Autoilijoiden ja pyöräilijöiden kohtaamisessa nostettiin kissa pöydälle – "Kun toiselle antaa lisää tilaa, se on toiselta pois"

”Autoilija ja pyöräilijä kolaroivat”, ”Pyöräilijät ärsyttävät autoilijoita”, ”Autoilija ja pyöräilijä ottivat rajusti yhteen suojatiellä”. Edellä lueteltujen uutisjuttujen alle kertyy valtavat määrät kommentteja, joita lukiessa voisi olettaa pyöräilijöiden ja autoilijoiden olevan  sodassa keskenään.

Sama meininki jatkuu sosiaalisessa mediassa, jonne on luotu omat yhteisöt pyöräilijöille ja autoilijoille. Osapuolet ovat jakautuneet kahteen leiriin ja verbaaliset tikarit lentelevät. Kommentointi on kärkästä ja räksytys on kasvanut älyttömiin mittoihin. Molempien kulkuneuvojen omistaja on näitä lukiessaan ihmeissään. Mistä tämä pyöräilijöiden ja autoilijoiden riitely kumpuaa?

– Eihän tämä liikennekysymys eroa normaalista elämästä. Osa meistä on sellaisia, että se oma alue ja sen oman toimintapiirin suojaaminen on ensisijainen asia verrattuna kaikkeen muuhun.

– Luulen, että tässä ei ole kysymys mistään suuresta asiasta, vaan että molemmilla puolilla on olemassa ihmisiä ketkä hyvin radikaalisti suhtautuvat toiseen puoleen. He ovat yleensä niitä, ketkä pitävät myös eniten ääntä. En näe, että tässä olisi joku sota käynnissä kaduilla, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoi SuomiAreenassa.

Pyöräliiton puheenjohtaja Otso Kivekäs on samoilla linjoilla, mutta muistuttaa, että kun tilaa on rajoitetusti niin se on aina toiselta pois, kun katua aletaan jakaa.

– Meidän liikenne perustuu siihen, että on erilaisia kulkuneuvoja ja kaikkia niitä tarvitaan. Esimerkiksi autoliikenne on välttämätön osa meidän kaupunkeja. Kyse on vain siitä miten ne asiat hoidetaan, Kivekäs sanoo.

– Onhan siellä taustalla oikeita ristiriitojakin, kun kaupungissa tilaa on rajoitetusti. Esimerkiksi kadun leveys. Kun toiselle antaa lisää tilaa, niin onhan se toiselta pois. Kyllä minä silti näen, että meidän on mahdollista kehittää kaupunkiliikennettä niin, että siellä on kaikille paikkansa ja kaikki tavat liikkua toimii mielekkäästi. Ihmiset saavat sitten itse valita sopivimman tavan liikkua.

Daavid vastaan Goljat

Pyöräliitto järjesti SuomiAreenassa Suuri liikennebattle -paneelikeskustelun, jossa oli mukana myös Autoliitto. Molempien liittojen johdossa nähdään, että riitelyn ja syyttelyn sijaan jokaisen tulisi katsoa peiliin. Muutos lähtee itsestä.

Nieminen muistutti, että liikenne on aina yhteispeliä.

– Kinastelu näistä asioista on täysin hyödytöntä. Loppupeleissähän siinä on kysymys asenteista: Miten autoilijat huomioivat pyöräilijät ja miten pyöräilijät autoilijat.

– Osa meistä on sellaisia, että tykkää pitää kiinni niistä omista oikeuksistaan loppuun asti, eikä hyväksytä sitä, että toinen tekee virheen, vaikka se ei olisi tahallinen. Tietysti siinä on kysymys myös kahdesta erilaisesta ajoneuvosta. Toinen on isompi ja toinen pienempi. Tämä Daavid-Goljat -asetelma on varmasti ikuisuuskysymys, toteaa Nieminen.

Pyöräliitossa on panostettu koulutukseen ja opetettu ihmisiä ajamaan liikenteen seassa.

– Vähän teoriaa ja yksi ajoharjoitus. Sitä kautta ihminen saa itsevarmuutta ja luottamusta miten siellä kadulla ajellaan. Ei lähdetä vain valittamaan. Ongelma on olemassa, joten lähdetään korjaamaan sitä. Kyllä minä ymmärrän sen, että sosiaalisessa mediassa viehättää se, että siellä voi haukkua ketä vain ja sitten kun sanot jotain terävää, niin omat kaverit tykkäilevät siitä, sanoo Kivekäs.

Yksityisautoilijat ajetaan pois keskustoista

Isoissa kaupungeissa pyöräilyn suosio on kasvussa ja lainattavat  kaupunkipyörät ovat olleet menestys. Yksityisautoilija taas on ahtaassa raossa, eikä autoilun tulevaisuus ydinkeskustoissa näytä ruusuiselta.

– Autoilun kustannuksia on nostettu esimerkiksi pysäköintimaksuilla, jotka ovat erittäin suuria varsinkin isoissa kaupungeissa. Sehän rinnastuu jo tietulliin. Se että auton pitäminen päivän keskustassa maksaa kolmekymmentä euroa, niin onhan se ymmärrettävää, että normaali töissä käyvä ihminen autoaan sinne vie, Nieminen päättää.

Lue myös:

    SuomiAreena-videot

    Uusimmat