien taholta. Hän sanoi Mariebergin tulleen siihen tulokseen, ettei konsernin kaavailema yhteistyömalli - Dagens Nyheterin ja Svenska Dagbladetin yhteistyö tuotannossa ja taloudessa - löydä poliittista ymmärrystä, vaan vastuunalainen ministeri päinvastoin uhkaa Bonniereja lainsäädännöllä.
-Tässä tilanteessa emme enää ole käytettävissä, hän sanoi.

Ruotsin kulttuuriministeri Marita Ulvskog sanoi lauantaina vastustavansa Svenska Dagbladetin siirtymistä Bonnierin suvulle ja antoi ymmärtää, että hallitus haluaisi estää kaupan lainsäädäntöteitse.

Braunin mukaan kauppa ei koskaan tähdännyt siihen, että Dagens Nyheter ostaisi Svenska Dagbladetin. Tarkoituksena oli päinvastoin turvata kahden itsenäisen, laatutietoisen päivälehden ilmestyminen Tukholmassa yhä kovenevassa mediamaailmassa.

Svenska Dagbladetin päätoimittaja Mats Svegfors oli pettynyt kaupan peruuntumisesta. Hänen mukaansa asia on kokonaisuudessaan hyvin valitettavaa, jos moninaisuus todella halutaan säilyttää median piirissä. Mutta kun kulttuuriministeri kerran uhkaa suoralla lainsäädännöllä, se ei jätä paljonkaan liikkumavaraa Bonnier/Marienbergille, Svegfors sanoi.

Ulvskog puolestaan kiisti, että hänen lausuntonsa olisivat pysäyttäneet kaupan.
-On hiukan kömpelöä yrittää lykätä syytä jonkun ulkopuolisen päälle, hän sanoi ja arveli, etteivät Marieberg ja Investor ole päässeet yhteisymmärrykseen. Hallitus on hänen mukaansa vain esittänyt näkemyksensä kaupasta, mutta sillä ei ole osuutta itse asiaan.

Investorin varatoimitusjohtajalle Thomas Nilssonille kaupan peruuntuminen ei tullut yllätyksenä. Hallituksen viesti oli se, mitä oli odotettukin, hän sanoi. Nilsson myönsi, että osapuolet olivat kaupasta neuvotellessaan yhteydessä hallitukseen. Hän ei kuitenkaan kertonut, saivatko ne Ulvskogilta muita signaaleja. Nilssonin mukaan Svenska Dagbladetin pitkän aikavälin tavoitteet pyritään kuitenkin turvaamaan.

Jatkuvat tappiot omistajien riesa

Svenska Dagbladet on useita vuosia ollut Tukholman oikeistolehti. Vuosien mittaan Wallenbergit ovat kuitenkin kyllästyneet maksamaan lehden ikuisia tappioita. Lehden miinusluvut ovat olleet milloin suuremmat milloin pienemmät. Voittoa on tullut vain harvoin. Kasvava levikki, noin 200 000 kappaletta, ei ole pystynyt vakauttamaan taloutta. Lehdellä on 550 työntekijää. Vuonna 1996 Svenska Dagbladetissa päätettiin 100 miljoonan kruunun säästöohjelmasta, joka jatkuu edelleen.

Svenska Dagbladet ilmestyi ensimmäisen kerran joulukuussa 1884. Lehden perusti joukko poliitikkoja ja liikemiehiä, jotka halusivat Ruotsiin korkeammat tullit ja vahvemman puolustuksen ja kannattivat Ruotsin ja Norjan välisen unionin lakkauttamista.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.