Sitten, kun auton maallinen taivallus on päättymässä, tulee ajokki toimittaa virallisen vastaanottopisteen kautta kierrätykseen, jotta arvokkaat materiaalit saadaan uudelleen käyttöön.
Kiertotalous on noussut viime vuosina entistä tärkeämpään ja näkyvämpään rooliin monilla eri aloilla. Roskien lajittelu ja esimerkiksi pattereiden ja pullojen kierrätys on monille arkipäivää. Autojen kierrättäminen ei ole yhtä arkipäiväinen toimenpide, mutta kuluttajalle romuauton kierrättämisen pitää olla helppoa. Suomessa kierrätetään tällä hetkellä vuosittain noin 60 000–80 000 autoa.
Autojen kierrätys kuuluu tuottajavastuun piiriin. Suomessa henkilö- ja pakettiautojen sekä sähköautojen ajovoima-akkujen kierrätyksen organisoimisesta vastaa tuottajayhteisönä Suomen Autokierrätys Oy. Tuottajavastuuseen kuuluvat muun muassa vastaanottopisteiden ja kierrätysjärjestelmän luominen sekä ylläpito.
Tuottajayhteisön puolestaan pitää toimia EU:n romuautodirektiivin mukaisesti. Vuodesta 2015 eteenpäin romuautoista on pitänyt saada hyötykäyttöön vähintään 95 prosenttia.
LUE MYÖS: Hallitus esittää: Yli 10 vuotta vanhan auton voisi vaihtaa bussikorttiin tai sähköpyörään – autoalalla on sanansa sanottavana
Kierrättäminen on ilmaista
Auton saavuttaessa elinkaarensa päätepisteen tulee se toimittaa viralliseen vastaanottopisteeseen. Virallisen järjestelmän piiristä löytyy kaikkiaan lähes 300 virallista vastaanottopistettä. Auton toimittaminen näihin pisteisiin on aina ilmaista kuluttajalle, ja jotkin toimijat tarjoavat myös noutopalveluita. Romuauton toimittamisen yhteydessä kuluttaja saa virallisen romutustodistuksen, minkä myötä omistajan vastuut autoa kohtaan loppuvat.


