Kun auton turvalaite kääntyykin ihmistä vastaan: Valmistaja kutsuu takaisin 7 miljoonaa katumaasturia ja lava-autoa

Lava-auto romuttui täysin törmättyään betonimuuriin.

General Motors kutsuu korjattavaksi miljoonia autojaan, joista valtaosan Yhdysvalloissa. Syynä ovat japanilaisen Takatan vialliset turvatyynyt, jotka ovat vaatineet maailmalla jo lähes 30 kuolonuhria.

Amerikkalainen autojätti General Motors on ilmoittanut kutsuvansa korjauksiin peräti seitsemän miljoonaa katumaasturia ja avolava-autoa. Takaisinkutsuttavista autoista lähes kuusi miljoonaa on Yhdysvalloissa.

Takaisinkutsun syynä ovat surullisenkuuluisat Takata-merkkiset turvatyynyt, joiden vialliset täyttölaitteet ovat johtaneet maailmalla 27 ihmisen kuolemaan ja aiheuttaneet noin 300 eriasteista loukkaantumista.

Turvatyynyjen toiminta kolaritilanteessa on arvaamatonta, sillä ne voivat lauetessaan singota ohjauspyörän metalliosia matkustamoon valtavalla voimalla. Turvatyynyt ovat myös saattaneet jäädä laukeamatta onnettomuudessa, mutta toisaalta ne saattavat laueta myös ilman törmäystä.

Takaisinkutsuttavien autojen joukossa on muun muassa Chevrolet Silveradoja ja Suburbaneja, Cadillac Escaladeja sekä GMC Sierroja ja Yukoneja. Viallisia komponentteja on käytettyä vuosimallien 2007–2014 autoissa.

Takaisinkutsun arvioidaan kustantavan GM:lle noin 1,2 miljardia dollaria. General Motorsin mukaan se ei ole saanut toistettua ongelmaa omissa testeissään, mutta vaihtaa osat Yhdysvaltain liikenneturvallisuusvirasto NHTSA:n suosituksesta.

Takata teki konkurssin

Takatan turvatyynyt ovat johtaneet yli 100 miljoonan auton takaisinkutsuun maailmanlaajuisesti.

Kyseessä on autoteollisuuden kaikkien aikojen suurin takaisinkutsukampanja, ja Takatan viallisia turvatyynyjä onkin löytynyt kaikkiaan 19 valmistajan autoista.

Takata ajautui takaisinkutsujen seurauksena konkurssiin. Vuonna 2017 se myönsi syyllistyneensä testitulosten salailuun sekä viallisten turvatyynyjen myyntiin. Yhtiö sopi miljardin dollarin korvauksista Yhdysvaltain oikeusministeriön kanssa.

Lähde: Autoblog

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja