Autojätit joutuvat korjaamaan lähes 6 miljoonaa ajoneuvoa – taustalla kaksi vaivaa, joista kumpikin voi viedä hengen

2:11
Etelä-Amerikkaan suunnattu Ford-malli sai törmäystestissä nolla tähteä. Valmistaja on luvannut lisätä autoon muun muassa turvatyynyjä. Videon autoa ei myydä Euroopassa.

Kaksi isoa autovalmistajaa korjaavat miljoonia ajoneuvojaan kahdessa erillisessä kampanjassa.

Takatan turvatyynyskandaali ei ota loppuakseen. Ford on vastikään julkistanut peräti kolmea miljoonaa autoaan koskevan tarkistuskampanjan Pohjois-Amerikassa, kertoo uutistoimisto Reuters. Tuorein takaisinkutsu koskee lukuisia Fordin malleja.

Turvatyyny voi laueta aiheettomasti, ja viallisen rakenteen vuoksi se saattaa sylkeä metallia matkustajiin, aiheuttaa vammoja ja pahimmassa tapauksessa kuoleman. Fordin tuoreimmassa tapauksessa kyse on kuljettajan turvatyynystä.

Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviranomaisen mukaan Fordin takaisinkutsun kustannukset ovat yli 510 miljoonaa euroa.

Takatan turvatyynyjen vika havaittiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2013, vaikkakin mahdollisesti viallisia tyynyjä on saatettu asentaa autoihin jo 90-luvun lopulta lähtien. Autoteollisuuden historian suurin korjausoperaatio koskettaa lukuisia automerkkejä, muiden muassa BMW:tä, Chrysleriä, Hondaa, Mazdaa, Nissania, Toyotaa ja Volkswagenia, vain muutamia mainitaksemme.

Autoja kampanjoiden piirissä on ollut jo noin sata miljoonaa, pelkästään Yhdysvalloissa 67 miljoonaa. Kuolonuhreja on ainakin 27 ja loukkaantuneita useita satoja. Takata meni konkurssiin vuonna 2017.

Mersu päivittää softaa

Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler puolestaan päivittää 2,6 miljoonan Kiinassa myydyn auton ohjelmistoja. Kyseessä on paikannusongelma: auton hätäjärjestelmä ei välttämättä anna auton oikeaa sijaintia onnettomuuden jälkeen, kertoo uutistoimisto Reuters.

Vastaava päivitys tehdään myös Yhdysvalloissa. Siellä kampanja koskee 1,29 miljoonaa autoa valmistusvuodesta 2016 lähtien.

Mercedes-Benzin Suomen maahantuojalle ei ole ainakaan toistaiseksi tullut tietoa, että vastaava toimenpide tehtäisiin Euroopassa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja