Hallitus haluaa uuden romutuspalkkiokampanjan käyntiin pikaisella aikataululla. Lausuntokierrokselle lähteneessä esityksessä romutuspalkkion voisi saada myös sähköavusteiseen polkupyörään tai joukkoliikennelippuun. Autoalan mukaan romutusikäisillä autoilla ajavilla ei ole varaa ostaa uutta vähäpäästöistä autoa, mikäli niille kaavailtuja rajoituksia ei höllennetä.
Hallitus haluaa käynnistää joulukuun alussa uuden henkilöautojen romutuspalkkiokampanjan, joka kestäisi vuoden 2021 loppuun asti. Kampanjan budjetti olisi 8 miljoonaa euroa. Vastaavista kampanjoista on Suomessa kokemuksia vuosilta 2015 ja 2018.
Juuri lausuntokierrokselle lähteneessä esitysluonnoksessa ehdotetaan, että palkkion vanhan auton romuttamisesta voisi tällä kertaa käyttää uuden auton ostamisen sijaan myös uuteen sähköavusteiseen polkupyörään tai joukkoliikennelippuun.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan mukaan uusi palkkiomalli auttaisi vähentämään liikenteen päästöjä, sillä sen avulla tuettaisiin joko vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaa tai siirtymistä muihin liikkumismuotoihin.
LUE MYÖS: Suomen 10 myydyimmän auton joukossa jo kaksi täyssähkömallia
Tulisiko päästörajaa nostaa?
Hallituksen esityksessä romutuspalkkio olisi enimmillään 2 000 euroa. Tämä maksettaisiin siinä tapauksessa, että vanhan auton tilalle hankittaisiin ladattava tai kaasukäyttöinen auto.