Bluffia vai ei? Ferrarin F1-pomolta huolestuttava lausunto tallin iskukyvystä – sisäpiiriläinen vannoo tietoa oikeaksi: "Siitä ei ole epäilystäkään"

Miksi Mercedeksen ratti-innovaatio kielletään vuoden 2021 säännöissä? F1-asiantuntijat kertovat formulamaailman viimeisimmät käänteet 5:07
Videolla C Moren selostaja Niki Juusela ja asiantuntija Ossi Oikarinen niputtavat F1-testien annin yhteen.

Viime vuonna parasta vauhtia F1:n talvitesteissä pitänyt Ferrari on operoinut tällä kertaa huomattavasti matalammalla profiililla Barcelonassa.

Joidenkin arvioiden mukaan italialaistalli pimittää todellista iskukykyään, mutta jo aikaisemmin talvella Maranellosta kantautui tietoa, jonka mukaan auton kehitystyö on mennyt pahasti vihkoon.

Joko tallipäällikkö Mattia Binotto jatkaa bluffia viimeisimmällä lausunnollaan tai sitten Ferrarin tilanne antaa ihan todellista aihetta huoleen.

– En ole niin optimistinen kuin viime vuonna. Uskoakseni muut ovat meitä nopeampia tällä hetkellä, Binotto kiteytti Kataloniassa.

Binotton sanoma kaikuu myös Ferrarin sisäpiiriläisen Leo Turrinin kirjoituksessa. F1-blogisti puolustaa tallipäällikön lausuntojen vilpittömyyttä.

– Arvostan Mattian suoraa puhetta. Sanotaan näin: SF1000-auton ensimmäinen aerodynaaminen paketti ei toimi.

– Siitä ei ole epäilystäkään, että Mercedes on edellä, Turrini kirjoittaa.

Mercedeksen tuore innovaatio, eturenkaiden aurauskulmaa vauhdissa muuttava DAS-järjestelmä aiheuttaa oman murheenkryyninsä Maranellon kehityspuolelle.

– Tällä hetkellä meillä ei ole siitä mitään hajua, mutta tutustumme siihen ilman muuta ja katsomme, onko siinä järkeä, Binotto tuumi lehdistötilaisuudessa viime viikolla.

Hänen arvionsa mukaan vastaavanlainen järjestelmä saataisiin asennettua Ferrarin F1-autoon aikaisintaan kauden puolivälissä.

Lue myös:

    Uusimmat